Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2288167_0001.png
Sagsresume
20/20431 Enkeltsagstilsyn med Havregården Kost- og Dagskole 2020 (CGS)
Sagens dokumenter
Nr. Dok.dato. Titel
Bemærkninger
23-10-
Referat fra tilsynsbesøg på Havregården 22.
Akt vedlagt. Oplysninger undtaget, jf.
1
OFL § 30, nr. 1
2020
oktober 2020
Akt vedlagt. Oplysninger
23-10-
U: STUK sender referat at tilsynsbesøg på
2
undtaget, jf. OFL § 30, nr. 1
2020
Havregården 22. oktober 2020 til
Havregården
Akt vedlagt. Oplysninger
23-10-
U: STUK sender referat at tilsynsbesøg på
3
2020
Havregården 22. oktober 2020 til
undtaget, jf. OFL § 30, nr. 1
Socialtilsynet
27-10-
mail fra Havregården til referat fra
4
Akt vedlagt. Oplysninger
2020
tilsynsbesøg 22. okt. 2002 om fritstilling
undtaget, jf. OFL § 30, nr. 1
27-10-
Udleveret på tilsynsbesøg 22.10.20
5
Akt vedlagt. Oplysninger undtaget, jf.
2020
Eksempler på indstilling til
OFL § 30, nr. 1
specialundervisning, statusrapport Doolexia
og fraværsstamkort
27-10-
Udleveret på tilsynsbesøg 22.10.20 Liste
Akt vedlagt. Oplysninger
6
2020
over medarbejdere pr 01.10.2020.pdf
undtaget, jf. OFL § 30, nr.
29-10-
Tlfnotat STUK oplyser den 27. okt. 2020
Vedlagt
1
7
2020
Socialstyrelsen om uanmeldt tilsynsbesøg
på Havregården 28. okt 2020
29-10-
Telefonnotat certificeret tilsynsførende
Vedlagt
8
2020
Havregården 27. okt. 2020.docx
29-10-
I: Mail fra certificeret tilsynsførende om
Vedlagt
9
2020
omtale af Havregården i P1-morgen tilgået
Tilsynsportalens postkasse den 22.okt. 2020
29-10-
U: STUK anmoder den 29. oktober 2020
Vedlagt
10
2020
Socialtilsynet om tidspunkt for tlfsamtale
for at kunne oplyse om tilsynsbesøg på
Havregården dagen før
30-10-
Tlfnotat samtale med Socialtilsynet 30. okt.
Akt vedlagt. Oplysninger
11
2020
2020 om tilsynsbesøg 28. okt. 2020
undtaget, jf. OFL § 30, nr. 1
30-10-
Tlf.notat 30. okt. 2020 med Havregården
Vedlagt
12
2020
om undervisningen frem til lukning
03-11-
Tlf.notat Havregården om antal elever dd
Vedlagt
13
2020
03.11.20
03-11-
Tlfnotat 3. nov. 2020 Socialstyrelsen om
Vedlagt
14
2020
status hos dem på Havregården
12-11-
I: Socialtilsyn Hovedstaden sender den 12.
Ikke vedlagt, (falder uden for
15
2020
nov, 2020 oplysning om deres seneste
den tidsmæssige afgrænsning)
tilsynsbesøg på Havregården den 6. nov.
2020
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0002.png
16
17
19-11-
2020
20-11-
2020
Referat af STUK's uanmeldte tilsynsbesøg
på Havregården 281020.
Telefonnotat certificeret tilsynsførende
20.11.2020 om status på Havregården mv
Akt vedlagt. Oplysninger
undtaget, jf. OFL § 30, nr. 1
Ikke vedlagt(falder uden for den
tidsmæssige afgrænsning)
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
1
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0004.png
Referat fra STUKs tilsynsbesøg på Havregården Lille-Kost og Dagskole 22. oktober 2020
Journalnummer
20/20431
CIA (Vibeke Knudsen) og CGS (Sofie Alber) aflagde i dag uanmeldt tilsynsbesøg på Havregården fra kl. 13-15.
Ved ankomst holdt en DR-bil uden for skolens indkørsel. På skolens parkeringsplads gik en fotograf rundt.
Samtale med konstitueret forstander Trine Pantmann
STUK henvendte sig på kontoret og traf konstitueret forstander Trine Pantmann (herefter TP). STUK
oplyste, at vi om muligt ønskede at se undervisning samt at tale med hende. TP fortalte, at der havde været
almindelig undervisning i formiddags, men at man af hensyn til børnene havde besluttet at aflyse
undervisningen efter frokostpausen på baggrund af den massive mediedækning og pressens
tilstedeværelse. I stedet havde man samlet børnene til noget fælles hygge. Der foregik også afhentning af
nogle børn, hvorfor der var brug for lidt ro om børnene.
STUK oplyste, at vi havde nogle spørgsmål til skolens undervisning, herunder specialundervisningen, samt
spørgsmål til skolens økonomiske administrative forhold, med særligt fokus på den aktuelle situation. Vi
oplyste, at vi er i dialog med Socialtilsyn Hovedstaden om skolen.
TP oplyste, at hun har været konstitueret forstander i 10 dage efter bortvisningen af skolens forstander
Morten Ulrik Jørgensen (herefter MJ). Hun kommer fra en stilling som daglig fungerende leder af
opholdsstedet Havrehusene, hvor hun fratrådte den 1. oktober 2020. TP oplyste, at MJ også havde været
den formelle leder for så vidt angik Havrehusenes økonomi.
TP oplyste, at der pr. dags dato er indskrevet 28 elever på skolen, heraf en dagelev. Alle børn er anbragt af
en kommune. Forud for efterårsferien blev der udskrevet to elever. Herudover er der igangsat proces for
udskrivning af to elever,
Yderligere er skolen i
dialog med anbringende kommune i forhold til fire elever, som skolen vurderer at kunne tilbyde et relevant
tilbud, men som er uden for den målgruppe, som skolen som anbringelsessted er godkendt til af
Socialtilsynet. TP er opmærksom på, at elevernes indskrivning på skolen forudsætter en dispensation fra
Socialtilsynet. Endelig er der en elev med
hvor skolen er ved at afklare, om dette kan håndteres.
TP oplyste, at MJ ikke har haft adgang til skolen siden bortvisningen. Han har afleveret nøgler og har ikke
netadgang til skolens systemer eller hovedmail. MJs egen mail er lukket med ændret adgangskode. TP
bekendt har MJ heller ikke adgang til skolens bankkonti. Der er dialog med banken om ændring af
fuldmagtsforhold, men MJs adgang er lukket ned. Alle hævekort mv. er på skolen. Så vidt TP ved har MJ
fortsat en arbejdstelefon og en Cromebook/Ipad, som ikke er afleveret.
TP kender ikke til, at der er forsvundet genstande eller dokumenter (heller ikke digitalt) i forbindelse med
bortvisningen af MJ. Med hensyn til Socialtilsynets observation af, at der er slettet et dagbogsnotat, er
skolen ved at undersøge, hvad der er sket, blandt andet ved at se på logninger. Det manglende dokument
kan dog genfindes. Hun vil ikke udelukke, at det kan være sket ved en fejl. Blandt andet løftes indholdet af
dagbogen med mellemrum over i elevmappen for den enkelte elev.
Der har tidligere været en meget dårligt stemning på skolen og den sidste måned har været meget svær. MJ
har styret skole
ed frygt og ved at udøve ’splitti g’ la dt perso alet.
Ved upopulære beslutninger har
MJ bare henvist til souschef Anette Nielson (socialrådgiveruddannet).
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0005.png
TP kender til, at MJ har opfordret en medarbejder til at undervise nogle af hans bekendtes børn mod
betaling via tilskrivning af over-/merarbejde på skolen, hvilket medarbejderen afviste. Desuden har han
opfordret en medarbejder til mod betaling på samme måde at spionere mod en sygemeldt kollega, hvilket
medarbejderen afviste.
TP oplyste, at skolens bestyrelse netop har politianmeldt MJ.
Om Havrehusene
Om Havrehusene oplyste TP, at opholdsstedet lejer sig ind i to villaer ejet af Havregården. Havrehusene
fu gerer so ’eftervær ’ for tidligere elever på Havregårde . Der etales e
- efter hendes opfattelse - høj
husleje til Havregården. Havrehusene er sund og velfungerende. Der har dog været kritik af den tidligere
leder MJ. Der er ikke it-gennemsigtighed mellem Havrehusene og Havregården, hvilket har været tilfældet
tidligere. Havrehusene overvejer at købe husene, der lejes af Havregården. Der er indtil videre opnået
tilsagn fra banken om mulighed for at købe det ene hus. Der har tidligere været en fælles bogholder
(Elisabeth) for Havrehusene og Havregården. Fra 1. marts 2020 har Havregården fået ny bogholder.
Om sommerhuset
Det af Havregården indkøbte sommerhus er ved at blive sat til salg. Der er foretaget vurdering af to
ejendomsmæglere, der endnu ikke har givet tilbud om pris og salg.
Om undervisningen, herunder specialundervisningen
Styrelsen spurgte til skolens undervisning, herunder specialundervisningen. TP oplyste, at de har en god
normering i undervisningen, hvor der undervises i små hold og ofte med to lærere på. Mange af skolens
undervisere har læreruddannelse. Hun udleverede en oversigt over medarbejdere og deres kompetencer. I
specialundervisningen anvendes systemet Duo Lectio, som blandt er egnet til ordblinde. Hun henviste til, at
skolens specialundervisningskoordinator kan fortælle nærmere om specialundervisningen.
Styrelsen spurgte til skolens plan for undervisningen i den aktuelle situation og frem til jul.
TP oplyste, at stemningen på skolen både blandt elever og medarbejdere er ændret markant efter
bortvisningen af MJ. Det er planen, at undervisningen gennemføres som hidtil. Lærerne er tilstede og
skolen ønsker, at eleverne får deres undervisning, indtil der er en afklaring af, hvad der videre skal ske.
Udskrivningerne af elever vil betyde, at undervisningsholdene bliver mindre. Skolen har pt 14
afgangselever; syv i 9. klasse og syv elever i 10. klasse.
TP oplever, at personalet er lettet og bakker op om hende. Hun har straks taget initiativ til en ny
mødestruktur, så personalet har mulighed for at sparre mere med hinanden.
Om sygemeldinger
Styrelsen spurgte til aktuelle sygemeldinger blandt personalet. TP oplyste, at afdelingsleder Kitty Sode, som
er undervisningsansvarlig på skolen, har været sygemeldt siden bortvisningen af MJ. Afdelingsleder Rico
Egeberg Jensen (pædagogisk leder), som er uddannet politimand, er bortrejst på ferie i uge 43.
Om elevopsyn
Styrelsen spurgte til skolens elevopsyn uden for skoletid. Kostafdelingen er opdelt i fire bogrupper. Der er
knyttet 1-1�½ voksen pr. gruppe i fritiden. Indtil nu har der kun været en nattevagt med mulighed for tilkald
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
af forstanderen. TP har sørget for opnormering, så der nu er to nattevagter ad gangen (en sovende og en
vågen vagt). Herudover kan hun tilkaldes. En tidligere nattevagt er pt. sygemeldt, men forventes at vende
tilbage, dog ikke som nattevagt.
Om elevfravær
Styrelsen spurgte til omfanget af elevfravær.TP oplyste, at der tidligere har været en del elevfravær fra
undervisningen. Alle elever mødte op til undervisning mandag efter efterårsferien.
Samtale med specialundervisningskoordinator Lea Theresia Eckert Elkjær
Styrelsen havde dernæst en samtale med skolens specialundervisningskoordinator Lea Theresia Eckert
Elkjær. Hun oplyste, at hun er uddannet socialpædagog og derudover er uddannet Cand.Pæd.Psyk. Hun har
20 års specialundervisningserfaring og blandt andet arbejde med læringsmiljø med fokus på udsatte børn.
Hun har 200 timer årligt til koordinatoropgaven med specialundervisning, men er ikke så meget i den
udførende del af specialundervisningen. Hun har mere en superviserende rolle. Hun har desuden et tæt
samarbejde med Kitty Sode, som er undervisningsansvarlig. Koordinatoren oplyste, at skolens elevers
faglige niveau er meget forskelligt. Alle elever er udfordret i forhold til det faglige niveau. Koordinatoren
varetager dialogen med Gribskov Kommunes PPR og udformer indstillinger om PPV-vurderinger af de
elever, hvor det er relevant. Hun har en tæt dialog med Gribskov Kommune og indsender typisk
indstillingerne til kommunen allerede i maj måned, så der er god tid til dialog, inden ansøgningsfristen for
SPS-støtte i september. Hun har også opgaven med at ansøge om SPS-støtte til styrelsen. I
specialundervisningen anvender skolen systemet Duo Lectio, som også har en tilknyttet ekstern konsulent,
som skolen gør brug af. Konsulenten kommer på skolen hver onsdag,
hvor der er ’fælles træ i g’ for
eleverne. Systemet indeholder en række værktøjer til brug i specialundervisningen for elever med
læse/skrivevanskeligheder. Eleverne er glade for at arbejde i Duo Lectio. Herudover holder skolen årligt to
’læselejrskoler’, og i te sive ’ a ps’, hvor der l.a. træ es læs i g og sprogforståelse
også gennem leg. På
forespørgsel om skolens øvrige undervisning oplyste hun, at al undervisning på skolen på en måde har
karakter af specialundervisning, da der er tale om små hold med typisk to lærere på. Hun er stolt over den
specialundervisning skolen giver eleverne. Hun oplyste videre, at eleverne typisk tager en fuld FP9. Hun
kender ikke til, at eleverne fritages fra prøver, men henviser til Kitty Sode.
Koordinatoren oplyste videre, at Duo Lectio indeholder et meget brugbart evalueringsværktøj. Skolen
holder statusmøder to gange om året, hvor der evalueres.
Om fraværsregistrering oplyste koordinatoren, at elevfraværet på skolen registreres i Tabulex.
På forespørgsel udleverede koordinatoren to eksempler fra skoleåret 20/21 på indstilling til PPR om PPV-
vurdering og skolens handleplaner for opfølgning herpå. Hun udleverede desuden eksempler på
elevfraværsregistreringer. Endelig udleverede hun et eksempel på evaluering, udfærdiget i Duo Lectio.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0008.png
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Sofie Marie Jørgensen Alber
23. oktober 2020 11:10
[email protected]
Vibeke B. Knudsen; Ditte Wenzel Pedersen
referat at tilsynsbesøg på Havregården 22. oktober 2020
Referat fra tilsynsbesøg på Havregården 22. oktober 2020.docx
Til Havregården Lille-Kost og Dagskole
Att. Konstitueret forstander Trine Pantmann
Kære Trine Pantmann
Hermed fremsendes referat af Styrelsen for Undervisning og Kvalitets tilsynsbesøg på Havregården i går.
Til skolens orientering videresendes referatet til orientering til Socialtilsyn Hovedstaden.
Hvis du har bemærkninger til referatet, kan du sende dem til undertegnede.
Med venlig hilsen
Sofie Alber
Chefkonsulent
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
Direkte tlf.: +45 33 92 53 10
E-mail:
[email protected]
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0009.png
Referat fra STUKs tilsynsbesøg på Havregården Lille-Kost og Dagskole 22. oktober 2020
Journalnummer
20/20431
CIA (Vibeke Knudsen) og CGS (Sofie Alber) aflagde i dag uanmeldt tilsynsbesøg på Havregården fra kl. 13-15.
Ved ankomst holdt en DR-bil uden for skolens indkørsel. På skolens parkeringsplads gik en fotograf rundt.
Samtale med konstitueret forstander Trine Pantmann
STUK henvendte sig på kontoret og traf konstitueret forstander Trine Pantmann (herefter TP). STUK
oplyste, at vi om muligt ønskede at se undervisning samt at tale med hende. TP fortalte, at der havde været
almindelig undervisning i formiddags, men at man af hensyn til børnene havde besluttet at aflyse
undervisningen efter frokostpausen på baggrund af den massive mediedækning og pressens
tilstedeværelse. I stedet havde man samlet børnene til noget fælles hygge. Der foregik også afhentning af
nogle børn, hvorfor der var brug for lidt ro om børnene.
STUK oplyste, at vi havde nogle spørgsmål til skolens undervisning, herunder specialundervisningen, samt
spørgsmål til skolens økonomiske administrative forhold, med særligt fokus på den aktuelle situation. Vi
oplyste, at vi er i dialog med Socialtilsyn Hovedstaden om skolen.
TP oplyste, at hun har været konstitueret forstander i 10 dage efter bortvisningen af skolens forstander
Morten Ulrik Jørgensen (herefter MJ). Hun kommer fra en stilling som daglig fungerende leder af
opholdsstedet Havrehusene, hvor hun fratrådte den 1. oktober 2020. TP oplyste, at MJ også havde været
den formelle leder for så vidt angik Havrehusenes økonomi.
TP oplyste, at der pr. dags dato er indskrevet 28 elever på skolen, heraf en dagelev. Alle børn er anbragt af
en kommune. Forud for efterårsferien blev der udskrevet to elever. Herudover er der igangsat proces for
udskrivning af to elever,
. Yderligere er skolen i
dialog med anbringende kommune i forhold til fire elever, som skolen vurderer at kunne tilbyde et relevant
tilbud, men som er uden for den målgruppe, som skolen som anbringelsessted er godkendt til af
Socialtilsynet. TP er opmærksom på, at elevernes indskrivning på skolen forudsætter en dispensation fra
Socialtilsynet. Endelig er der en elev med
hvor skolen er ved at afklare, om dette kan håndteres.
TP oplyste, at MJ ikke har haft adgang til skolen siden bortvisningen. Han har afleveret nøgler og har ikke
netadgang til skolens systemer eller hovedmail. MJs egen mail er lukket med ændret adgangskode. TP
bekendt har MJ heller ikke adgang til skolens bankkonti. Der er dialog med banken om ændring af
fuldmagtsforhold, men MJs adgang er lukket ned. Alle hævekort mv. er på skolen. Så vidt TP ved har MJ
fortsat en arbejdstelefon og en Cromebook/Ipad, som ikke er afleveret.
TP kender ikke til, at der er forsvundet genstande eller dokumenter (heller ikke digitalt) i forbindelse med
bortvisningen af MJ. Med hensyn til Socialtilsynets observation af, at der er slettet et dagbogsnotat, er
skolen ved at undersøge, hvad der er sket, blandt andet ved at se på logninger. Det manglende dokument
kan dog genfindes. Hun vil ikke udelukke, at det kan være sket ved en fejl. Blandt andet løftes indholdet af
dagbogen med mellemrum over i elevmappen for den enkelte elev.
Der har tidligere været en meget dårligt stemning på skolen og den sidste måned har været meget svær. MJ
har styret skole
ed frygt og ved at udøve ’splitti g’ la dt perso alet.
Ved upopulære beslutninger har
MJ bare henvist til souschef Anette Nielson (socialrådgiveruddannet).
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0010.png
TP kender til, at MJ har opfordret en medarbejder til at undervise nogle af hans bekendtes børn mod
betaling via tilskrivning af over-/merarbejde på skolen, hvilket medarbejderen afviste. Desuden har han
opfordret en medarbejder til mod betaling på samme måde at spionere mod en sygemeldt kollega, hvilket
medarbejderen afviste.
TP oplyste, at skolens bestyrelse netop har politianmeldt MJ.
Om Havrehusene
Om Havrehusene oplyste TP, at opholdsstedet lejer sig ind i to villaer ejet af Havregården. Havrehusene
fu gerer so ’eftervær ’ for tidligere elever på Havregårde . Der etales e
- efter hendes opfattelse - høj
husleje til Havregården. Havrehusene er sund og velfungerende. Der har dog været kritik af den tidligere
leder MJ. Der er ikke it-gennemsigtighed mellem Havrehusene og Havregården, hvilket har været tilfældet
tidligere. Havrehusene overvejer at købe husene, der lejes af Havregården. Der er indtil videre opnået
tilsagn fra banken om mulighed for at købe det ene hus. Der har tidligere været en fælles bogholder
(Elisabeth) for Havrehusene og Havregården. Fra 1. marts 2020 har Havregården fået ny bogholder.
Om sommerhuset
Det af Havregården indkøbte sommerhus er ved at blive sat til salg. Der er foretaget vurdering af to
ejendomsmæglere, der endnu ikke har givet tilbud om pris og salg.
Om undervisningen, herunder specialundervisningen
Styrelsen spurgte til skolens undervisning, herunder specialundervisningen. TP oplyste, at de har en god
normering i undervisningen, hvor der undervises i små hold og ofte med to lærere på. Mange af skolens
undervisere har læreruddannelse. Hun udleverede en oversigt over medarbejdere og deres kompetencer. I
specialundervisningen anvendes systemet Duo Lectio, som blandt er egnet til ordblinde. Hun henviste til, at
skolens specialundervisningskoordinator kan fortælle nærmere om specialundervisningen.
Styrelsen spurgte til skolens plan for undervisningen i den aktuelle situation og frem til jul.
TP oplyste, at stemningen på skolen både blandt elever og medarbejdere er ændret markant efter
bortvisningen af MJ. Det er planen, at undervisningen gennemføres som hidtil. Lærerne er tilstede og
skolen ønsker, at eleverne får deres undervisning, indtil der er en afklaring af, hvad der videre skal ske.
Udskrivningerne af elever vil betyde, at undervisningsholdene bliver mindre. Skolen har pt 14
afgangselever; syv i 9. klasse og syv elever i 10. klasse.
TP oplever, at personalet er lettet og bakker op om hende. Hun har straks taget initiativ til en ny
mødestruktur, så personalet har mulighed for at sparre mere med hinanden.
Om sygemeldinger
Styrelsen spurgte til aktuelle sygemeldinger blandt personalet. TP oplyste, at afdelingsleder Kitty Sode, som
er undervisningsansvarlig på skolen, har været sygemeldt siden bortvisningen af MJ. Afdelingsleder Rico
Egeberg Jensen (pædagogisk leder), som er uddannet politimand, er bortrejst på ferie i uge 43.
Om elevopsyn
Styrelsen spurgte til skolens elevopsyn uden for skoletid. Kostafdelingen er opdelt i fire bogrupper. Der er
knyttet 1-1�½ voksen pr. gruppe i fritiden. Indtil nu har der kun været en nattevagt med mulighed for tilkald
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
af forstanderen. TP har sørget for opnormering, så der nu er to nattevagter ad gangen (en sovende og en
vågen vagt). Herudover kan hun tilkaldes. En tidligere nattevagt er pt. sygemeldt, men forventes at vende
tilbage, dog ikke som nattevagt.
Om elevfravær
Styrelsen spurgte til omfanget af elevfravær.TP oplyste, at der tidligere har været en del elevfravær fra
undervisningen. Alle elever mødte op til undervisning mandag efter efterårsferien.
Samtale med specialundervisningskoordinator Lea Theresia Eckert Elkjær
Styrelsen havde dernæst en samtale med skolens specialundervisningskoordinator Lea Theresia Eckert
Elkjær. Hun oplyste, at hun er uddannet socialpædagog og derudover er uddannet Cand.Pæd.Psyk. Hun har
20 års specialundervisningserfaring og blandt andet arbejde med læringsmiljø med fokus på udsatte børn.
Hun har 200 timer årligt til koordinatoropgaven med specialundervisning, men er ikke så meget i den
udførende del af specialundervisningen. Hun har mere en superviserende rolle. Hun har desuden et tæt
samarbejde med Kitty Sode, som er undervisningsansvarlig. Koordinatoren oplyste, at skolens elevers
faglige niveau er meget forskelligt. Alle elever er udfordret i forhold til det faglige niveau. Koordinatoren
varetager dialogen med Gribskov Kommunes PPR og udformer indstillinger om PPV-vurderinger af de
elever, hvor det er relevant. Hun har en tæt dialog med Gribskov Kommune og indsender typisk
indstillingerne til kommunen allerede i maj måned, så der er god tid til dialog, inden ansøgningsfristen for
SPS-støtte i september. Hun har også opgaven med at ansøge om SPS-støtte til styrelsen. I
specialundervisningen anvender skolen systemet Duo Lectio, som også har en tilknyttet ekstern konsulent,
som skolen gør brug af. Konsulenten kommer på skolen hver onsdag,
hvor der er ’fælles træ i g’ for
eleverne. Systemet indeholder en række værktøjer til brug i specialundervisningen for elever med
læse/skrivevanskeligheder. Eleverne er glade for at arbejde i Duo Lectio. Herudover holder skolen årligt to
’læselejrskoler’, og i te sive ’ a ps’, hvor der l.a. træ es læs i g og sprogforståelse
også gennem leg. På
forespørgsel om skolens øvrige undervisning oplyste hun, at al undervisning på skolen på en måde har
karakter af specialundervisning, da der er tale om små hold med typisk to lærere på. Hun er stolt over den
specialundervisning skolen giver eleverne. Hun oplyste videre, at eleverne typisk tager en fuld FP9. Hun
kender ikke til, at eleverne fritages fra prøver, men henviser til Kitty Sode.
