Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 36 (Alm. del):
I brev af 5. november 2020 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 36:
”Vil
ministeren oplyse, hvad ministerens holdning er til at indføre krav
om, at alle skoler skal udarbejde en fraværspolitik, og vil ministeren end-
videre oplyse, hvad ministeren mener om, at et barn eller en ung kan
have f.eks. 9 procent såkaldt lovligt fravær fra skolen, som betyder, at
skolen ikke har pligt til at reagere på fraværet, idet der bl.a. henvises til ny
rapport om skolefravær i folkeskolen fra Børns Vilkår, jf. BUU alm. del -
bilag 279 (folketingssamling 2019-2020)?”
Svar:
Vi har udførlige regler og vejledningsmateriale om fravær i folkeskolen.
Særligt i forhold til det ulovlige fravær, hvor der med de seneste ændrin-
ger fra august 2019 er indført regler om, at skolen på bestemte nedslags-
punkter skal kontakte henholdsvis forældre og kommune.
Hvis en konkret situation indikerer, at en elev mistrives, skal skolen også
reagere på det lovlige fravær, fx via en underretning til kommunens soci-
alforvaltning. Der er dog ikke som ved det ulovlige fravær fastsat regler
om, hvornår og hvordan der skal reageres.
Jeg mener overordnet, at den grundlæggende regulering er på plads. Sam-
tidig er fravær imidlertid en så vigtig indikator for elevernes trivsel, at jeg
gerne vil drøfte med folkeskoleforligskredsen, om der er behov for at ju-
stere fraværsreglerne. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har igangsat
en evaluering af de fraværsregler, der blev indført i august 2019. En drøf-
telse af eventuelle justeringer af fraværsreglerne vil derfor passende
kunne tages, når evalueringen er afsluttet, forventeligt i efteråret 2021.
3.december 2020
Sags nr.:20/21626
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil