Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
8-9 minutter
Den 29. april 2021, kl. 10.15-11.45, 2-133
Åbent samråd om sprogstrategi og sprogundervisning - samrådsspm. X
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om udarbejdelse af en sprogstrategi med henblik på at styrke sprogundervisningen i Danmark, til børne- og undervisningsministeren
BUVM-M
1. Indledning
Tak for anledning til at drøfte sprog. Vi har også haft en første snak om det i
gymnasieforligskredsen, og jeg synes, at der er rigtig god grund til at give det den
opmærksomhed, der er i forbindelse med det her samråd.
Først et par politiske kommentarer i forhold til idéen om at skulle fjerne tysk fra
skoleskemaet med afsæt i, at man alligevel taler med tyskerne på engelsk. Hvis
man overhovedet skulle gå ind og tage seriøst, at det var en vej man kunne gå
det vil regeringen absolut ikke.
Jeg synes, at der er noget i vores egen forståelse som samfund af, hvad er sprog.
Og hvorfor er det, at man skal lære sprog, når man går i skole? Der synes jeg, at
det er et forfladiget standpunkt, hvis man mener, at den eneste grund til, at man
skulle tale og lære tysk er, at man skal kunne kommunikere med nogle andre
mennesker i Tyskland på noget andet end engelsk.
Jeg mener sådan set, at der er tale om, at man lærer nogle mere grundlæggende
strukturer omkring, hvordan sprog er bygget op. Jeg mener, at der er rigtig meget
kulturforståelse med en af vores største naboer i at have tysk på skoleskemaet.
Og derfor er det efter min bedste overbevisning en forkert betragtning og et
vildskud at sige, at alene fordi man kan tale engelsk med tyskerne, så er det ikke
nødvendigt at tale tysk. Det mener jeg simpelthen ikke holder. Så langt så godt.
Det vil jeg i hvert fald på regeringens vegne gerne parkere.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om udarbejdelse af en sprogstrategi med henblik på at styrke sprogundervisningen i Danmark, til børne- og undervisningsministeren
Det leder mig til det næste, nemlig latin på c-niveau. Latin er jo et sprog vi
decideret ikke kan tale med hinanden. Så hvorfor er det så, at vi underviser i latin?
Jo, det gør vi af præcis de samme årsager, som det jeg lige har siddet og sagt om,
hvorfor tysk er vigtigt. Det gør vi fordi, at det giver os en dybere forståelse af
sprogets struktur, og det giver os en dybere forståelse af de andre sprog, vi lærer.
Og vi lærer latin, da det referer til en kulturel fælles sproglig forståelse.
Så af alle mulige forskellige årsager, så er sprog ikke bare fladt set det sprog, vi
lærer, men er også utrolig meget mere end det. Og den forståelse vil jeg gerne
placere i midten af, hvorfor det overhovedet er vigtigt at lære sprog.
Derfor er det mig utrolig glædeligt, at der er sket et hop fra ’19 til ’20 ift. hvor
mange, der har latin på c-niveau. Det vil sige, at de justeringer, der er blevet lavet
på gymnasieområdet, faktisk har betydet, at flere tager latin på c-niveau.
Jeg synes, at der var rigtig meget godt i, at man lavede den gymnasiereform, hvor
man gik bort fra sproglig og matematisk linje. Men en af bekymringerne - som vi
også havde oppe på bordet dengang - det var jo lige præcis spørgsmålet om, hvad
der sker med latin, når man går bort fra, at en stor del af eleverne er født til at have
latin ifm. sproglig linje.
Så der er klart nogle efterdønninger af en gymnasiestruktur, hvor man ændrede på
opdelingen i sproglig og matematisk.