Koordinatoren oplyste videre, at Duo Lectio indeholder et meget brugbart evalueringsværktøj. Skolen
holder statusmøder to gange om året, hvor der evalueres.
Om fraværsregistrering oplyste koordinatoren, at elevfraværet på skolen registreres i Tabulex.
På forespørgsel udleverede koordinatoren to eksempler fra skoleåret 20/21 på indstilling til PPR om PPV-
vurdering og skolens handleplaner for opfølgning herpå. Hun udleverede desuden eksempler på
elevfraværsregistreringer. Endelig udleverede hun et eksempel på evaluering, udfærdiget i Duo Lectio.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0013.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Kære Kristina
Ditte Wenzel Pedersen
23. oktober 2020 11:16
'Kristina Vang Jensen'
referat at tilsynsbesøg på Havregården 22. oktober 2020
Referat fra tilsynsbesøg på Havregården 22. oktober 2020.docx
Til orientering fremsendes hermed referat af Styrelsen for Undervisning og Kvalitets tilsynsbesøg på
Havregården i går.
Referatet er også send til skolen.
Med venlig hilsen
Ditte Wenzel Pedersen
Chefkonsulent
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
Direkte tlf.: +45 33 92 54 66
E-mail:
[email protected]
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0014.png
Referat fra STUKs tilsynsbesøg på Havregården Lille-Kost og Dagskole 22. oktober 2020
Journalnummer
20/20431
CIA (Vibeke Knudsen) og CGS (Sofie Alber) aflagde i dag uanmeldt tilsynsbesøg på Havregården fra kl. 13-15.
Ved ankomst holdt en DR-bil uden for skolens indkørsel. På skolens parkeringsplads gik en fotograf rundt.
Samtale med konstitueret forstander Trine Pantmann
STUK henvendte sig på kontoret og traf konstitueret forstander Trine Pantmann (herefter TP). STUK
oplyste, at vi om muligt ønskede at se undervisning samt at tale med hende. TP fortalte, at der havde været
almindelig undervisning i formiddags, men at man af hensyn til børnene havde besluttet at aflyse
undervisningen efter frokostpausen på baggrund af den massive mediedækning og pressens
tilstedeværelse. I stedet havde man samlet børnene til noget fælles hygge. Der foregik også afhentning af
nogle børn, hvorfor der var brug for lidt ro om børnene.
STUK oplyste, at vi havde nogle spørgsmål til skolens undervisning, herunder specialundervisningen, samt
spørgsmål til skolens økonomiske administrative forhold, med særligt fokus på den aktuelle situation. Vi
oplyste, at vi er i dialog med Socialtilsyn Hovedstaden om skolen.
TP oplyste, at hun har været konstitueret forstander i 10 dage efter bortvisningen af skolens forstander
Morten Ulrik Jørgensen (herefter MJ). Hun kommer fra en stilling som daglig fungerende leder af
opholdsstedet Havrehusene, hvor hun fratrådte den 1. oktober 2020. TP oplyste, at MJ også havde været
den formelle leder for så vidt angik Havrehusenes økonomi.
TP oplyste, at der pr. dags dato er indskrevet 28 elever på skolen, heraf en dagelev. Alle børn er anbragt af
en kommune. Forud for efterårsferien blev der udskrevet to elever. Herudover er der igangsat proces for
udskrivning af to elever,
. Yderligere er skolen i
dialog med anbringende kommune i forhold til fire elever, som skolen vurderer at kunne tilbyde et relevant
tilbud, men som er uden for den målgruppe, som skolen som anbringelsessted er godkendt til af
Socialtilsynet. TP er opmærksom på, at elevernes indskrivning på skolen forudsætter en dispensation fra
Socialtilsynet. Endelig er der en elev med
, hvor skolen er ved at afklare, om dette kan håndteres.
TP oplyste, at MJ ikke har haft adgang til skolen siden bortvisningen. Han har afleveret nøgler og har ikke
netadgang til skolens systemer eller hovedmail. MJs egen mail er lukket med ændret adgangskode. TP
bekendt har MJ heller ikke adgang til skolens bankkonti. Der er dialog med banken om ændring af
fuldmagtsforhold, men MJs adgang er lukket ned. Alle hævekort mv. er på skolen. Så vidt TP ved har MJ
fortsat en arbejdstelefon og en Cromebook/Ipad, som ikke er afleveret.
TP kender ikke til, at der er forsvundet genstande eller dokumenter (heller ikke digitalt) i forbindelse med
bortvisningen af MJ. Med hensyn til Socialtilsynets observation af, at der er slettet et dagbogsnotat, er
skolen ved at undersøge, hvad der er sket, blandt andet ved at se på logninger. Det manglende dokument
kan dog genfindes. Hun vil ikke udelukke, at det kan være sket ved en fejl. Blandt andet løftes indholdet af
dagbogen med mellemrum over i elevmappen for den enkelte elev.
Der har tidligere været en meget dårligt stemning på skolen og den sidste måned har været meget svær. MJ
har styret skole
ed frygt og ved at udøve ’splitti g’ la dt perso alet.
Ved upopulære beslutninger har
MJ bare henvist til souschef Anette Nielson (socialrådgiveruddannet).
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0015.png
TP kender til, at MJ har opfordret en medarbejder til at undervise nogle af hans bekendtes børn mod
betaling via tilskrivning af over-/merarbejde på skolen, hvilket medarbejderen afviste. Desuden har han
opfordret en medarbejder til mod betaling på samme måde at spionere mod en sygemeldt kollega, hvilket
medarbejderen afviste.
TP oplyste, at skolens bestyrelse netop har politianmeldt MJ.
Om Havrehusene
Om Havrehusene oplyste TP, at opholdsstedet lejer sig ind i to villaer ejet af Havregården. Havrehusene
fu gerer so ’eftervær ’ for tidligere elever på Havregårde . Der etales e
- efter hendes opfattelse - høj
husleje til Havregården. Havrehusene er sund og velfungerende. Der har dog været kritik af den tidligere
leder MJ. Der er ikke it-gennemsigtighed mellem Havrehusene og Havregården, hvilket har været tilfældet
tidligere. Havrehusene overvejer at købe husene, der lejes af Havregården. Der er indtil videre opnået
tilsagn fra banken om mulighed for at købe det ene hus. Der har tidligere været en fælles bogholder
(Elisabeth) for Havrehusene og Havregården. Fra 1. marts 2020 har Havregården fået ny bogholder.
.
Om sommerhuset
Det af Havregården indkøbte sommerhus er ved at blive sat til salg. Der er foretaget vurdering af to
ejendomsmæglere, der endnu ikke har givet tilbud om pris og salg.
Om undervisningen, herunder specialundervisningen
Styrelsen spurgte til skolens undervisning, herunder specialundervisningen. TP oplyste, at de har en god
normering i undervisningen, hvor der undervises i små hold og ofte med to lærere på. Mange af skolens
undervisere har læreruddannelse. Hun udleverede en oversigt over medarbejdere og deres kompetencer. I
specialundervisningen anvendes systemet Duo Lectio, som blandt er egnet til ordblinde. Hun henviste til, at
skolens specialundervisningskoordinator kan fortælle nærmere om specialundervisningen.
Styrelsen spurgte til skolens plan for undervisningen i den aktuelle situation og frem til jul.
TP oplyste, at stemningen på skolen både blandt elever og medarbejdere er ændret markant efter
bortvisningen af MJ. Det er planen, at undervisningen gennemføres som hidtil. Lærerne er tilstede og
skolen ønsker, at eleverne får deres undervisning, indtil der er en afklaring af, hvad der videre skal ske.
