Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2287040_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 31 (Alm. del):
I brev af 26. oktober 2020 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 31:
Vil ministeren oversende en opgørelse over udgiften pr. undervisnings-
time pr. elev fra 2012 og frem til nu? Spørgsmålet stilles som opfølgning
på samråd den 22. oktober 2020, jf. samrådsspørgsmål A.
Svar:
Udviklingen i udgifter pr. undervisningstime pr. elev er opgjort i
tabel 1.
I
opgørelsen anvendes oplysninger om
planlagte
timer, som afspejler sko-
lernes planlægning i starten af skoleåret. Dette skyldes, at Børne- og Un-
dervisningsministeriet ikke indsamler data på gennemførte undervis-
ningstimer i folkeskolen.
Tabel 1.
Udviklingen i udgifter pr. planlagt undervisningstime pr. elev i folkeskolen, 2012-2019
2012
Udgift pr. elev (kr., 2021-
pl)*
Planlagte timer**
Udgift pr. undervisnings-
time pr. elev (kr., 2021-pl)
75.310
827
91
2013
73.748
929
79
2014
77.993
1.147
68
2015
79.660
1.269
63
2016
78.363
1.277
61
2017
78.655
1.272
62
2018
79.185
1.272
62
2019
79.418
1.256
63
23. november 2020
Sags nr.:20/20573
Anm.: Tal er afrundet. *De kommunale udgifter omfatter folkeskoler, specialundervisning i regionale
tilbud, kommunale specialskoler og interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsesste-
der samt efter- og videreuddannelse i folkeskolen. Elevtal omfatter elever i folkeskoler, kommu-
nale ungdomsskoler, specialskoler og dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder. **Data om
planlagte timer afspejler skolernes planlægning i starten af skoleåret. Planlagte timer er hentet fra
uddannelsesstatistik.dk og indeholder både fagtimer og understøttende undervisningstimer fra
bh.kl. til 10. kl., opgjort pr. skoleår (2017/2018, 2018/2019 etc.). Planlagte timer er omregnet fra
skoleår til kalenderår ved at gange det første skoleår med 7/12 og det sidste skoleår med 5/12.
Kilde: Danmarks Statistik (REGK31, fkt. 3.22.01, 3.22.07, 3.22.08 og 3.22.09), Uddannelsesstatistik.dk
(https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Reports/1601.aspx) og Børne- og Undervisningsministe-
riets egne beregninger.
Det bemærkes, at der er en række problematikker og usikkerheder for-
bundet med opgørelse af udgiften pr. undervisningstime pr. elev.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om udgiften pr. undervisningstime pr. elev fra 2012 og frem til nu, til børne- og undervisningsministeren
2287040_0002.png
For det første er det grundet opbygningen af den kommunale kontoplan
ikke muligt at opgøre udgifterne opdelt efter almindelig folkeskoler, spe-
cialskole, dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder samt heltidsunder-
visning i ungdomsskoler. Det betyder, at udgifterne dækker over såvel
elever i den almene undervisning i folkeskolen som elever, der modtager
segregeret specialundervisning m.m.
For det andet er den konkrete tilrettelæggelse af skoleugen et lokalt an-
liggende i den enkelte kommune, som Børne og Undervisningsministeri-
et ikke har kendskab til. Kommunerne har eksempelvis mulighed for at
afkorte skoleugen på visse klassetrin, og kommunerne kan omvendt be-
slutte at tilbyde fag/timer ud over mindstekravene. Derfor kan antallet af
afholdte
timer variere fra kommune til kommune grundet forskelligartede
lokale prioriteringer og forhold, som der ikke tages højde for i et simpelt
landsgennemsnit.
For det tredje viser opgørelsen i
tabel 1
ikke den reelle udgift forbundet
med hver enkelt undervisningstime, som hver enkelt elev modtager, fordi
undervisningen i udgangspunktet afholdes for hele klasser frem for en-
kelte elever. Det betyder, at en forøgelse af antallet af elever i en klasse
ikke i sig selv er udgiftsdrivende, så længe klassen holder sig under klas-
seloftet og ikke skal deles op i flere klasser.
For det fjerde dækker udgifterne til folkeskolen, som de er opgjort i det
kommunale regnskab, også over faste udgifter såsom it, administration
på skolerne, inventar, rengøring, lokaler, udgifter til udenomsarealer mv.,
jf. konteringsreglerne for kommuner. Disse udgifter er i overvejende
grad uafhængige af såvel antal elever som undervisningstimer.
Det er samlet set Børne- og Undervisningsministeriets vurdering, at op-
gørelsesmetoden er misvisende som kvalitetsmål.
Udgiften pr. undervisningstime i fagene kan alternativt opgøres som an-
givet i
tabel 2
nedenfor. Udgiften udtrykker den effektive lærerløn pr.
fagtime og er således uafhængig af såvel antal elever som antal undervis-
ningstimer. Udgiften anvendes løbende til opgørelse af omkostninger
forbundet med undervisningen.
Tabel 2.
Udgift pr. undervisningstime i fagene
Kr., 2021-pl
Effektiv lærerløn pr. fagtime*
2015
726,5
2016
735,6
2017
734,1
2018
743,1
2019
741,2
Anm.: *Det forudsættes, at en lærer varetager 733,6 fagtimer årligt, og at fagtimen varetages af én lærer.
Det er ikke muligt at opgøre den effektive lærerløn pr. fagtime før folkeskolereformens fulde ind-
fasning, da der her ikke var et centralt fastsat minimumstimetal.
Kilde: Kommunernes og Regionernes Løndatakontor (KRL) og egne beregninger.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om udgiften pr. undervisningstime pr. elev fra 2012 og frem til nu, til børne- og undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3