Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2381034_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 266 (Alm. del):
I brev af 30. marts 2021 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af ud-
valget (MFU) Peter Skaarup (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål:
”Vil ministeren kommentere analysen “Karakterforskelle på de gymna-
siale uddannelser” fra CEPOS af 23. marts 2021, herunder konklusionen:
"Analysen viser endvidere, at karakterforskellen for elever med anden
etnisk herkomst end dansk er højere end det er tilfældet for elever af
dansk oprindelse. Dette rejser et spørgsmål om, hvorvidt der
bevidst
eller ubevidst -
bliver givet en eller anden form etnisk ”rabat” på årska-
raktererne. I givet fald vil det ikke være foreneligt med en grundlæggende
ambition om et retfærdigt og objektivt bedømmelsessystem.”, og i for-
længelse heraf redegøre for, om der bliver givet etnisk rabat på årskarak-
tererne, og om etnisk danske elever derved bliver diskrimineret pga. de-
res etnicitet?”
Svar:
Børne- og Undervisningsministeriet kan bekræfte karakterforskellen mel-
lem standpunkts- og prøvekarakterer, som CEPOS kommer frem til for
elever med dansk henholdsvis udenlandsk baggrund. Ministeriet kan dog
ikke pt. sige noget om baggrunden for forskellen.
Når eleverne på de gymnasiale uddannelser får standpunktskarakterer,
herunder afsluttende standpunktskarakterer og prøvekarakterer, bliver
karaktererne givet med baggrund i, hvorvidt at eleverne opfylder det
enkelte fags mål og kernestof. Dette gør sig gældende ved både afgivelse
af standpunktskarakterer og prøvekarakterer.
Hver karakter i 7-skalaen har sin egen trinbeskrivelse, som sammen med
de relevante læreplaner og vejledninger danner grundlag for bedømmel-
sen af elevernes faglig præstationer i de enkelte fag og prøvesituationer.
26. april 2021
Sags nr.:21/07749
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 266: MFU spm. om ministeren vil kommentere analysen “Karakterforskelle på de gymnasiale uddannelser fra CEPOS af 23. marts 2021, til børne- og undervisningsministeren
Blandt andet for at understøtte, at karakterer alene gives på grundlag af
de enkelte elevers faglige præstationer, er de fleste skriftlige prøver på de
gymnasiale uddannelser fra og med vinterterminen 2020/21 anonymise-
ret således, at censor ikke kan se elevens navn eller hvilken institution,
eleven er tilknyttet. Derudover kan jeg oplyse, at Styrelsen for Undervis-
ning og Kvalitet har et løbende tilsynsmæssigt fokus på forskelle mellem
afsluttende standpunktskarakterer og prøvekarakterer på de gymnasiale
institutioner.
Der er altså klare retningslinjer og tiltag i forhold til karaktergivningen på
de gymnasiale uddannelser, som sammen med lærernes professionelle
dømmekraft er med til at sikre, at karakterer alene gives på grundlag af
elevernes faglige præstationer.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2