Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Samrådsspørgsmål Æ
Læringsplatforme
BUU
BUU, Spørger: Lotte Rod (RV)
6-7 minutter
Torsdag den 24. juni 2021 kl. 10.00-11.00, FT lokale 2-133
1
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 379: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om at læringsplatforme ikke øger kvaliteten i undervisningen, til børne- og undervisningsministeren
2421966_0002.png
Disposition
1.
2.
3.
4.
Spørgsmål
Undersøgelsen af lærernes digitale hverdag
Arbejdet med læringsplatforme skal være pædagogisk meningsfuld
Afslutning
1. Spørgsmål
Tak til Lotte Rod for at stille mig de to spørgsmål.
Jeg har været rundt i alle landets lærerkredse
umiddelbart inden der blev luk-
ket ned i forbindelse med corona. De her to spørgsmål, som er blevet stillet i
dag
og som samrådet handler om
afspejler i høj grad et af de vigtigste
spørgsmål, som gik igen på samtlige af de møder, jeg dengang deltog i
nem-
lig spørgsmålet om læringsplatforme. Indimellem kan man have fornemmelsen
af, at der i offentligheden og i særdeleshed på Christiansborg bliver debatteret
rundt om folkeskolen, hvor det her spørgsmål, ifølge lærerene, er ret centralt
trods det ikke afspejles i den offentlige debat eller i debatten på Christiansborg.
Derfor en ekstra tak for at tage det op, så vi kan få en god debat om dette.
Jeg tror, at det er vigtigt at få kigget ordentligt på emnet, da det i forhold til dis-
kussionen om frihed netop er her, man vil opleve en begrænsning i, hvad det er
for en frihed man har i forhold til tilrettelæggelsen af undervisningen
både
frihed i form af, hvad man har adgang til og hvor let tilgængelig tingene er.
Begge ting er vigtige. Der selvfølgelig er forskel på, hvad der er praktisk mu-
ligt. Eksempelvis hvis man skal hente bøgerne et andet sted end på skolen,
fordi skolerne ikke længere har bøger fysisk på skolerne
overfor at kunne
vælge andet undervisningsmateriale end det som ønskes, fordi det er let tilgæn-
geligt på læringsplatformene. Det er derfor et spørgsmål om to ting, henholds-
vis, hvad der formelt er adgang til, og hvad der reelt er adgang til.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 379: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om at læringsplatforme ikke øger kvaliteten i undervisningen, til børne- og undervisningsministeren
Jeg er meget bekymret for, at der er mange skoler, som har valgt ikke at have
deres egne bogsamlinger, og dermed kører alting digitalt. Jeg synes ikke, at det
entydigt fremgår af forskningen, at det skulle være en god ide. Særligt for de
elever, som ikke er så dygtige læsere, er jeg flere gange stødt på forskningsre-
sultater, som viser, at det ikke er hensigtsmæssigt, at man ikke har en god gam-
meldags bog, da de kan være lettere at forholde sig til. Der er derfor noget, der
tyder på, at vi ikke har ramt helt rigtigt, hverken i forhold til lærernes mulighed
for at tilrettelægge undervisningen med det undervisningsmateriale som de fin-
der mest relevant
og det synes jeg er meget principielt i forhold til, hvordan
vi altid har drevet folkeskolen
og så den anden del, som er, om vi er sikre på,
at børnene får det rigtige læringsudbytte, hvis der ikke er en blanding af for-
skellige typer af materialer, som lærernes har vurderet fagdidaktisk giver bedst
mening.
2. Undersøgelsen af lærernes digitale hverdag
Det er
som i alle andre sammenhænge
vigtigt, at vi kommer hele vejen
rundt om emnet og bliver helt skarpe på, hvornår redskaber som læringsplatfor-
mene er en hjælp, og hvornår det blot er en tidsrøver.
Jeg vil derfor gerne indlede med at dykke lidt længere ned i undersøgelsen om
lærernes digitale hverdag, som artiklen henviser til.
