Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2421467_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 361 (Alm. del):
I brev af 15. juni 2021 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 361:
Vil ministeren i forlængelse af BUU alm. del -
bilag 214 om AUB’s regn-
skabsresultat for 2020 redegøre for, om ministeren mener, at det er rime-
ligt, at påføre virksomhederne øgede byrder i form af et øget AUB-
bidrag på i alt 2,6 mia. kr. i en tid, hvor erhvervslivet fortsat er presset af
nedlukninger og krise som følge af covid-19?
Svar:
Med
Trepartsaftale om ekstraordinær hjælp til elever og lærlinge samt virksomheder
(håndtering af ubalance i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag)
af maj 2020 blev
regeringen og arbejdsmarkedets parter enige om, at der skulle etableres et
fleksibelt AUB-bidrag med henblik på at sikre, at der ikke fremover skul-
le ske en utilsigtet opsparing af midler i AUB
eller opbygges en betyde-
lig gæld. Dette betyder, at der årligt skal ske tilpasninger af indbetalinger-
ne til AUB gennem en årlig justering ved lov på baggrund af de forven-
tede udgifter for det kommende år samt med en korrektion for seneste
kendte regnskabsresultat.
Baggrunden for denne model var, at der ved indgangen til 2020 var op-
sparet ca. 4 mia. kr. i læreplads-delen af Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag, og denne opsparing forventedes at stige til 5,4 mia. kr. ved udgan-
gen af 2020. Denne ubalance havde også været genstand for debat i Fol-
ketinget, og Rigsrevisionen havde efter opdrag fra statsrevisorerne udar-
bejdet en beretning om ubalancen. I Rigsrevisionens beretning (Beret-
ning om Børne- og Undervisningsministeriets forvaltning af AUB-
ordningen nr. 13/2019) angives en model for etablering af et fleksibelt
AUB-bidrag, og det er denne model, der danner grundlag for trepartsaf-
talen. Modellen er efterfølgende i december 2020 også etableret ved lov
og udførligt beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget, jf. Folketingsti-
dende 2020-21, A, L 120 som fremsat.
25. juni 2021
Sags nr.:21/12873
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 363: Spm., om at det er rimeligt, at virksomhederne skal pålægges øgede byrder via deres AUB-bidrag som følge af et fejlskøn i ministeriets beregninger, til børne- og undervisningsministeren
Ved trepartsaftalen fra maj 2020 blev der aftalt en række tiltag for at an-
vende opsparingen til gavn for de private virksomheder, heriblandt et
ekstraordinært løntilskud, som havde til formål at styrke virksomheder-
nes økonomiske grundlag for at ansætte elever i lærepladsaftaler i resten
af 2020.
Ordningen viste sig imidlertid at blive betydeligt dyrere end forventet og
endte med at medføre merudgifter på 2,0 mia. kr. ud over de forudsatte
udgifter på 3,1 mio. kr. Det bemærkes, at skønnet på 3,1 mia. kr. var
behæftet med væsentlig usikkerhed givet den usikre økonomiske situati-
on med Covid-19 og det forhold, at det var vanskeligt at forudsige, hvor
mange virksomheder der ville gøre brug af ordningen. Denne usikkerhed
for skønnet var aftaleparterne fuldt orienteret om.
AUB’s regnskab for 2020 viser, at den tidligere akkumulerede egenkapital
nu er ændret til en negativ egenkapital på 2,6 mia. kr., hvilket især skyldes
merudgifterne til løntilskudsordningen.
Jeg har forståelse for, at virksomhederne kan finde bidragsforhøjelse
stor, men ifølge den model, der er beskrevet i Rigsrevisionens beretning,
aftalt med arbejdsmarkedets parter og vedtaget ved lov, skal reguleringen
for denne gæld gennemføres i det efterfølgende år for at sikre balance i
AUB. Tilsvarende skulle et eventuelt overskud have været tilbagebetalt til
virksomhederne i 2022 gennem en bidragsnedsættelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at der set over flere år ikke er tale om
øgede byrder, men om en finansiering af de tilskud, der blev udbetalt til
virksomhederne i 2020.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2