Udskrivningerne af elever vil betyde, at undervisningsholdene bliver mindre. Skolen har pt 14
afgangselever; syv i 9. klasse og syv elever i 10. klasse.
TP oplever, at personalet er lettet og bakker op om hende. Hun har straks taget initiativ til en ny
mødestruktur, så personalet har mulighed for at sparre mere med hinanden.
Om sygemeldinger
Styrelsen spurgte til aktuelle sygemeldinger blandt personalet. TP oplyste, at afdelingsleder Kitty Sode, som
er undervisningsansvarlig på skolen, har været sygemeldt siden bortvisningen af MJ. Afdelingsleder Rico
Egeberg Jensen (pædagogisk leder), som er uddannet politimand, er bortrejst på ferie i uge 43.
Om elevopsyn
Styrelsen spurgte til skolens elevopsyn uden for skoletid. Kostafdelingen er opdelt i fire bogrupper. Der er
knyttet 1-1�½ voksen pr. gruppe i fritiden. Indtil nu har der kun været en nattevagt med mulighed for tilkald
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
af forstanderen. TP har sørget for opnormering, så der nu er to nattevagter ad gangen (en sovende og en
vågen vagt). Herudover kan hun tilkaldes. En tidligere nattevagt er pt. sygemeldt, men forventes at vende
tilbage, dog ikke som nattevagt.
Om elevfravær
Styrelsen spurgte til omfanget af elevfravær.TP oplyste, at der tidligere har været en del elevfravær fra
undervisningen. Alle elever mødte op til undervisning mandag efter efterårsferien.
Samtale med specialundervisningskoordinator Lea Theresia Eckert Elkjær
Styrelsen havde dernæst en samtale med skolens specialundervisningskoordinator Lea Theresia Eckert
Elkjær. Hun oplyste, at hun er uddannet socialpædagog og derudover er uddannet Cand.Pæd.Psyk. Hun har
20 års specialundervisningserfaring og blandt andet arbejde med læringsmiljø med fokus på udsatte børn.
Hun har 200 timer årligt til koordinatoropgaven med specialundervisning, men er ikke så meget i den
udførende del af specialundervisningen. Hun har mere en superviserende rolle. Hun har desuden et tæt
samarbejde med Kitty Sode, som er undervisningsansvarlig. Koordinatoren oplyste, at skolens elevers
faglige niveau er meget forskelligt. Alle elever er udfordret i forhold til det faglige niveau. Koordinatoren
varetager dialogen med Gribskov Kommunes PPR og udformer indstillinger om PPV-vurderinger af de
elever, hvor det er relevant. Hun har en tæt dialog med Gribskov Kommune og indsender typisk
indstillingerne til kommunen allerede i maj måned, så der er god tid til dialog, inden ansøgningsfristen for
SPS-støtte i september. Hun har også opgaven med at ansøge om SPS-støtte til styrelsen. I
specialundervisningen anvender skolen systemet Duo Lectio, som også har en tilknyttet ekstern konsulent,
som skolen gør brug af. Konsulenten kommer på skolen hver onsdag,
hvor der er ’fælles træ i g’ for
eleverne. Systemet indeholder en række værktøjer til brug i specialundervisningen for elever med
læse/skrivevanskeligheder. Eleverne er glade for at arbejde i Duo Lectio. Herudover holder skolen årligt to
’læselejrskoler’, og i te sive ’ a ps’, hvor der l.a. træ es læs i g og sprogforståelse
også gennem leg. På
forespørgsel om skolens øvrige undervisning oplyste hun, at al undervisning på skolen på en måde har
karakter af specialundervisning, da der er tale om små hold med typisk to lærere på. Hun er stolt over den
specialundervisning skolen giver eleverne. Hun oplyste videre, at eleverne typisk tager en fuld FP9. Hun
kender ikke til, at eleverne fritages fra prøver, men henviser til Kitty Sode.
Koordinatoren oplyste videre, at Duo Lectio indeholder et meget brugbart evalueringsværktøj. Skolen
holder statusmøder to gange om året, hvor der evalueres.
Om fraværsregistrering oplyste koordinatoren, at elevfraværet på skolen registreres i Tabulex.
På forespørgsel udleverede koordinatoren to eksempler fra skoleåret 20/21 på indstilling til PPR om PPV-
vurdering og skolens handleplaner for opfølgning herpå. Hun udleverede desuden eksempler på
elevfraværsregistreringer. Endelig udleverede hun et eksempel på evaluering, udfærdiget i Duo Lectio.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0018.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0020.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0021.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0022.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0023.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0024.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0025.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0026.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0027.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0028.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0029.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0030.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0031.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0032.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0033.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0034.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0035.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0036.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0037.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0038.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0039.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0040.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0041.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0042.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0044.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0045.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0046.png
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0048.png
Telefonnotat
Samtaledato
Talt med
27. okt. 2020
Kristina Vang, Socialtilsynet
Indhold
Undertegnede oplyste den 27. oktober 2020 Socialtilsynet om, at STUK aflægger uanmeldt til-
synsbesøg på Havregården den 28. okt. 2020, hvor STUK bl.a. vil observere undervisning.
STUK oplyste endvidere om, hvilke temaer STUK vil tale med skolen om og spurgte, om Social-
tilsynet havde bemærkninger hertil.
Socialtilsynet oplyste, at de dækker temaet underretninger til de sociale myndigheder, så der er
ikke brug for, at STUK spørger ind hertil.
Dato
29. oktober 2020
Navn
Ditte Wenzel Pedersen
Handling
[Tekst]
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
8
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0050.png
Telefonnotat
Samtaledato
Talt med
27. oktober 2020
Line Drechsler Schmidt, (LDS) certificeret tilsyns-
førende på Havregården
Indhold
LDS ringede og oplyste, at hun som certificeret tilsynsførende på Havregården undrer sig over, at
hun ikke har hørt fra Socialtilsynet eller STUK om Havregården, inden den kom i medierne,
selvom Socialtilsynet i pressen har oplyst, at de har kontaktet alle tilsyn, men de har ikke kontak-
tet hende.
LDS oplyste, at hun ikke har set noget på skolen, som der nu beskrives i pressen. Hendes tilsyn
er med undervisningen, og hun har kun set god undervisning og oplyser, at skolen bl.a. virkelig
har lagt sig i selen fsva ordblindhed. Hun oplyste, at lærerne er dygtige, og at hun har været på
mange tilsynsbesøg for at komme hele vejen rundt om undervisningen og både har talt med lære-
re og med elevrådet på sine tilsynsbesøg. Hun oplyste, at hun står 100 % på mål for den tilsynser-
klæring hun har udarbejdet vedr. skolens undervisning. Hvis hun havde set noget, der gav anled-
ning til bekymring, ville hun have kontaktet STUK.
Undertegnede oplyste, at STUK har læst hendes tilsynsrapporter om skolens undervisning, og at
de var med til at betrygge STUK i, at der ikke var problemer med undervisningen på skolen, og at
STUK først har sat skolen i tilsyn den 8. oktober 2020 og derfor ikke har kontaktet hende tidlige-
re.
LDS oplyste endvidere, at hun har stor erfaring med tilsyn med undervisning og bl.a. er tilsynsfø-
rende på interne skoler og fører tilsyn med hjemmeundervisning i Gribskov Kommune, hvor hun
er ansat.
Hun gav udtryk for, at det fremadrettet vil være godt, hvis de certificerede tilsynsførende tænkes
ind i samarbejdet med andre tilsyn.
Hun oplyste endvidere, at hun havde sendt mail til STUK om ovenstående den 22. og den 26.
oktober 2020. Undertegnede spurgte om, hvilken mailadresse der var brugt, da undertegnede
undrede sig over, at mailen ikke var kommet frem. LDS oplyste, at de var sendt til
[email protected].
Undertegnede oplyste, at hun vil tjekke op på, om mails er modtaget.
Dato
29. oktober 2020
Navn
Ditte Wenzel Pedersen
Handling
[Tekst]
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
9
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0052.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Ditte Wenzel Pedersen
29. oktober 2020 16:54
Ditte Wenzel Pedersen
VS: Havregården og udtalelse i P1-morgen
Fra:
Center for Grundskole <[email protected]>
Sendt:
29. oktober 2020 15:19
Til:
Sofie Marie Jørgensen Alber <[email protected]>
Cc:
Liz Nymann Lausten <[email protected]>
Emne:
VS: Havregården og udtalelse i P1-morgen
Kære begge,
Denne er lige kommet i centerpostkassen.
Vh. Laura
Fra:
[email protected]
<[email protected]>
Sendt:
29. oktober 2020 15:15
Til:
Center for Grundskole <[email protected]>
Emne:
VS: Havregården og udtalelse i P1-morgen
To.
Fra:
Line Schmidt <[email protected]>
Sendt:
26. oktober 2020 12:25
Til:
[email protected]
Emne:
Re: Havregården og udtalelse i P1-morgen
tor. 22. okt. 2020 kl. 11.51 skrev Line Schmidt <[email protected]>:
Til rette vedkommende.
Jeg har via medierne læst, at Havregården kost og friskole har været i Socialtilsynet og
Arbejdstilsynets søgelys i en længere periode. I P1 - morgen d.d oplyste Socialtilsyn Hovedstadens
chef Mie Helene Andresen, at alle involverede tilsyn på Havregården var inddraget i sagen - og, at
det er procedure hos dem at kontakte andre tilsynsmyndigheder hvis de finder forhold der skal
undersøges nærmere.
Jeg kan oplyse, at jeg fører tilsyn med undervisningen og er på intet
tidspunkt blevet kontaktet af Stuk, Socialtilsyn Hovedstaden eller Arbejdstilsynet i
processen. Jeg er ikke blevet orienteret om, at der kritiske forhold på stedet.
Med venlig hilsen
Line Drechsler Schmidt
Tilsynsførende
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
10
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0054.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Kære Kristina
Ditte Wenzel Pedersen
29. oktober 2020 16:59
'Kristina Vang Jensen'
VS: tilsynsbesøg på Havregården i går
Jeg har prøvet at ringe til dig for at orientere om vores tilsynsbesøg på Havregården i går.
Hvornår passer det, at jeg ringer?
Vh Ditte
Fra:
Ditte Wenzel Pedersen
Sendt:
29. oktober 2020 13:51
Til:
'Kristina Vang Jensen' <[email protected]>
Emne:
tilsynsbesøg på Havregården i går
Kære Kristina
Kan jeg ringe til dig om vores tilsynsbesøg på Havregården i går?
Med venlig hilsen
Ditte Wenzel Pedersen
Chefkonsulent
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
Direkte tlf.: +45 33 92 54 66
E-mail:
[email protected]
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
11
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0056.png
Telefonnotat
Samtaledato
Talt med
30. oktober 2020
Kristina Vang (KV), Socialtilsynet
Indhold
Undertegnede har dd ringet til KV for at orientere om STUKs tilsynsbesøg på Havregården
den 28. oktober 2020. Jeg har oplyst:
at skolen har oplyst, at der den 28. okotober 2020 var 22 elever indskrevet, heraf to dagele-
ver. Herudover er seks elever hjemtaget, men kun en af de seks er officielt udmeldt. Udmel-
ding nr 2 var på vej samme dag.
At der var en tryg og rolig stemning på skolen, ingen agresioner. Elever og voksne påvirket
af situationen, kede af det, utryghed blandt eleverne om, hvor de skal hen mv.
Den undervisning, det var muligt at observere, var fin (specialundervisining, matematik, na-
turfag, engelsk og linjefag i sundhed).
En del fravær - bl.a problemer med at få eleverne ud af sengen og møde til undervisning.
KV tilkendegav, at det bl.a. skyldes den målgruppe, som Havregården har taget ind, som de
ikke kan håndtere og en kultur med natterenderi mv. Vi aftalte, at Socialtilsynet følger op på
fraværet og henvender sig til skolen, om de har sikret sig tilstrækkeligt og kompetent perso-
nale om aftenen og om natten. Jeg oplyste, at de efter skolens oplysninger har to nattevagter
nu - en sovende og en vågen.
Lærerne har under besøget forklaret om elever, som ikke var til stede i de lektioner, vi ob-
serverede: én havde fået lov at gå ind i en anden klasse og være med til fysik, to havde fået
lov at forlade engelsk kort før pausen, en dagelev var ikke i skole, en var syg, og en skulle
hjemtages samme dag, og skulle pakke og kunne ikke overskue at komme i skole, en ved at
En voksen er sygemeldt (afdelingsleder), alle andre er på arbejde.
Skolen har oplyst, at der tæt dialog med kommuner om elevene, der udarbejdes opdaterede
udtalelser om alle elever til brug for evt nye anbringelsessteder/kommuner, dialog om hen-
sigtsmæssig ny anbringelse mv.
Dog et par voldsomme hjemtagelser fra kommuner i torsdag, hvor sagsbehandlere mødte op
uden at elever vidste det og tog dem med.
Tre sager om krænkelser mellem børn er anmeldt til politiet, en evt. fjerde sag kunne social-
rådgiver ikke umiddelbart huske.
KV oplyste herudover, at de i redegørelsen til Socialministeriet har oplyst om forsøg på at få fat i
STUK i sommeren 2019. Hun oplyste til undertegnede, at
”vi anede ikke, hvem vi skulle kontak-
te, først ringede vi jo bare til hovednummeret og så blev vi stillet om til alle mulige medarbejdere,
jeg kan jo ikke huske, hvem vi har talt med hvornår.”
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
Dato
30. oktober 2020
Navn
Ditte Pedersen
Handling
[Tekst]
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
12
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
Telefonnotat
Samtaledato
Talt med
30. oktober 2020
Trine Pantmann (TP), leder Havregården
Indhold
Undertegnede har d.d. ringet TP op, idet Havregårdens bestyrelsesformand på møde i STUK den
27. okt. 2020 gav udtryk for, at skolen evt. gerne vil have vejledning i forhold til organisering af
undervisningen frem til lukning.
TP oplyste, at de formentlig ikke har brug for vejledning, da ingen er fratrådt og kun én ansat er
sygemeldt, så de har mulighed for at køre med meget små hold og stærk undervisningsdifferentie-
ring frem til lukning, men at hun vil ringe, hvis de får brug for vejledning. Aftalt, at undertegnede
er indgang.
Undertegnede påpegede, at STUK havde observeret en del fravær på tilsynsbesøg den 28. okto-
ber 2020 og påpegede skolens undervisningspligt og STUKs opmærksomhed på, at eleverne får
den undervisning de skal have frem til lukningen.
Undertegnede oplyste endvidere, at STUK har orienteret Socialtilsynet om det observerede fra-
vær, som vil kontakte skolen herom.
Dato
30. oktober 2020
Navn
Ditte Pedersen
Handling
[Tekst]
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
13
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0061.png
Telefonnotat
Samtaledato
Talt med
3. november 2020
Anette, socialrådgiver på Havregården
Indhold
Undertegnede har dd kontaktet Havregården med anmodning om oplysning om antal elever dd,
herunder hvor mange elever, der er anbragte dd.
Anette oplyste, at der dd er 19 elever på skolen, heraf er 12 anbragt efter servicelovens § 52, stk.
3, nr. 7, fem elever er omfattet af servicelovens § 52 a om økonomisk støtte til forældremyndig-
hedsindehaver,
når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et barns eller en
ungs særlige behov for støtte,
og to elever er dagelever, som ikke er anbragt.
Dato
3. november 2020
Navn
Ditte Wenzel Pedersen
Handling
[Tekst]
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
14
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0063.png
Telefonnotat
Samtaledato
Talt med
3. november 2020
Kristina Vang, Socialtilsyn Hovedstaden (STH)
Indhold
STUK ringede til STH for at høre status på deres sag med Havregården, herunder eventulle til-
synsbesøg. STH oplyste, at de tager på besøg på skolen på fredag for at tale med elever og med-
arbejdere med fokus på deres trivsel. Medarbejdere og elever har også mulighed for at stille spm
til socialtilsynet om, hvad der er sket, hvorfor skolen lukker osv, da der ifølge skoleleder er et
behov for det. Besøget er aftalt med skoleleder.
STH har fokus på, om det er forsvarligt at køre tilbuddet videre, og de har tæt kontakt til skolen.
Dato
3. november 2020
Navn
Ditte Wenzel Pedersen
Handling
[Tekst]
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
15
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
16
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
Referat af STUKs uanmeldte tilsynsbesøg på Havregården onsdag den 28. oktober
2020.
