Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2410197_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 307 (Alm. del):
I brev af d. 7. maj 2021 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V) og ikkemedlem af udvalget (MFU) Ulla Tørnæs (V) stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål:
”Vil
ministeren i forlængelse af ministerens besvarelse af BUU alm. del
samrådsspørgsmål X den 29. april 2021 oversende en oversigt over ud-
viklingen i elever med hhv. 1, 2, 3, 4 og flere sprogfag på HHX og STX
over de seneste 10 år, herunder opdelt på fag og niveauer?”
Svar:
Tabel 1 og 2 viser udviklingen i studenternes sproglige fagkombinationer
på hhv. stx og hhx, inddelt efter kombinationer med 1, 2, 3 eller 4 og
flere sprogfag
1
.
Tabel 1: Stx-studenter fordelt på fagkombinationer af sprogfag (andel), 2010 - 2020
Sproglig fagkombination
Andel med 1 sprog
Andel med 2 sprog
Engelsk A, Tysk fortsætter-
sprog B
Engelsk B, Tysk fortsætter-
sprog B
Engelsk A, Spansk A
Engelsk B, Spansk A
Engelsk A, Fransk fortsætter-
sprog B
1
4. juni 2021
Sags nr.:21/10533
2010
0%
97%
24%
21%
17%
9%
6%
2011
0%
97%
24%
19%
20%
8%
6%
2012
0%
96%
26%
20%
19%
6%
6%
2013
0%
95%
25%
19%
19%
6%
6%
2014
-
94%
24%
18%
19%
6%
6%
2015
0%
96%
26%
17%
20%
6%
5%
2016
-
97%
26%
18%
19%
6%
6%
2017
-
96%
27%
18%
18%
6%
6%
2018
0%
97%
28%
17%
17%
6%
6%
2019
-
97%
28%
19%
17%
6%
6%
2020
-
83%
23%
21%
10%
9%
5%
Opgørelserne baserer sig på studenternes eksamensbeviser. Det er den mest valide da-
takilde til at opgøre de fag og niveauer, som uddannelsen afsluttes med. Dermed vil der
være elever, som tager sprogfag, som ikke indgår i opgørelsen, såfremt de ikke afslutter
deres uddannelse. Metoden betyder, at elever indgår med det niveau, som de opnår,
fremfor at der ellers vil indgå elever, som efterfølgende hæver deres niveau fra fx En-
gelsk B til Engelsk A.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om at oversende en oversigt over udviklingen i elever, til børne- og undervisningsministeren
2410197_0002.png
Engelsk A, Fransk begynder-
sprog A
Engelsk B, Fransk fortsætter-
sprog B
Engelsk A, Tysk fortsætter-
sprog A
Engelsk B, Fransk begynder-
sprog A
Engelsk B, Tysk fortsætter-
sprog A
Engelsk B, Kinesisk begyn-
dersprog A
Engelsk A, Fransk fortsætter-
sprog A
Engelsk A, Italiensk A
Engelsk A, Kinesisk begyn-
dersprog A
Engelsk B, Spansk B
Andel med 3 sprog
Engelsk A, Latin C, Spansk
A
Engelsk A, Latin C, Tysk
fortsættersprog B
Engelsk B, Latin C, Tysk
fortsættersprog B
Engelsk A, Fransk begynder-
sprog A, Latin C
Engelsk A, Fransk fortsætter-
sprog B, Latin C
Engelsk A, Latin C, Tysk
fortsættersprog A
Engelsk A, Spansk A, Tysk
fortsættersprog B
Engelsk B, Latin C, Spansk A
Andel med 4 og flere sprog
Engelsk A, Latin C, Spansk
A, Tysk fortsættersprog B
Kilde: Styrelsen for It og Læring
3%
4%
6%
1%
2%
0%
2%
1%
0%
-
3%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
0%
0%
0%
3%
3%
6%
1%
2%
0%
1%
1%
0%
-
2%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
0%
1%
0%
3%
3%
6%
2%
2%
0%
1%
1%
0%
0%
2%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
0%
1%
0%
4%
3%
6%
1%
2%
0%
1%
1%
0%
1%
3%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
0%
2%
0%
4%
3%
6%
1%
2%
0%
1%
1%
1%
1%
4%
0%
1%
0%
0%
0%
0%
1%
0%
2%
1%
4%
2%
6%
1%
2%
0%
1%
1%
1%
1%
2%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
0%
1%
0%
4%
3%
6%
1%
2%
0%
1%
1%
1%
1%
2%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
-
1%
1%
4%
2%
5%
1%
2%
0%
1%
1%
1%
1%
2%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
0%
4%
2%
6%
2%
2%
0%
1%
1%
1%
1%
2%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
1%
4%
3%
5%
2%
2%
0%
1%
1%
1%
1%
2%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
1%
1%
3%
3%
2%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
0%
15%
3%
3%
2%
1%
1%
1%
1%
1%
3%
0%
Anm.: Fagkombinationer, hvor der er observeret mindre end 1 pct. i alle årene er ude-
ladt fra tabellen. Det svarer til, at der skal være flere end ca. 150 studenter med fagkom-
binationen, for at fagkombinationen er medtaget i tabellen. Alle kombinationer er med-
taget i totalerne. 2020 er første årgang af studenter fra de treårige gymnasiale uddannel-
ser efter 2017-reformen.
