Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2414591_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 331 (Alm. del):
I brev af 17. maj 2021 har udvalget efter ønske fra Jacob Mark (SF) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 331:
”Vil
ministeren redegøre for kommunernes anvendelse af § 16 b og § 16
d til at gøre skoledagen kortere, herunder hvilke kommuner, der ikke gør
brug af lovgivningen til at afkorte skoledagen, og hvilke kommuner, der
anvender lovgivningen samt i hvilket omfang, idet anvendelsen jf. lovgiv-
ningen forudsætter en konkret og individuel vurdering af den enkeltes
klasse behov?”
Svar:
Af bilag 1 fremgår antallet af folkeskoler, som i skoleåret 2019/2020 an-
vender § 16 b og/eller § 16 d på et eller flere klassetrin. Af tabellen ses
endvidere de kommuner, hvor ingen skoler anvender § 16 b eller § 16 d.
1
Det er kun i Brøndby og Herlev Kommune, at ingen af kommunens sko-
ler anvender en eller begge paragraffer. Blandt de øvrige 96 kommuner
er der stor variation i, hvor stor en andel af kommunens skoler, som an-
vender en eller begge paragraffer på et eller flere klassetrin. I alle kom-
muner er der skoler, som hverken anvender § 16 b eller § 16 d.
Børne- og Undervisningsministeriet har i marts 2021 offentliggjort kort-
lægningen
Skoledagens længde 2020.
Kortlægningen er baseret på spørge-
skemabesvarelser fra 814 skoler svarende til en svarprocent på 70 pro-
cent af alle folkeskoler. Der indgår skoler og skoleafdelinger fra alle lan-
dets kommuner.
65% af de skoler, der indgår i kortlægningen, har benyttet § 16 b til at af-
korte undervisningstiden på et eller flere klassetrin i skoleåret 2020/21.
14. juni 2021
Sags nr.:21/11012
1
Data for skoleåret 2020/2021 er ikke valideret af skolerne grundet Covid-19-situatio-
nen, hvorfor skoleåret 2019/2020 er anvendt til opgørelsen i bilag 1.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om at redegøre for kommunernes anvendelse af § 16 b og § 16 d til at gøre skoledagen kortere, til børne- og undervisningsministeren
Ud af de disse skoler har 31% afkortet tiden til understøttende undervis-
ning med mindre end 20% pr. uge. Kun ganske få af skolerne har fjernet
størstedelen af den understøttende undervisning, og 36 % af skolerne har
svaret, at de ikke ved, hvor meget de i gennemsnit har afkortet den un-
derstøttende undervisning.
79% af skolerne har benyttet § 16 d til at afkorte undervisningstiden på
et eller flere klassetrin. Da de kun kan afkorte op til to ugentlige timer, er
det ikke undersøgt nærmere, hvor meget tid de har valgt at afkorte.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om at redegøre for kommunernes anvendelse af § 16 b og § 16 d til at gøre skoledagen kortere, til børne- og undervisningsministeren
2414591_0003.png
Bilag 1
Tabel 1: Antal folkeskoler, som afkorter
2
skoleårets samlede undervisningstid på et
eller flere klassetrin fordelt efter kommune, skoleåret 2019/2020.
Kommune
Hele landet
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Christiansø
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
2
Antal folkeskoler,
som anvender § 16 b
og/eller § 16 d
953
4
4
10
4
6
3
-
11
-
1
12
25
1
12
9
6
2
6
11
3
7
5
10
10
4
8
5
12
8
5
18
7
-
24
Antal folkeskoler i
kommunen i alt
1.164
4
5
12
5
6
6
3
12
1
3
12
25
1
13
9
6
12
10
13
5
7
11
11
10
4
9
6
14
9
5
21
14
3
25
Andel folkeskoler,
som anvender § 16 b
og/eller § 16 d
82%
100%
80%
83%
80%
100%
50%
0%
92%
0%
33%
100%
100%
100%
92%
100%
100%
17%
60%
85%
60%
100%
45%
91%
100%
100%
89%
83%
86%
89%
100%
86%
50%
0%
96%
Tallene er antallet af folkeskoler, som har godkendelse til at anvende hhv. § 16 b og §
16 d. Det fremgår ikke, om skolerne reelt anvender § 16 b og/eller § 16 d til at afkorte
skoledagen.
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om at redegøre for kommunernes anvendelse af § 16 b og § 16 d til at gøre skoledagen kortere, til børne- og undervisningsministeren
2414591_0004.png
Kommune
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Antal folkeskoler,
som anvender § 16 b
og/eller § 16 d
5
14
16
11
8
9
8
4
10
1
12
8
5
20
44
12
2
5
8
10
8
1
8
11
3
4
6
4
17
5
27
3
17
7
11
9
16
9
4
1
23
7
Antal folkeskoler i
kommunen i alt
7
14
19
14
15
9
9
4
11
5
12
14
6
21
60
14
3
6
8
10
9
1
9
11
4
5
6
4
18
6
32
8
19
8
21
9
17
12
6
1
24
17
Andel folkeskoler,
som anvender § 16 b
og/eller § 16 d
71%
100%
84%
79%
53%
100%
89%
100%
91%
20%
100%
57%
83%
95%
73%
86%
67%
83%
100%
100%
89%
100%
89%
100%
75%
80%
100%
100%
94%
83%
84%
38%
89%
88%
52%
100%
94%
75%
67%
100%
96%
41%
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 331: Spm. om at redegøre for kommunernes anvendelse af § 16 b og § 16 d til at gøre skoledagen kortere, til børne- og undervisningsministeren
2414591_0005.png
Kommune
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerland
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Anm.: Opgørelsen gælder normalklasser
fuldt årgangsdelte. Skoler er opgjort på afde-
lingsniveau. En skole tæller én gang i opgørelsen, uanset om skolen anvender 16 b
og/eller § 16 d på et eller flere klassetrin. I skoleåret 2019/20 var der nogle indberetnin-
ger, hvor § 16 b og § 16 d ikke kunne adskilles grundet tekniske udfordringer. Derfor er
antallet af skoler med både § 16 b og § 16 d højere, end det reelt er tilfældet.
Kilde: Styrelsen for It og Læring.
Antal folkeskoler,
som anvender § 16 b
og/eller § 16 d
11
13
2
5
4
7
10
8
14
14
10
7
1
17
11
17
8
23
12
1
15
41
36
Antal folkeskoler i
kommunen i alt
15
18
3
6
4
7
11
10
16
14
10
7
3
19
14
24
12
26
12
1
18
48
46
Andel folkeskoler,
som anvender § 16 b
og/eller § 16 d
73%
72%
67%
83%
100%
100%
91%
80%
88%
100%
100%
100%
33%
89%
79%
71%
67%
88%
100%
100%
83%
85%
78%
5