Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 407 (Alm. del):
I brev af 6. juli 2021 har udvalget efter ønske fra Mette Thiesen (NB)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål:
”Vil ministeren kommentere kommentaren ”Gymnasieaftalen er uddan-
nelsespolitisk planøkonomi” af professor, ph.d. ved Københavns Uni-
versitet, Peter Kurrild-Klitgaard, bragt i Berlingske den 28. juni 2021?
Se: https://www.berlingske.dk/kommentatorer/gymnasieaftalen-er-ud-
dannelsespolitisk-planoekonomi?fbclid=IwAR0HIJN1CDWEQ-
0SphALxxvCavzp6TTFIo5cq2Pj-1J11Np_SDtrcBGm0II”
Svar:
I artiklen i Berlingske, som der henvises til i spørgsmålet, begrunder Pe-
ter Kurrild-Klitgaard sin sammenligning med, at elevfordelingsmodellen i
Aftale om Den Koordinerede Tilmelding til Gymnasiale Ungdomsuddannelser
på
samme måde som i en planøkonomi beror på central politisk styring. På
den baggrund vil man i princippet kunne sammenligne alle samfundsud-
fordringer løst ved hjælp af central politisk styring med planøkonomi,
hvilket, jeg mener, er skævt.
Modellen bibeholder elevens frie valg som et centralt element, og der er
ikke tale om tvangsfordeling. Foreløbige beregninger af modellen indike-
rer, at ansøgere uden for de tre største byer (afstandszoner) i højere grad
vil få opfyldt deres førsteprioritet med den nye model. I de tre største
byer (fordelingszoner) vil
andelen af 1.g’ere, der får opfyldt
deres første-
prioritet, forventeligt falde fra 90 til 84 procent på stx. Tallene understre-
ger, at den nye model sætter den enkeltes valg højt, og at sammenlignin-
gen med den centrale styring i en planøkonomi er helt ubegrundet, når
man dykker ned i substansen.
Aftalen løser de grundlæggende udfordringer, som vores gymnasier står
over for. Modellen er skræddersyet, så den både indeholder redskaber til
at løse udfordringerne med faldende elevtal i tyndtbefolkede områder og
31. august 2021
Sags nr.:21/14434