”-” indikerer,
at værdien er diskretioneret/blank, idet der er færre end tre studenter
Tabel 2: Hhx- studenter fordelt på fagkombinationer af sprogfag (andel), 2010 -
2020
Sproglig fagkombina-
tion
Andel med 1 sprogfag
Andel med 2 sprogfag
Engelsk A, Tysk fort-
sættersprog B
Engelsk A, Spansk A
2010
0%
97%
55%
29%
2011
0%
98%
55%
30%
2012
0%
98%
54%
31%
2013
-
98%
54%
30%
2014
0%
97%
51%
31%
2015
-
97%
54%
29%
2016
0%
98%
55%
27%
2017
-
98%
55%
27%
2018
-
98%
58%
26%
2019
0%
98%
60%
25%
2020
-
98%
60%
24%
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om at oversende en oversigt over udviklingen i elever, til børne- og undervisningsministeren
2410197_0003.png
Engelsk A, Tysk fort-
sættersprog A
Engelsk A, Fransk fort-
sættersprog B
Engelsk A, Fransk be-
gyndersprog A
Engelsk A, Kinesisk be-
gyndersprog A
Engelsk A, Fransk fort-
sættersprog A
Andel med 3 sprogfag
Engelsk A, Spansk A,
Tysk fortsættersprog C
Engelsk A, Spansk A,
Tysk fortsættersprog A
Engelsk A, Spansk A,
Tysk fortsættersprog B
Engelsk A, Kinesisk
områdestudium C,
Spansk A
Engelsk A, Kinesisk
områdestudium C, Tysk
fortsættersprog B
8%
3%
2%
0%
1%
3%
-
2%
0%
-
-
8%
3%
1%
0%
1%
2%
-
1%
0%
-
-
7%
3%
1%
0%
0%
2%
-
1%
0%
-
0%
7%
3%
1%
1%
0%
2%
-
1%
1%
0%
1%
6%
2%
2%
1%
0%
3%
-
1%
1%
1%
2%
7%
3%
1%
1%
0%
3%
-
1%
1%
0%
2%
6%
3%
2%
1%
0%
2%
-
1%
1%
0%
2%
7%
3%
2%
2%
0%
2%
-
1%
1%
0%
2%
6%
4%
3%
2%
0%
2%
-
1%
1%
0%
0%
6%
4%
3%
1%
0%
2%
-
1%
0%
-
-
7%
3%
3%
1%
0%
2%
1%
0%
0%
-
-
Anm.: Fagkombinationer, hvor der er observeret mindre end 1 pct. i alle årene er ude-
ladt fra tabellen. Det svarer til, at der skal være flere end ca. 40 studenter med fagkom-
binationen, for at fagkombinationen er medtaget i tabellen. Alle kombinationer er med-
taget i totalerne. 2020 er første årgang af studenter fra de treårige gymnasiale uddannel-
ser efter 2017-reformen.
”-” indikerer, at værdien er
diskretioneret/blank, idet der er færre end tre studenter
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3