Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Christiansborg
18. december 2020
Svar på Børne- og Undervisningsudvalgets spørgsmål nr. 40
(Alm. del) af 9. november 2020 stillet efter ønske fra Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF)
Spørgsmål
Ministeren har i svar på BUU alm del - spørgsmål 84 (folketingsåret 2019-2020)
redegjort for, hvilken effekt det ville have på BNP og arbejdsudbud, hvis man la-
vede et loft på antallet af gymnasieelever, der reelt betød, at 3.000 unge i stedet
valgte en erhvervsuddannelse. I besvarelsen antog man, at der var tale om 3.000
gennemsnitlige elever, der blev flyttet. Vil ministeren på den baggrund redegøre
for effekten på BNP og arbejdsudbud, hvis man i stedet antog, at det var de 3.000
elever med det de laveste karaktergennemsnit fra grundskolen?
Svar
Hvis de 3.000 elever med de laveste karaktergennemsnit fra grundskolen, der star-
ter på gymnasiet, i stedet tager en erhvervsuddannelse, vil effekten på arbejdsud-
buddet og BNP i 2025 afhænge af elevernes karakteristika og uddannelsesadfærd.
Der vil både skulle tages højde for elevernes uddannelsesadfærd efter start på en
gymnasial uddannelse samt hvordan deres uddannelsesadfærd alternativt ville se
ud efter start på en erhvervsuddannelse.
Der er til brug for besvarelsen foretaget en særskilt opgørelse af de faktiske karak-
teristika og uddannelsesadfærd for de 3.000 elever med de laveste karaktergen-
nemsnit fra grundskolen, der starter på gymnasiet.
Det er dog ikke muligt at observere uddannelsesadfærden for eleverne i det alter-
native scenarie, hvor de flyttes til en erhvervsuddannelse. Den samlede besvarelse
beror således på en række forudsætninger og antagelser om denne uddannelsesad-
færd. Besvarelsen har derfor samlet set karakter af en illustrativ beregning.
De datamæssige afgrænsninger og forudsætninger, der ligger til grund for den illu-
strative beregning fremgår af
Boks 1
nedenfor.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk