Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2371689_0001.png
TALE
Ministerens talepapir til samråd om LGBTQ+-
elevers trivsel og vilkår i grundskolen den 8.
april 2021 kl. 10.15-11.45
11. marts 2021
J.nr. 2021 - 2094
Ligestillingsafdelingen
Andreas Nielsen
BUU alm. del samrådsspørgsmål T
Samrådsspørgsmålet er stillet den 26. februar 2021 og har følgende ordlyd:
”På
baggrund af LGBT+ Ungdom og LGBTQ+ Danmarks nye rapport
”Stop diskrimination
i skolen
LGBTQ+ elevers trivsel og vilkår i grund-
skolen” bedes ministrene give en
status på LGBT+ handlingsplanen, inkl.
de enkelte indsatser relateret til børn, og oplyse, hvilke initiativer regerin-
gen allerede har sat i gang for at forbedre LGBTQ+ elevers trivsel, og
hvilke initiativer ligestillingsministeren som koordinerende minister plan-
lægger at sætte i gang på baggrund af tallene og konklusionerne i rappor-
ten. Ministrene bedes endvidere oplyse, om ministrene mener, at det nuvæ-
rende undervisningsmateriale og den nuværende seksualundervisning i til-
strækkelig grad skaber ligestilling blandt forskellige seksuelle orienteringer
og forskellige kønsidentiteter og giver danske elever et tilstrækkeligt kend-
skab hertil. Herudover bedes ministrene komme med deres vurdering af de
politiske anbefalinger i rapporten. Der henvises til BUU alm. del
bilag
107”
Besvarelse
Jeg vil gerne takke for spørgsmålet. Vi har aftalt,
at jeg besvarer første del og derefter giver ordet til
børne- og undervisningsministeren.
Lad mig starte med at slå fast, at skolen skal være
et trygt sted for alle. Og at den enkelte elev skal
mødes med respekt og ligeværd uanset køn, sek-
suel orientering eller kønsidentitet.
Man skal kunne gå i skole uden at være bange, og
uden at skulle skjule, hvem man er.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvilke initiativer der allerede er sat i gang for at forbedre LGBTQ+ elevers trivsel, til børne- og undervisningsministeren og ministeren for ligestilling
Desværre viser LGBT+ Danmarks undersøgelse,
at alt for mange LGBTQ+-elever mistrives i
grundskolen, føler sig ensomme eller ligefrem har
selvmordstanker.
Det er bekymrende, og det skal vi tage seriøst.
Vi har allerede en række initiativer i den nuvæ-
rende LGBTI-handlingsplan, som både direkte og
indirekte kan bidrage til større trivsel for LGBTI-
børn og unge.
Handlingsplanen sætter med 42 initiativer bredt
ind på flere områder for at fremme tryghed, trivsel
og lige muligheder for LGBTI-personer i Dan-
mark.
38 af initiativerne er allerede gennemført eller er
ved at blive gennemført. Og som udgangspunkt
kører alle initiativer efter planen, enkelte kan dog
blive forsinket på grund af COVID-19.
Lad mig kort nævne nogle af de relevante initiati-
ver. Vi har blandt andet to rådgivningstilbud, som
børn og unge også har adgang til. Det ene er rettet
mod LGBTI-målgruppen generelt, og det andet er
specifikt målrettet transpersoner.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvilke initiativer der allerede er sat i gang for at forbedre LGBTQ+ elevers trivsel, til børne- og undervisningsministeren og ministeren for ligestilling
Derudover har både organisationerne LGBT+
Danmark og Sabaah fået permanente driftsbevil-
linger på finansloven blandt andet med henblik på
at sikre kontinuitet i indsatsen til unge.
Sabaah har også fået projektstøtte til at styrke sin
rådgivningsindsats over for minoritetsetniske
LGBT-personer og deres forældre.
Der er også generelle initiativer i handlingsplanen,
som vil komme LGBTI-børn og unge til gode fx
bekæmpelse af homo- og transfobi i sport og idræt.
Der er også en række initiativer, som direkte er
rettet mod at skabe bedre forhold og øget trivsel
for LGBTI-børn og
–unge
i uddannelsessystemet.
LGBT+ Danmark gennemfører en indsats rettet
mod opkvalificering af lærere og ledere i grund-
skolen. Og Sex & Samfund har en indsats rettet
mod både elever, lærere og ledelse på erhvervs-
skolerne.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har drøftet
LGBTI-området med ledelserne for de videregå-
ende uddannelsesinstitutioner. Og har desuden gi-
vet professionshøjskolerne i opgave at lave en
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvilke initiativer der allerede er sat i gang for at forbedre LGBTQ+ elevers trivsel, til børne- og undervisningsministeren og ministeren for ligestilling
handlingsplan for at styrke læreruddannelsens fri-
villige kurser, herunder kurset Sundheds- og sek-
sualundervisning og familiekundskab.
Endelig er der initiativer på Børne- og Under-
visningsministeriets område, som børne- og under-
visningsministeren giver en status på.
Som led i handlingsplanen offentliggjorde regerin-
gen i august 2020 et ambitiøst lovudspil, der også
kommer LGBTI-børn og -unge til gode.
Vi vil styrke beskyttelsen af LGBTI-personer mod
diskrimination, hadforbrydelser og hadefulde yt-
ringer og gøre det nemmere at ændre fornavn, så
det stemmer overens med ens kønsidentitet.
Derudover foreslår vi at give mindreårige trans-
kønnede mulighed for ændring af juridisk køn. Det
kan bidrage til at begrænse mistrivslen hos trans-
kønnede børn og unge.
Også under Nordisk Ministerråd presser regerin-
gen på for LGBTI-personers lige rettigheder og
muligheder.
Sidste år fik vi under dansk formandskab vedtaget
den første fællesnordiske LGBTI-strategi. Her er
unges vilkår og trivsel et centralt område. Og vi er
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvilke initiativer der allerede er sat i gang for at forbedre LGBTQ+ elevers trivsel, til børne- og undervisningsministeren og ministeren for ligestilling
bl.a. ved at indsamle viden om lovende indsatser
til forbedring af LGBTI-børn og -unges trivsel.
I lyset af at handlingsplanen og de mange aktivite-
ter fortsat kører, har jeg ikke på nuværende tids-
punkt planer om yderligere specifikke initiativer.
Nu vil jeg give ordet til børne- og undervisnings-
ministeren.
5