Så er der en anden del af det med sprogforståelsen, som jeg tror, at det er vigtigt,
at vi også får ind på bordet. Og det er forholdet mellem, om det er vigtigt, at man
kan mange sprog eller om det er vigtigt, at man får hele sprog? Jeg synes ikke, at
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om udarbejdelse af en sprogstrategi med henblik på at styrke sprogundervisningen i Danmark, til børne- og undervisningsministeren
det behøver at være et enten eller, da der alt andet lige er utrolig mange mennesker
i en ungdomsårgang, så vi behøver ikke alle sammen kunne det samme.
Men hvis man skal vælge, så mener jeg, at det er enormt vigtigt, at man får hele
sprog. Det vil sige, at man ikke bare overfladisk og i få år har et sprog, men at
man over mange år lader et sprog, en kulturforståelse og en grammatisk forståelse
synke ind. Det tror jeg tager tid, og det har jo også været en af grundene til, at man
henover årene har gjort det tidligere og tidligere, at man både får engelsk og andet
fremmedsprog i folkeskolen. Den bevægelse mener jeg er helt rigtig. Så det med
at strække det over mange år, mener jeg sådan set er den rigtige vej at have gået.
2. Sprogstrategi
Og så vil jeg sige i forhold til spørgsmålet om vi vil have en sprogstrategi
jamen det har vi jo?
Jeg mener egentlig, at Venstre skal opfatte regeringens ageren på det her
område som en stor tilslutning til, at det var rigtigt at lave den sprogstrategi, og
at det er uforandret rigtigt, at der skal være en sprogstrategi.
Det var i 2017, at VLAK-regeringen fremlagde sprogstrategien, hvor det
bærende initiativ var etableringen af et nationalt center for fremmedsprog, hvor
der blev afsat 100 mio. kr.
Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF), der blev etableret i 2018 på
Københavns Universitet og Aarhus Universitet, arbejder for at løfte sprog på
tværs af hele uddannelsessystemet. Som aktiviteter kan eksempelvis nævnes:
o
Dialog med skoleledere, rektorer, kommuner mv. mhp. at igangsætte og
understøtte deres strategiske arbejde med fremmedsprog.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om udarbejdelse af en sprogstrategi med henblik på at styrke sprogundervisningen i Danmark, til børne- og undervisningsministeren
o
Bidrag til
kvalitetsudvikling, f.eks. tilbud om ‘inspirationspakker’ til det
strategiske arbejde med fremmedsprog på kommunalt/regionalt og
institutionelt niveau.
o
Fokus på at styrke overgangen mellem grundskole til gymnasium i fransk-
og tyskundervisningen.
Der er nedsat en følgegruppe til sprogstrategien, der løbende gør status over
strategiens initiativer og udviklingen på sprogområdet generelt.
Det kan tilføjes, at lige som utrolig meget andet, så har det været sådan, at
arbejdet med at fremme sprogfagene har været udfordret under corona. Derfor
har vi besluttet at give Nationalt Center for Fremmedsprog et år mere, så de
kan arbejde frem til 2023
Derfor er det min opfattelse, at der egentlig ikke er behov for en ny og anden
strategi. For jeg mener sådan set, at det er ret solidt arbejde den tidligere
regering har lavet med den nuværende. Så jeg har ikke haft noget behov for at
trække det op med rode, starte forfra og lukke noget, der er godt i værk.
Vi har også vendt sprog i gymnasieforligskredsen på initiativ fra fru Ellen
Thrane Nørby.
3. Tyskundervisning i folkeskoleskolen og på ungdomsuddannelserne
Så er det i øvrigt mit klare indtryk, at skolerne og tysklærerne i både
folkeskolen og på ungdomsuddannelserne gør en kæmpe indsats for at gøre
tyskundervisningen
og i øvrigt også de andre sprogfag - spændende og
relevant.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om udarbejdelse af en sprogstrategi med henblik på at styrke sprogundervisningen i Danmark, til børne- og undervisningsministeren
Og derfor er det ikke mit indtryk, at lærerne over en bred kam deler opfattelsen
af, at tysk er noget vi ikke længere skal have, og at vi alle kun skal kunne
snakke engelsk.
