Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 331 (Alm. del):
I brev af 17. maj 2021 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 331:
”Vil
ministeren redegøre for kommunernes anvendelse af § 16 b og § 16
d til at gøre skoledagen kortere, herunder hvilke kommuner, der ikke gør
brug af lovgivningen til at afkorte skoledagen, og hvilke kommuner, der
anvender lovgivningen samt i hvilket omfang, idet anvendelsen jf. lovgiv-
ningen forudsætter en konkret og individuel vurdering af den enkeltes
klasse behov?”
Svar:
Af bilag 1 fremgår antallet af folkeskoler, som i skoleåret 2019/2020 an-
vender § 16 b og/eller § 16 d på et eller flere klassetrin. Af tabellen ses
endvidere de kommuner, hvor ingen skoler anvender § 16 b eller § 16 d.
1
Det er kun i Brøndby og Herlev Kommune, at ingen af kommunens sko-
ler anvender en eller begge paragraffer. Blandt de øvrige 96 kommuner
er der stor variation i, hvor stor en andel af kommunens skoler, som an-
vender en eller begge paragraffer på et eller flere klassetrin. I alle kom-
muner er der skoler, som hverken anvender § 16 b eller § 16 d.
Børne- og Undervisningsministeriet har i marts 2021 offentliggjort kort-
lægningen
Skoledagens længde 2020.
Kortlægningen er baseret på spørge-
skemabesvarelser fra 814 skoler svarende til en svarprocent på 70 pro-
cent af alle folkeskoler. Der indgår skoler og skoleafdelinger fra alle lan-
dets kommuner.
65% af de skoler, der indgår i kortlægningen, har benyttet § 16 b til at af-
korte undervisningstiden på et eller flere klassetrin i skoleåret 2020/21.
14. juni 2021
Sags nr.:21/11012
1
Data for skoleåret 2020/2021 er ikke valideret af skolerne grundet Covid-19-situatio-
nen, hvorfor skoleåret 2019/2020 er anvendt til opgørelsen i bilag 1.