I december 2019 (F17) vedtog Folketinget, at regeringen skulle afdække lære-
rens digitale hverdag.
Undersøgelsen viser, at lærernes vurdering af læringsplatformene er delt.
Godt halvdelen (52 %) af lærerne i undersøgelsen oplever, at udbyttet af læ-
ringsplatformene står mål med den tid, der bruges, og at læringsplatformene
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 379: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om at læringsplatforme ikke øger kvaliteten i undervisningen, til børne- og undervisningsministeren
øger kvaliteten af undervisningen. Omvendt mener lidt under halvdelen (40
%), at læringsplatformene ikke står mål med tidsanvendelsen. Det, man efter
min mening kan slå fast, er, at de 40 pct. skal have let adgang til at undervise
på en anden måde, så det alene er dem, som mener, at tingene står mål med
hinanden, der bruger læringsplatformene. Her er lidt vej fra, hvor vi er i dag til,
at det også i den virkelige verden er realistisk. Men jeg synes, at det skal være
målet, da vi altid i den danske folkeskole har haft tradition for, at det er lære-
ren, der udvælger undervisningsmateriale og dermed skal have frihed til det.
Undersøgelsen har også fokus på de andre digitale ressourcer, der fylder i læ-
rernes hverdag, fx digitale læremidler og Aula.
Set under ét mener 68 % af lærerne, at de digitale ressourcer letter deres ar-
bejde, og 58 % er enige eller overvejende enige i, at det gør deres undervisning
bedre. Særligt lærerne i udskolingen vurderer de digitale ressourcer positivt, og
de bruger dem oftere end lærerne i indskolingen og på mellemtrinnet. Indsko-
lingslærere oplever til gengæld et lavere udbytte af at bruge læringsplatforme.
Jeg tror, at vi af alt dette kan lære, at vi ikke kan lave en one-size-fits-all. Det
har altid været pointen i folkeskolen, at det er læreren, der foretager vurderin-
gen af undervisningsmaterialet, og skolebestyrelsen, der overordnet set træffer
beslutninger, men i dagligdagen er det lærerne. Det tror jeg, at vi skal holde
fast i og selvfølgelig vende tilbage til de punkter, hvor det ikke er praktisk mu-
ligt i dag.
Med kortlægningen får vi endelig viden om, hvordan lærere oplever deres digi-
tale hverdag, og hvordan det digitale spiller sammen med en god læring for
eleverne. Selvom jeg ville ønske, at tilfredsprocenten var langt tættere på 100 -
trods jeg heller ikke tror, at den var på 100 %, dengang vi havde amtscentralen
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 379: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om at læringsplatforme ikke øger kvaliteten i undervisningen, til børne- og undervisningsministeren
og måtte køre langt for at finde andet undervisningsmateriale end det, der lige
var tilgængeligt. Det er dog et godt sted at starte, at vi nu ved, hvad vi har med
at gøre.
3. Arbejdet med læringsplatforme skal være pædagogisk me-
ningsfuld
Jeg vil gerne understrege, at der ikke fra statens side stilles krav om, at skoler
og lærere skal anvende læringsplatforme. Det er kommunerne og skolerne selv,
der afgør, hvordan og hvor meget læringsplatformene anvendes.
Dog stiller vi fra Folketingets side krav om, at skolerne udarbejder elevplaner,
og at disse er digitalt understøttet. Dog ikke den konkrete form for digital un-
derstøttelse. Det er ikke et krav fra Christiansborg, men det sker i praksis ofte
via en funktion i læringsplatformene
selv om det ikke er påkrævet lovgiv-
ningsmæssigt.
Der er desværre eksempler på lange og uoverskuelige autogenerede elevplaner
i læringsplatformen. Det har aldrig været den politiske intention.
Elevplaner kommer vi til at se nærmere på i forbindelse med et nyt evalue-
rings- og bedømmelsessystem
både hvad angår indhold og it-understøttelse.