Og jeg vil sige, at der ud over sprogstrategien også er taget en række andre
initiativer ift. tyskundervisningen de senere år:
o
F.eks. indgår det i folkeskolereformen at styrke børnenes
sprogkompetencer, bl.a. ved tidligere sprogstart, hvor at eleverne
undervises i tysk allerede fra 5. klasse. Og på emu.dk er der vejledning om
tidligere sprogstart
altså fra før 5. klasse.
o
Så besluttede den tidligere regering en Tysklandsstrategi, som bl.a. på
grundskoleniveau har affødt en pulje, der støttede udvekslingsforløb
mellem tyske og danske elever og brobygning. Og så er der udgivet nyt
faghæfte for tysk og materiale på emu.dk inspiration til undervisningen.
o
På ungdomsuddannelserne er der også her fokus på sprog. På de
gymnasiale uddannelser er et centralt mål med gymnasiereformen, at flere
elever skal opnå sprogkompetencer på et højere niveau, og flere elever
skal vælge sprog, herunder tysk. De første studenter på den nye reform
kom i sommeren 2020, og vi kan her se, at det er gået frem med elever, der
har 3 fremmedsprog. Særligt pga. latin på C-niveau, der virkelig har fået et
hop opad. Andelen af elever med tysk som 2. fremmedsprog er stabilt, og
er det førende fremmedsprog efter engelsk. Det synes jeg er
tilfredsstillende.
En ting er jo, hvor mange fremmedsprog de unge har
en anden ting er, hvor
godt de kan sprogene. Jeg mener, at vi skal tillægge stor vægt, at man får hele
sprog. Den dybe sprogforståelse og at kunne anvende sprog i praksis øger også
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om udarbejdelse af en sprogstrategi med henblik på at styrke sprogundervisningen i Danmark, til børne- og undervisningsministeren
sandsynligheden for, at sprog ikke bare er noget, der slutter, når man er færdig
med sin 9. klasses afgangsprøve eller sin 3.g eksamen, men at det uforandret
igennem ens liv er noget man dyrker.
Jeg ser hellere, at eleverne mestrer færre fremmedsprog, hvis det er det, der er
valgmuligheden, men at de til gengæld kommer op på et højere niveau, og kan
bruge de sprog, de lærer.
Vi følger udviklingen af elevernes sproglige kompetencer som en del af
følgeforskningen til gymnasiereformen, og det vil sige, at det er et område, der
bliver fuldt nu, og den afsluttende rapport kommer i 2022.
Der er jeg selvfølgelig utrolig spændt på at se, hvad den peger på, og ligger
selvfølgelig også op til, at vi i den forbindelse tager en drøftelse i
gymnasieforligskredsen.
Der ikke nogen tvivl om, at det greb ind i gymnasiestrukturen, hvor man gik
bort fra sproglig- og matematisk linje, ville have konsekvenser - det vidste vi
godt dengang aftalen blev lavet. Det har det også haft, og det vil sige, at der er
noget knofedt i at afbøde nogle af de konsekvenser, der kom.
Jeg synes, at tysk er vigtigt, da det, udover at blive talt i rigtig mange lande i
Europa, er vigtigt pga. vores egen kulturarv og ift. at vi har et tysk mindretal i
Danmark.
Jeg tror, at hvis vi går tilbage til, da Grundloven blev forfattet, så talte
halvdelen af københavnerne tysk som deres modersmål. Så det tyske sprog har
alt andet lige
hvad enten vi taler mindretal, hvad enten vi taler vores
sammenhæng med resten af Europa, hvad enten vi taler ift. vores egen
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om udarbejdelse af en sprogstrategi med henblik på at styrke sprogundervisningen i Danmark, til børne- og undervisningsministeren
kulturarv
nogle dybe, dybe rødder, som gør, at når jeg læser den der
overskrift, at vi bare skal droppe tysk: Det synes jeg ikke vi skal.
Tak.