Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2410406_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 7. maj 2021 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V) og ikke
medlem af udvalget Ulla Tørnæs (V) stillet mig følgende spørgsmål:
BUU alm. del spørgsmål 308
Vil ministeren i forlængelse af ministerens besvarelse af BUU alm. del
samråds-
spørgsmål X den 29. april 2021 oplyse, på hvor mange af læreruddannelserne der
udbydes fransk og tysk? Vil ministeren endvidere oplyse antallet af hhv. tysk- og
fransklærer i folkeskolen, og herunder antallet af lærere med linjefagskompeten-
cer?
Svar
Delspørgsmål om udbud af tysk og fransk
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har indhentet oplysninger fra Danske Pro-
fessionshøjskoler og oplyst mig følgende:
Alle professionshøjskoler har hvert år udbud af undervisningsfaget tysk på lærer-
uddannelsen. Det er dog ikke alle uddannelsessteder, der udbyder tysk med
jævne mellemrum. Uddannelsesstederne på Bornholm og i Hjørring har ikke ud-
budt tysk de seneste tre år og planlægger heller ikke at gøre det de kommende to
år.
Et undervisningsfag skal udbydes minimum ca. hvert tredje år, hvis den enkelte
studerende skal have reel mulighed for at vælge det i løbet af den fireårige lærer-
uddannelse. Studerende på uddannelsessteder, der ikke udbyder et bestemt un-
dervisningsfag, kan få mulighed for at tage faget på et andet af professionshøjsko-
lens uddannelsessteder eller at tage det på en anden professionshøjskole, evt.
som e-læring. Studerende på Bornholm følger undervisningen på Campus Carls-
berg online i de undervisningsfag, der ikke oprettes lokalt.
Udbud og planlagte udbud af tysk - fordelt på uddannelsessteder - fremgår af ta-
bel 1 nedenfor.
4. juni 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
232506
Side 1/4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om, hvor mange af læreruddannelserne der udbydes fransk og tysk, til uddannelses- og forskningsministeren
2410406_0002.png
Tabel 1
Udbud og planlagte udbud af undervisningsfaget tysk, 2018/19-2022/23
2018/19
Professions-
højskole
Københavns
Professions-
højskole
Uddannelses-
sted
Carlsberg
Frederiksberg
Bornholm
Haderslev
UC Syd
Esbjerg
UC Nordjyl-
land
Hjørring
Aalborg
Odense
UC Lillebælt
Jelling
Nørre Nissum
Aarhus
VIA UC
Skive
Silkeborg
Professions-
højskolen Ab-
salon
Vordingborg
Roskilde
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
2019/20
2020/21
2021/22
2022/23
Udbudt/oprettet
Planlagt udbudt
Oprettet
Anm.:
Kilde:
Udbudt, men ikke oprettet
Ikke udbudt
Bemærk at oprettelsen af planlagte udbud i 2021/22 og 2022/23 afhænger af søgningen
blandt de lærerstuderende.
UFM på baggrund af Danske Professionshøjskoler 2021.
I forhold til undervisningsfaget fransk udbyder Københavns Professionshøjskole,
UC Nordjylland, VIA UC og Professionshøjskolen Absalon jævnligt fransk på læ-
reruddannelsen. Det er dog ikke alle udbudssteder på disse fire professionshøj-
skoler, der udbyder fransk med jævne mellemrum. På UC Nordjylland og Professi-
onshøjskolen Absalon er faget de seneste år ikke blevet søgt af et tilstrækkeligt
antal studerende til at oprette det. UC Syd og UC Lillebælt udbyder slet ikke fransk
på nogen af de to professionshøjskolers i alt fire uddannelsessteder. De seneste
tre år er fransk således kun oprettet på Københavns Professionshøjskole og VIA
UC. Udbud og planlagte udbud af fransk - fordelt på uddannelsessteder - fremgår
af tabel 2 nedenfor.
Side 2/4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om, hvor mange af læreruddannelserne der udbydes fransk og tysk, til uddannelses- og forskningsministeren
2410406_0003.png
Tabel 2
Udbud og planlagte udbud af undervisningsfaget fransk, 2018/19-2022/23
2018/19
Professions-
højskole
Københavns
Professions-
højskole
Uddannelses-
sted
Carlsberg
Frederiksberg
Bornholm
Haderslev
UC Syd
Esbjerg
UC Nordjyl-
land
Hjørring
Aalborg
Odense
UC Lillebælt
Jelling
Nørre Nissum
Aarhus
VIA UC
Skive
Silkeborg
Professions-
højskolen Ab-
salon
Vordingborg
Roskilde
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
2019/20
2020/21
2021/22
2022/23
Udbudt/oprettet
Planlagt udbudt
Oprettet
Anm.:
Kilde:
Udbudt, men ikke oprettet
Ikke udbudt
Bemærk at oprettelsen af planlagte udbud i 2021/22 og 2022/23 afhænger af søgningen
blandt de lærerstuderende.
UFM på baggrund af Danske Professionshøjskoler 2021.
Jeg kan oplyse, at jeg har bedt ministeriet om at drøfte udfordringerne med udbud
af tysk og fransk på læreruddannelsen med professionshøjskolerne som led i det
igangværende udviklingsarbejde på læreruddannelsen.
Delspørgsmål om tysk- og fransklærere
Uddannelses- og Forskningsministeriet har indhentet oplysninger fra Børne- og
Undervisningsministeriet til brug for besvarelsen.
Side 3/4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om, hvor mange af læreruddannelserne der udbydes fransk og tysk, til uddannelses- og forskningsministeren
2410406_0004.png
Antallet af henholdsvis tysk- og fransklærere i folkeskolen fremgår af tabel 3 ne-
denfor, herunder antallet af tysk- og fransklærere med formel undervisningskom-
petence (tidligere linjefag) fra læreruddannelsen og lærere med tilsvarende kom-
petence i fagene.
I skoleåret 2019/2020 var der ca. 4.350 lærere, som underviste i tysk i folkeskolen.
Heraf havde ca. 2.600 formel undervisningskompetence i tysk, og ca. 700 havde
kompetencer svarende til undervisningskompetence i faget. I samme skoleår var
der ca. 550 lærere, som underviste i fransk, hvoraf ca. 350 havde formel undervis-
ningskompetence i faget, og ca. 130 havde tilsvarende kompetence.
Tabel 3
Antal tysk- og fransklærere i folkeskolen, 2019/2020
Tysk
Antal lærere med formel undervisningskompetence
Antal lærere med tilsvarende kompetence
Antal lærere med undervisningskompetencer eller tilsvarende
kompetencer i alt
Antal lærere, der underviser i faget i alt
2.604
704
3.308
4.343
Fransk
327
128
455
546
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.:
En lærer har formel undervisningskompetence i et fag, såfremt læreren har taget det pågæl-
dende fag som undervisningsfag på læreruddannelsen. Lærere med tilsvarende kompetence
dækker over undervisere, som fx har efteruddannelse, videreuddannelse, kompetencegi-
vende uddannelse eller et længerevarende kursusforløb, der af skolelederen vurderes at give
kompetence svarende til undervisningskompetence i faget. Når kompetencemålsætningen
opgøres, indgår både lærere med undervisningskompetence fra læreruddannelsen og lærere
med tilsvarende kompetence. Tallene er opgjort på baggrund af folkeskolernes indberetnin-
ger i forbindelse med kompetencedækningsindberetningen. Da ca. 4 procent af folkeskolerne
ikke indberetter oplysninger om kompetencedækningen, understimeres det opgjorte antal af
tysk- og fransklærere en lille smule.
Kilde:
Børne- og Undervisningsministeriets kompetencedækningsindberetning.
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 4/4