Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2410190_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 306 (Alm. del):
I brev af d. 7. maj 2021 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V) og ikkemedlem af udvalget (MFU) Ulla Tørnæs (V) stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål:
”Vil
ministeren i forlængelse af ministerens besvarelse af BUU alm. del
samrådsspørgsmål X den 29. april 2021 oversende en oversigt over kom-
petencedækningen i folkeskolen på tysk, fransk og spansk de seneste fem
år og opdelt på linjefag, anden kompetence og total?”
Svar:
Figur 1 og 2 viser udviklingen i kompetencedækningen i folkeskolen i tysk
og fransk. Børne- og Undervisningsministeriet råder ikke over data, som
kan belyse kompetencedækningsgraden i faget spansk, da spansk ikke er
et fag, der normalt udbydes i folkeskolen og derfor ikke indgår i de data,
som indhentes i regi af kompetencedækning.
Den samlede kompetencedækningsgrad i tysk er i perioden 2015/16-
2019/20 steget fra 90 procent til 94 procent, jf. figur 1. Stigningen dækker
over, at der i løbet af perioden både er sket en stigning i andelen af under-
visningstimer, der foregår med en lærer med tilsvarende kompetencer
1
, og
andelen af timer, som foregår med en lærer med undervisningskompeten-
cer.
4. juni 2021
Sags nr.:21/10533
1
At have kompetencer svarende til undervisningskompetence betyder, at underviseren
for eksempel har en efteruddannelse, videreuddannelse, kompetencegivende uddan-
nelse eller et længerevarende kursusforløb, der vurderes at give kompetencer svarende
til undervisningskompetence. Skolens leder må foretage et skøn i denne forbindelse.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om at oversende en oversigt over kompetencedækningen i folkeskolen på tysk, fransk og spansk, til børne- og undervisningsministeren
2410190_0002.png
Figur 1: Kompetencedækning opdelt på undervisningskompetence og tilsvarende kom-
petencer i tysk, 2015/2016
2019/20.
100%
80%
60%
40%
20%
0%
14%
2015/2016
15%
2016/2017
16%
2017/2018
16%
2018/2019
16%
2019/2020
10%
90%
8%
92%
7%
93%
6%
94%
6%
94%
76%
77%
77%
78%
78%
Andel med anden kompetence
Andel uden kompetence
Andel med undervisningskompetence
Total andel
Kilde: Styrelsen for It og Læring.
Anm.: Begrebet
’kompetencedækning’ set ift. opfølgning på folkeskolereformens mål de-
fineres som andelen af undervisningstimer, der varetages af lærere med enten undervis-
ningskompetence i faget eller kompetencer svarende til undervisningskompetence.
I perioden 2015/16-2019/20 ses en stigning i den samlede kompetence-
dækning i fransk fra 92 procent til 95 procent, jf. figur 2. Dog ses et fald i
det seneste år på ca. et procentpoint.
Figur 2: Kompetencedækning opdelt på undervisningskompetencer og tilsvarende kom-
petencer i fransk, 2015/16
2019/20.
100%
80%
60%
40%
20%
22%
0%
2015/2016
2016/2017
2017/2018
2018/2019
2019/2020
Andel med anden kompetence
Andel uden kompetence
Andel med undervisningskompetence
Total andel
20%
24%
23%
26%
8%
92%
8%
92%
6%
4%
94%
96%
5%
95%
69%
70%
72%
71%
73%
Kilde: Styrelsen for It og Læring.
Anm.: Begrebet ’kompetencedækning’ set ift. opfølgning på folkeskolereformens mål
defineres som andelen af undervisningstimer, der varetages af lærere med enten under-
visningskompetence i faget eller kompetencer svarende til undervisningskompetence.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om at oversende en oversigt over kompetencedækningen i folkeskolen på tysk, fransk og spansk, til børne- og undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3