STUK v. Tore Dyrberg-Jessen og Vibeke B. Knudsen fra CIA og Ditte W. Pedersen og Tina Fehrmann fra CGS
ankom til skolen kl. 8.30.
Ved ankomsten præstenterede styrelsen sig for afdelingsleder Kitty Sode, som er ansvarlig for
undervisningens tilrettelæggelse. Skolens konstituerede forstander Trine Pantmann ville komme senere på
dagen, men blev tilkaldt og kom kort tid efter.
STUK udbad sig skemaer for undervisningen samt en liste over elever på skolen og fik et lokale stillet til
rådighed for planlægning af besøg i klasser.
CIA fortsatte samtalen med Kitty og udarbejder selvstændigt referat for deres videre tilsyn.
Den udleverede elevliste med det aktuelle elevantal på dagen viste, at eleverne er inddelt i 4 klasser:
A - klassen, som består af elever fra 6. - 7. klassetrin, samt elever, der endnu ikke kunne indskrives på
8., 9. eller 10. klasse. Klassen har 2 elever,
8. klasse - 5 elever,
9. klasse - 7 elever, hvoraf én elev netop havde fortalt sin lærer, at hun blev hentet i dag.
10. klasse - 7 elever.
Det samlede elevtal på dagen var i flg. elevlisten 21 elever inkl. 1 dagelev. Skoleleder oplyser senere, at der
er 22 elever inkl. 2 dagelever, hvoraf den ene er syg.
Skemaet, som var revideret den 26. oktober 2020 og gældende til og med december 2020, viste, at der
hver morgen foretages morgenvækning kl. 7.00- 8.10, hvorefter der er morgenmøde fra kl. 8.10. til 8.30,
hvor undervisningen begynder.
Der undervises hver dag fra kl. 8.30 – 15.25 med pauser bortset fra fredag, hvor der er hjemrejse fra kl.
12.00 - 13.30. Undervisningstimerne er samlet i blokke af 2, 3 og 4 lektioner i samme fag, og der undervises
i linjefag mandag og onsdag fra kl. 13.00 – 15.25. Linjefagene er ridning, sundhed, træning, design og musik.
Formiddagspause med morgenmad afholdes kl. 10.05 – 10.25 og middagspause afholdes kl. 12.00 – 13.00.
Derudover er der hver onsdag undervisning i Doolexia, som er et adaptivt og individuelt tilpasset
læse/staveprogram med træningsmål. Undervisningen i Doolexia foregår på et mindre hold på tværs af de
4 klasser med hjælp fra ekstern underviser foruden skolen egne lærere.
Undervisningen var den 28. oktober 2020 tilrettelagt, så de første 4 lektioner, indtil middagspause kl. 12 –
13.00, i alle 4 klasser var samme fag med indlagte pauser. For A - holdet var det matematik, 8. kl. engelsk, 9.
klasse natur og 10. kl. valg. I samme periode var der holdundervisning i Doolexia for elever med behov
herfor. Efter middagspausen var der linjefagsundervisning fra kl. 13.00 – 15.25.
Faget valg på skemaet rummer projekter i fagene dansk, engelsk og matematik, som leder frem til
afgangseksamenen.
Faget kultur på skemaet rummer historie, samfundsfag og kristendom.
Faget natur på skemaet rummer fysik/kemi, biologi og geografi.
1
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0067.png
Styrelsen fik tillige skemaet for den planlagte undervisning for hele skoleåret 2020/21 udleveret, som var
meget lig det justerede skema af 26. oktober 2020.
Observation af undervisning
Klasse /hold
Hold – alle SPS-
elever
9. klasse
8. klasse
A-klasse
10. klasse
Linjefag
Fag
Doolexia
Antal elever
2 sidenhen 3
Natur
Engelsk
Matematik
Valg
5 temaer
1 elev
2 elever
1 elev
7 elever
I undervisningen i Doolexia var en dreng og en pige samt to lærere og en ekstern konsulent ved at
gennemføre Doolexia træningsprogrammer via Kahoot, som er en spilbaseret læringsplatform, der bruges
som uddannelsesteknologi i skoler og andre uddannelsesinstitutioner. Dets indlæringsspil er
brugergenererede quizzer, der giver flere valg for løsning.
Første aktivitet var en quizz, hvor vokaler og konsonanter skulle skilles ad, og tid og rigtighed er det
afgørende for at vinde quizzen.
Eleverne var ukoncentrerede og lettere urolige, inden quizzen begyndte, og spurgte til, hvornår de kunne
komme ud bl.a. for at ryge. Lærerne var meget positive og rummelige over for elevernes adfærd, og fik med
opmuntring eleverne i gang med quizzen, som eleverne gennemførte motiveret.
I næste quizz skulle eleverne på tid og hastighed gætte vokallyden i en række ord, som fx fisk (e), slik (e),
heks (æ) på tid. Eleverne var motiverede og løste quizzen hurtigt.
Herefter forslog én af lærerne, at drengen skulle spille Doolexia-kortspil med styrelsens medarbejdere,
hvilket eleven var meget interesseret i. Alle kort havde på forsiden et nummer, som svarede til bogstavets
placering i alfabetet, og reglerne var konstrueret, så spillerne både skulle kunne genkende, hvilket bogstav,
der var tale om, og om det var en vokal eller konsonant. Derudover var der kort, som gav spillerne
mulighed for at vælge ny retning i spillet på forskellig vis. Elev, lærer og én medarbejder fra STUK spillede
kortspillet, og eleven var meget koncentreret og erfaren og vandt over de voksne.
Den anden elev arbejdede selvstændigt med en tekst på computer med forskellige øvelser, som fremmede
stavekorrekthed. Opgaven skulle gennemføres på tid og med rigtighed. Eleven var stille og koncentreret om
opgaven.
I dette forløb kom en tredje elev ind, som med lærerens hjælp gik i gang med at arbejde med en tekst på
computer. Eleven var stille og koncentreret.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0068.png
Der var en god relation mellem elever og lærere.
I Natur var eleven ved et whiteboard i gang med at udpege landene i Sydamerika via programmet
online.seterra.com. Ved rigtigt svar gives point, og igen var der tale om tid og rigtighedsbesvarelse, som et
motiverende element, hvor eleven ved gentagelse kunne konkurrere med sig selv. Eleven gennemførte og
fik en rigtighedsbesvarelse på 81 pct., og ville gerne prøve igen med Asien. Der var en god relation mellem
elev og lærer.
Styrelsen observerede, at lokalet til natur var rummeligt og indeholdt forskellige undervisningsmaterialer,
herunder flere bogsystemer til flere fag og landekort. Lokalet rummede forskellige muligheder for at
arbejde i grupper og selvstændigt i båse.
Læreren forklarede, at grunden til at der ikke var flere elever skyldtes, at to elever var til Doolexia, tre
elever ikke var mødt op, den ene pga. sygdom. Læreren forklarede, at når den pågældende elev var syg, så
havde kammeraten svært ved at møde op. Og endeligt var der én elev, som skulle hjemtages af kommunen
samme dag, og derfor skulle pakke.
I Engelsk var der to elever til stede samt læreren, to andre elever havde netop fået lov at gå, da de var
færdige med det de skulle, og det var tæt på pause. Eleverne var i færd med sætte ord på, hvordan de
havde det. Undervisningen foregik på engelsk. Eleverne gav udtryk for, at de følte sig som en familie, og at
de var kede af at skulle holde op på skolen.
Læreren oplyste, at engelsktimerne i almindelighed blev indledt med, at eleverne på skift valgte en sang fra
youtube med tekster, som blev drøftet i forhold til fx indhold, slang mv. Læreren brugte meget clio-online,
og eleverne kunne her fx vælge at arbejde individuelt m. grammatik. Læreren inddrog også ofte walk and
talk øvelser i engelskundervisningen, da mange elever har uro.
Læreren oplyste, at klassen efter pausen skulle se en film om Halloween ”The beautiful simplicity of the
nightmare before Christmas” sammen med 10. klasse.
Styrelsen observerede, at såvel elever som lærer var meget berørt af den aktuelle situation, og læreren
oplyste, at eleverne havde det skidt med processen, og at det var svært at få eleverne til at møde frem.
