Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 300 (Alm. del):
I brev af 6. maj 2021 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 300:
”Vil
ministeren kommentere henvendelse af 6. april 2021 fra SPIFO
–
Selvejende og Private Institutioners Forening vedr. tidlig start i SFO, jf.
BUU alm. del - bilag 155 og 186.”
Svar:
Der kan være mange veje til en god skolestart, og jeg har tillid til, at
kommuner og skoler finder den form, som giver bedst mening lokalt.
Før-SFO’ernes primære formål er ikke undervisning. Før-SFO’ernes
pædagogiske aktiviteter er målrettet aldersgruppen med fokus på tryghed,
fællesskab og trivsel. Kommunalbestyrelserne fastsætter og offentliggør
en mål-
og indholdsbeskrivelse for SFO’erne. Hvis SFO’en omfatter
børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen, skal mål- og indholds-
beskrivelsen angive, på hvilken måde SFO’en varetager de yngre børns
særlige behov og bidrager til en god start på skoleforløbet for disse børn.
Rigtigt indrettet kan før-SFO være en god introduktion for børnene til
deres kommende klassekammerater og evt. skolens fysiske rammer forud
for, at de mødes med skolens mere formelle krav og strukturerede hver-
dag.
Et godt før-SFO-forløb og en god skolestart kræver dog altid, at der er
dygtige voksne omkring børnene, som tager hånd om deres oplevelse af
de nye rammer. En god overgang bygger også på den grundlæggende
præmis, at barnet er klar til at foretage skiftet fra dagtilbud til før-SFO og
skole.
1. juni 2021
Sags nr.:21/10373