Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2296113_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.:
E-mail:
www.stil.dk
CVR nr.:
Svar på spørgsmål 33 (Alm. del):
I brev af 5. november 2020 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Christian Juhl (EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 33:
A4 Morgen skriver den 4. november 2020, at Børne - og Under-
visningsministeriet har besluttet at lukke for pengekassen til Netværkslo-
komotivet, som hjælper ufaglærte med læse- og skrivevanskeligheder. Vil
ministeren i forlængelse heraf oplyse følgende:
hvorfor vil ministeren lukke kassen for en aktivitet, der hjælper
mennesker med læse- og skrivevanskeligheder,
hvilke alternative aktiviteter vil ministeren sætte i stedet til fordel for
mennesker med læse- og skrivevanskeligheder,
hvordan vil ministeren nedbringe antallet af ordblinde i Danmark?
Svar:
Ad pkt. 1: Netværkslokomotivet har i perioden 2017-2020 været finan-
sieret af midler afsat i forbindelse med
Aftale om udmøntning af satspuljen for
2017
på beskæftigelsesområdet. Bevillingen i aftalen er tidsbegrænset og
udløber i 2020.
Den gennemførte evaluering af indsatserne viser, at Netværkslokomoti-
vet har en blandet målopfyldelse og kun i begrænset omfang lykkes med
at understøtte egentlig kursusaktivitet. Derudover varetager flere andre
aktører i dag lignende opgaver. På den baggrund har regeringen besluttet
ikke at prioritere midler til Netværkslokomotivet på forslag til finanslov
for 2021.
Ad pkt. 2.: På voksenuddannelsesområdet har det opsøgende arbejde i
forhold til at øge deltagelse i efter- og videreuddannelse siden 2018 været
understøttet af puljen til opsøgende arbejde fra VEU-trepartsaftalen fra
2017. 42 pct. af de bevilgede projekter har haft fokus på ordblindhed,
mens 26 pct. har haft fokus på basale færdigheder mere generelt.
3. december 2020
Sags nr.:20/21527
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 33: MFU spm. om at hjælper mennesker med læse- og skrivevanskeligheder, til børne- og undervisningsministeren
Den 30. september 2020 indgik regeringen en aftale med Radikal Ven-
stre, Socialistisk folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om at styrke
ordblindeområdet. Med aftalen styrker vi bl.a. den tidlige indsats og sik-
rer, at flere elever i grundskolen får den støtte, de har brug for, og der-
med kommer til at stå bedre senere i livet i forhold til videre uddannelse
og beskæftigelse.
Derudover indgik regeringen i juni 2020 to politiske aftaler med Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Konservative om en styrket op-
kvalificeringsindsats, hvor der bl.a. blev afsat 15 mio. kr. fra 2020 til 2022
til at øge det opsøgende arbejde i jobcentre, a-kasser og virksomheder i
forhold til voksne med manglende basale færdigheder.
Ad pkt. 3: Det ligger denne regering meget på sinde, at alle ordblinde
børn, unge og voksne får den støtte, de har brug for. Hvis vi skal mind-
ske de udfordringer, som ordblinde oplever og give dem de samme mu-
ligheder som andre, er tidlig og systematisk opsporing i grundskolen af-
gørende. På sigt vil det betyde, at ordblinde også senere i livet står bedre
i forhold til både uddannelse og beskæftigelse.
Der eksisterer i dag gode redskaber til tidligt at opspore børn med ord-
blindhed og læse- og skrivevanskeligheder. Fra 1. august 2017 har det
været et lovkrav i folkeskolen, at skolens leder skal tilbyde elever med
læsevanskeligheder, der kan skyldes ordblindhed, at der foretages en
ordblindetest med henblik på at afdække elevens læsevanskeligheder.
Tilbuddet gives fra 1. marts på 3. klassetrin efter samråd med eleven og
forældre. Og forældre har én gang i skoleforløbet fra 4. klassetrin krav
på, at der foretages en ordblindetest af deres barn. Med Børne- og Un-
dervisningsministeriets to opsporings- og testredskaber, Ordblinderisiko-
testen og Ordblindetesten, kan man opdage ordblindhed tidligt og der-
med tilbyde indsatser målrettet elevens specifikke undervisningsbehov.
I 2019 igangsatte regeringen en række initiativer med henblik på at styrke
den tidlige opsporing og få mere viden om støtte til elever med ord-
blindhed, og i september 2020 indgik vi, som nævnt ovenfor, en aftale
om en yderligere styrkelse af ordblindeområdet. Initiativerne i denne
aftale skal være med til at sikre ordblinde børn og unge bedre mulighe-
der.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2