Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2423464_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 3352 5000
E-mail: [email protected]
Svar på spørgsmål 345 (Alm. del):
I brev af 3. juni 2021 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 345:
”Vil ministeren opgøre omkostninger og/eller besparelser forbundet
med at afskaffe de karakterkrav, der i dag fungerer som adgangskrav for
optagelse på en erhvervsuddannelse eller en gymnasial uddannelse?”
Svar:
Karakteradgangskravene til erhvervsuddannelserne blev indført i forbin-
delse med
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
fra 24. februar
2014. Adgangskravene forventedes umiddelbart at medføre mindreaktivi-
tet på erhvervsuddannelserne og heraf følgende mindreudgifter. Derud-
over blev der indregnet merudgifter til øget aktivitet på forberedende til-
bud ud fra en forventning om, at en del af de elever, som fremadrettet
ikke umiddelbart ville opfylde karakteradgangskravene, ville tage et for-
beredende forløb i 10. klasse, de daværende produktionsskoler eller al-
men voksenuddannelse mhp. at opfylde adgangskravene. Derudover ind-
går i beregningerne en forventning om, at flere med tiden vil kunne op-
fylde karakteradgangskravene. Merudgifterne på de forudgående forløb
oversteg alle årene mindreudgifterne. Indførelsen af karakteradgangskra-
vene forventedes således samlet set at medføre merudgifter i alle år efter
ikrafttrædelsen,
jf. tabel 1.
Karakteradgangskravene til de gymnasiale uddannelser blev indført i for-
bindelse med
aftale om styrkede gymnasiale uddannelser
fra 3. juni 2016.
Adgangskravene forventedes at medføre mindreaktivitet på de gymnasi-
ale uddannelser og heraf følgende mindreudgifter. Derudover blev der
indregnet merudgifter ud fra en forventning om, at en del af de elever,
som fremadrettet ikke umiddelbart ville opfylde karakteradgangskravene,
forventedes at tage et forudgående forløb eller et alternativt forløb. Sam-
let set forventedes det, at indførelsen af karakteradgangskravene på de
gymnasiale uddannelser medførte mindreudgifter i år 1 og år 2 efter
29. juni 2021
Sags nr.:21/12183
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om at opgøre omkostninger og/eller besparelser forbundet med at afskaffe de karakterkrav, til børne- og undervisningsministeren
2423464_0002.png
ikrafttrædelse og merudgifter fra år 3 og frem,
jf. tabel 1.
Mindreudgif-
terne i år 1 og 2 kan henføres til en forventning om, at mindreudgifterne
som følge af faldende aktivitet på de gymnasiale uddannelser oversteg de
forventede merudgifter på de forberedende/alternative forløb for de ele-
ver, der ikke opfyldte karakteradgangskravene.
Tabel 1
Udgiftsvurderinger i reformøkonomien ved indførelse af karakteradgangskrav på hhv. er-
hvervsuddannelserne og de gymnasiale uddannelser
Mio. kr. (2021-pl)
År 1
År 2
År 3
År 4
Varigt
Karakteradgangskrav på erhvervsuddan-
89
201
275
257
178
nelserne
Karakteradgangskrav på gymnasiale ud-
-2
-13
10
23
61
dannelser
Anm.: I år 1 tager beregningerne afsæt i, at ikrafttrædelsestidspunktet er 1. august, hvorfor der er indregnet 5/12.-effekt.
Det bemærkes, at mer- og mindreudgifterne ved at indføre adgangskra-
vene ikke nødvendigvis vil indebære præcist modsvarende mindre- og
merudgifter ved en afskaffelse heraf. Det følger af, at konsekvenserne
ved en eventuel afskaffelse af karakteradgangskravene vil skulle tage
højde for evt. ændringer i elevernes faktiske uddannelsesadfærd mv. i
forhold til det forudsatte i reformøkonomierne samt de ændringer, der
siden er sket på uddannelsessystemet, herunder navnlig hele reformen af
det forberedende område og etableringen af forberedende grunduddan-
nelse (FGU). En egentlig ny beregning af, hvad det vil koste at afskaffe
karakteradgangskravene, vil derfor kræve et omfattende analyse- og data-
arbejde, herunder gennemgang af elevflows, adfærd mv.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2