Efter denne lektion var der pause med sund morgenmad. Styrelsen observerede her, at alle skolens TAP-
personaler kom ud fra lokale, hvor de havde fået supervision af en psykolog om arbejdet med målgruppen.
I Matematik var der én elev til stede og læreren oplyste, at den anden elev var gået til undervisning i 9.
klasse, som havde fysik og kemi i faget Natur. Eleven havde ikke før haft fysik /kemi og ville gerne lære
herom.
Eleven, som var til stede, arbejdede med Mat 7 – en diagnostisk prøve i matematik fra Hogrefe Psykologisk
forlag A/S. Eleven arbejdede koncentreret og interesseret med opgaverne, som omfatter alle
kompetenceområder, herunder målestoksforhold, brøker, multiplikation mv., læreren vejledte og hjalp til.
Eleven havde ”Ord i Matematik” fra Gyldendal til sin rådighed, og den blev ofte brugt ifølge eleven.
Læreren forklarede, at han havde brugt mange materialer på holdet afhængig af elevernes formåen, når de
blev indskrevet på skolen, herunder blandt andet Matematikfessor.
I Valg var 10. klasse i færd med at se Halloween filmen sammen med A-holdet. Læreren oplyste, at de
forude havde arbejdet med gysergenren og kortfilm med henblik på at identificere genretræk.
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
2288167_0069.png
I linjefagene - ridning, sundhed, træning, design og musik- observerede styrelsen undervisning i sundhed,
hvor en elev deltog. En anden elev var blevet sendt til
De øvrige fire elever på linjen var netop
ophørt på skolen.
Eleven var i færd med neglemanicure og var meget begejstret herfor. Der var mange forskellige remedier,
og eleven arbejdede koncentreret hermed.
Læreren fortalte styrelsen, at faget indeholdt mange forskellige aktiviteter, som hudpleje, massage med
varme sten, fremstilling af cremer og læbepomader mv. På styrelsen spørgsmål om, hvorfor faget blev
betegnet sundhed informerede læreren om, at tidligere var der mere fokus på kost og motion, men at det
som havde fanget eleverne såvel piger som drenge var fokusset på velvære og pleje, så faget havde fået en
drejning fra ernæringslinje til kosmetologilinje. Det blev nu indgangsvinklen for også at tale om kost og
motion i forlængelse af, at eleverne fik mere selvtillid og tryghed ved omgangen med hinanden i
aktiviteterne, som havde fokus på pleje og velvære som fx massage.
Linjefaget ridning var aktuelt aflyst, da der var covid-19 på rideskolen, hvor undervisningen finder sted.
Linjefaget træning finder sted i Helsinge fitnesscenter, og læreren tog afsted med eleverne (ca. fem i alt og
både drenge og piger), som gav positivt udtryk for undervisningen. Linjefaget musik var aflyst, da eleverne
var blevet hjemtaget efter pressedækningen af skolen. I håndværk og design observerede styrelsen alene
elevarbejder, som var af høj kvalitet og af meget varierende karakter, idet eleverne var fraværende, og
læreren skulle ud og hente dem.
Sammenfatning på observation af undervisning
Styrelsen har set syv elever blive undervist. Hertil kom seks elever, som så film i en lektion.
Styrelsen har fået forklaringer på otte elever, som ikke var til stede i de lektioner, styrelsen observerede: én
havde fået lov at gå ind i en anden klasse og være med til fysik, to havde fået lov at forlade engelsk kort før
pausen, en dagelev var ikke i skole, en var syg, og én skal hjemtages samme dag, og skulle pakke og kunne
ikke overskue at komme i skole, én elev var ved at få
Én elev arbejder for tiden sammen med
pedellen. En ordning skolen bruger, når en elev har behov for et skifte eller særlig omsorg.
Generelt observerede styrelsen, at den undervisning, som det var muligt at observere, var struktureret og
veltilrettelagt, og tog afsæt i eleverne forudsætninger og behov, herunder motivation for at lære. Styrelsen
observerede tillige, at der blev undervist med afsæt i kompetencemålene for folkeskolens fag.
I undervisningen, i pauser og på gangene hersker en tryg og rolig stemning, gode relationer mellem voksne
og elever, gode relationer mellem elever, imødekommenhed fra elever og voksne, ingen aggressioner.
Elever og voksne er påvirket af situationen, kede af det, og der er utryghed blandt eleverne om, hvor de
skal hen.
Samtale med konstitueret forstander Trine Pantmann
Det oplyses, at der dags dato er 22 elever indskrevet, heraf to dagelever. Herudover var seks elever
hjemtaget, men kun én af de seks er officielt udmeldt. Udmelding nr. 2 er på vej samme dag.
I alt angives der således formelt at være 27 indskrevne elever pr. 28. oktober 2020.
En voksen er sygemeldt (afdelingsleder), alle andre er på arbejde, så normering er god.
Der er stadig to nattevagter - en vågen og en sovende, desuden kan pedellen, der bor lige overfor,
tilkaldes, og leder kan tilkaldes og være der på ti minutter.
Det tilkendegives, at det er en meget vanskelig og hård proces, men at de ansatte, som for langt de fleste
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om tidslinje for de forskellige besøg, tilsyn, handlinger, skrivelser mm vedr. sagen om Havregården kostskole, til børne- og undervisningsministeren
har været ansat i lang tid, bakker hinanden op i, at det skal foregå på bedste vis af hensyn til eleverne.
Samtale med skolesocialrådgiver
Det oplyses, at der siden 2019 har været tre sager om krænkelser eller overgreb mellem børn, som er
anmeldt til politiet. En evt. fjerde sag kunne socialrådgiveren ikke umiddelbart huske. Så vidt
socialrådgiveren ved, har der været tiltalefrafald i en sag. Sagen fra 2019 er den første overgrebssag, som
socialrådgiveren kender til, fra de år hun har været ansat. Den seneste sag omhandler digitale krænkelser.
Denne sag er ikke afsluttet endnu.
Der er en tæt dialog med kommuner om elevene, og der udarbejdes opdaterede udtalelser om alle elever
til brug for evt. nye anbringelsessteder, og der er dialog med hjemkommunerne om hensigtsmæssig ny
anbringelse mv. Dog har der været et par voldsomme hjemtagelser fra kommuner i torsdags efter
mediedækningen, hvor sagsbehandlere mødte op, uden at elever vidste det, og tog dem med.
Samtale med afdelingsleder med ansvar for undervisningen Kitty Sode
Det oplyses, at der generelt er en del fravær og problemer med at få eleverne ud af sengen og møde til
undervisning, men at det også kan være fravær senere på dagen. Det er hendes vurdering, at det bl.a.
skyldes elevernes tunge ballast, og den aktuelle situation med nedlukning af skolen, samt det forhold, at
eleverne reelt er trætte, da de ofte bruger deres mobiltelefon gennem natten, og at de voksne ikke må
inddrage telefonerne.
Skolen har en ordning med en voksen (en flyver), som vækker eleverne, og senere går ud i bo-grupperne for
at få de elever, der ikke er mødt op til undervisning, til at møde op. Der er som oftest to lærere i hver
klasse, men alligevel er det en stor hjælp, at flyveren kan gå ud og hente elever, der ikke er mødt op.
Der er overlevering mellem fx nattevagt og flyver og mellem flyver og afdelingsledere.
Grunden til, at skolen har valgt at arbejde med blokke af lektioner skyldes, at det giver mulighed for mere
afveksling i undervisningen, man kan tage på ture mv. Mange elever har også svært ved for mange skift.
Desuden er der udfordringer med elever, der møder frem sent, eller ikke møder frem ved skift mellem
fagene, så blokkene afhjælper dette.
Styrelsen spurgte til tysk, som ikke fremgik af skemaet, og afdelingslederen oplyste, at der ikke er tysk i år,
da eleverne er fritaget.
Skolen gør et stort arbejde for at få alle elever til at gennemføre en afgangseksamen, og sidste år valgte
skolen at oprette 10. klassetrin, da 80 pct. af elever alligevel gik videre hertil. Skolen har censorsamarbejde
med de omkringliggende folkeskoler.
Det tilkendegives, at det relationelle arbejde fylder meget, og at den forløbne uge har været præget af den
kommende skolelukning i forhold til elevernes fremmøde, fravær og behov for relationelt arbejde.
5