Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 372 (Alm. del):
I brev af 21. juni 2021 har udvalget efter ønske fra Mette Thiesen (NB)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 372:
Kan ministeren oplyse, om der i bilag 22 eller i andre bilag til rapporten
”Anbefalinger vedrørende fremtidig fordeling af elever på de gymnasiale
uddannelser” findes kvantitative registeranalyser, der kan bekræfte, at en
øget koncentration af elever med ikke-vestlige/udenlandsk herkomst
påvirker elevernes faglige niveau og frafald?
Svar:
Som regeringen har tilkendegivet, har skolesystemet efter regeringens
opfattelse to opgaver. Den ene er at klæde eleverne på fagligt. Den anden
er at danne dem til at være hele samfundsborgere. Den anden opgave
kan ikke løses, hvis ikke eleverne lærer hinanden at kende på kryds og
tværs af sociale og etniske forskelle. Sammenhængskraften i det tillidsba-
serede samfund er således afhængig af, at eleverne går i skole og på ung-
domsuddannelser med hinanden. Således modvirker man i øvrigt også, at
der opstår parallelsamfund. Således kan uddannelsesinstitutioner med for
skæv elevsammensætning ikke løfte den ene halvdel af deres uddannel-
sesopgave, og således får elever på mere balancerede uddannelsessteder
en bedre uddannelse end de på skæve uddannelser i forhold til at være
hele samfundsborgere.
De faglige resultater på de uddannelsesinstitutioner, hvor en høj andel af
eleverne har ikke-vestlig herkomst er lavere end landsgennemsnittet jf.
tabel 1. Til sammenligning er landsgennemsnittet 7,6. Så selv om der jf.
nedenfor, ikke er klare resultater vedrørende klassekammerateffekt ift.,
hvorvidt den enkelte elevs resultater påvirkes, medvirker skæve uddan-
nelser til en opsplitning af elever mellem gymnasier, så der bliver stor
forskel på det faglige resultat mellem gymnasierne samlet set.
30. august 2021
Sags nr.:21/15016