Og i øvrigt har vi politisk aftalt, at der slet ikke er krav om elevplaner i det
kommende skoleår. Evalueringen af elevplanerne viste, at det især er de elever,
som har særlige vanskeligheder, at elevplanerne virker for, hvorfor der også er
god grund til, at vi går ind og kigger der.
Næsten alle kommuner og skoleledere stiller krav om, at lærerne skal bruge læ-
ringsplatformene. Og 53 % af kommuner og 81 % af skolerne stiller krav til
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 379: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om at læringsplatforme ikke øger kvaliteten i undervisningen, til børne- og undervisningsministeren
specifikke arbejdsopgaver,
særligt til årsplaner, elevplaner, ugeplaner og plan-
lægning af konkrete undervisningsforløb.
Ligesom alle andre steder i samfundet er og bliver it og digitale ressourcer en
del af en moderne hverdag. Det gælder selvfølgelig også i skolen.
Men det er uholdbart, at et digitalt redskab, der er så udbredt, som læringsplat-
formene er, ikke giver den forventede nytte. Det er væsentligt, at alle rundt om
skolen forstår, at det er de pædagogiske hensyn, men også behovet for gennem-
sigtighed, der skal styre det digitale
og ikke omvendt.
Skal der skrues på noget
så skal det gøres klogt. Vi skal ikke lave et quick-
fix, hvor vi risikerer at ødelægge mere, end vi gavner. Der var ikke negative
politiske intentioner bag, hverken elevplaner eller den digitale understøttelse,
selvom der har udviklet sig lidt anderledes end, hvad meningen var. Vi skal
være nysgerrige på, hvad baggrunden for tallene i undersøgelsen er. Hvorfor
vurderer stort set alle skolelederne, at lærerne skal bruge læringsplatforme?
Der ér en opfattelse af, at læringsplatforme kan bidrage med noget positivt,
hvorfor vi også skal gå nysgerrigt og åbent til, hvad de kan bruges til, hvad de
ikke kan bruges til, og hvor frihedsgraderne ligger. Det samme gælder for de
digitale undervisningsmidler. Det er noget, vi skal drøfte grundigt i forligskred-
sen og snakke mere med parterne om.
4. Afslutning
Balancen mellem regler, styring, ledelse og frihed til kommuner, skoler og læ-
rere er også en mere generel dagsorden, som jeg ved at flere er interesserede i.
Forligskredsen tog bl.a. hul på emnet, da corona satte ind igen. KL har sat det
på dagsordenen, ligesom flere af jer peger på, at vi skal drøfte, hvordan vi får
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 379: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om at læringsplatforme ikke øger kvaliteten i undervisningen, til børne- og undervisningsministeren
organiseret rammerne omkring folkeskolen. Det er netop tanken bag velfærds-
aftalerne, hvor Esbjerg og Holbæk kommuner gives omfattende frihedsgrader
på folkeskoleområdet. Vi har i den forbindelse givet tilsagn om, at forsøget
ikke skal stå til hindre for, at vi fortsat kan kigge på nogle af disse tematikker.
Jeg tror, at vi skal øve os i at tage fælles drøftelser - både her på Christians-
borg, og ikke mindst med folkeskolens centrale parter
det ved jeg, at den ra-
dikale ordføre er meget enig i, og også selv har taget initiativ til i radikalt regi
så vi sammen finder de løsninger, der udvikler folkeskolen i en positiv retning.
Erfaringerne fra corona har vist, at ved at have en tæt og åben dialog kan vi
finde de bedste løsninger til gavn for vores fælles skole.
Derfor ser jeg også frem til vores første møde senere i dag i det nye udviklings-
og samtaleprogram, som vi fra Regeringens side har taget initiativ til, som hed-
der
Sammen om skolen,
hvor vi sammen kan drøfte skolens udfordringer og ud-
viklingsperspektiver. Det er selvfølgelig med henblik på, at vi får et tæt samar-
bejde om udviklingen af folkeskolen.
Tak for ordet.
7