Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 306 (Alm. del):
I brev af d. 7. maj 2021 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V) og ikkemedlem af udvalget (MFU) Ulla Tørnæs (V) stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål:
”Vil
ministeren i forlængelse af ministerens besvarelse af BUU alm. del
–
samrådsspørgsmål X den 29. april 2021 oversende en oversigt over kom-
petencedækningen i folkeskolen på tysk, fransk og spansk de seneste fem
år og opdelt på linjefag, anden kompetence og total?”
Svar:
Figur 1 og 2 viser udviklingen i kompetencedækningen i folkeskolen i tysk
og fransk. Børne- og Undervisningsministeriet råder ikke over data, som
kan belyse kompetencedækningsgraden i faget spansk, da spansk ikke er
et fag, der normalt udbydes i folkeskolen og derfor ikke indgår i de data,
som indhentes i regi af kompetencedækning.
Den samlede kompetencedækningsgrad i tysk er i perioden 2015/16-
2019/20 steget fra 90 procent til 94 procent, jf. figur 1. Stigningen dækker
over, at der i løbet af perioden både er sket en stigning i andelen af under-
visningstimer, der foregår med en lærer med tilsvarende kompetencer
1
, og
andelen af timer, som foregår med en lærer med undervisningskompeten-
cer.
4. juni 2021
Sags nr.:21/10533
1
At have kompetencer svarende til undervisningskompetence betyder, at underviseren
for eksempel har en efteruddannelse, videreuddannelse, kompetencegivende uddan-
nelse eller et længerevarende kursusforløb, der vurderes at give kompetencer svarende
til undervisningskompetence. Skolens leder må foretage et skøn i denne forbindelse.