Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2420822_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 366 (Alm. del):
I brev af 17. juni 2021 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 366:
Vil ministeren kommentere BUU alm. Del
bilag 220 (internt), herun-
der bl.a. om behovet for randomiserede studier på undervisningsområ-
det?”
Svar:
Det er vigtigt at styrke det vidensmæssige grundlag for det fremadrettede
arbejde med at skabe stærke uddannelser, hvor alle børn og unge lykkes.
Lodtrækningsforsøg er en blandt flere vigtige kilder til ny viden.
Børne- og Undervisningsministeriet arbejder med en løbende vidensop-
samling. Der er derfor igangsat en række initiativer, der skal sikre, at der
skabes bedst mulig viden om, hvilke indsatser der virker i dagtilbud, på
skoler og uddannelsesinstitutioner.
Som en del af videreudviklingen af Den Socialøkonomiske Investe-
ringsmodel (SØM) på børne- og undervisningsområdet, har ministeret
igangsat et arbejde med at opsamle og udbrede viden om virksomme
indsatser.
Herudover kan fx nævnes ministeriets udviklings- og investeringspro-
gram på folkeskoleområdet, der skal bidrage til at udvikle, afprøve og
udbrede nye løsninger, som bidrager til, at folkeskolen i højere grad skal
kunne rumme elever med særlige behov.
Afprøvning af indsatser på undervisningsområdet i form af lodtræk-
ningsforsøg kræver et tæt samarbejde med forskningsinstitutioner. Mini-
steriet har netop etableret en ny og uafhængig forskningsenhed, der skal
understøtte opbygningen af evidens og effektstudier på børne- og under-
visningsområdet. Forskningsenheden er under ledelse af Københavns
Universitet.
24. juni 2021
Sags nr.:21/13117
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 366: Spm. om at kommentere BUU alm. del – bilag 220 (internt), herunder bl.a. om behovet for randomiseret studier på undervisningsområdet, til børne- og underviningsministeren
2420822_0002.png
Det kan herudover bemærkes, at der allerede gennemføres lodtræknings-
forsøg på børne- og undervisningsområdet i Danmark jf. Pontoppidan
m.fl. (2018)
1
, hvoraf størsteparten er gennemført i regi af ministeriet. Det
gælder fx:
Forsøg med tolærerordning
Modermålsbaseret undervisning
Tidlig matematikindsats til marginalgrupper
Evaluering af turboforløb til ikke-uddannelsesparate elever i 8.
klasse
Mestring af skoledag og hverdagsliv
Elevinddragelse i folkeskolen
Kvalitet i dansk og matematik
Vi lærer sprog
i vuggestuen og dagplejen
Der er fortsat behov for mere viden, og Børne- og Undervisningsmini-
steriet følger løbende med i forskningen på området med henblik på at
vurdere, hvordan nye forskningsresultater bedst kan bringes i anvendel-
se.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
1
Pontoppiddan M, Keilow M, Dietrichson J, Solheim OJ, Opheim V, Gustafson S,
Andersen SC (2018).
Randomised controlled trials in Scandinavian education research.
Educa-
tional Research; 60:3, 311-335
2