Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 266 (Alm. del):
I brev af 30. marts 2021 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af ud-
valget (MFU) Peter Skaarup (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål:
”Vil ministeren kommentere analysen “Karakterforskelle på de gymna-
siale uddannelser” fra CEPOS af 23. marts 2021, herunder konklusionen:
"Analysen viser endvidere, at karakterforskellen for elever med anden
etnisk herkomst end dansk er højere end det er tilfældet for elever af
dansk oprindelse. Dette rejser et spørgsmål om, hvorvidt der
–
bevidst
eller ubevidst -
bliver givet en eller anden form etnisk ”rabat” på årska-
raktererne. I givet fald vil det ikke være foreneligt med en grundlæggende
ambition om et retfærdigt og objektivt bedømmelsessystem.”, og i for-
længelse heraf redegøre for, om der bliver givet etnisk rabat på årskarak-
tererne, og om etnisk danske elever derved bliver diskrimineret pga. de-
res etnicitet?”
Svar:
Børne- og Undervisningsministeriet kan bekræfte karakterforskellen mel-
lem standpunkts- og prøvekarakterer, som CEPOS kommer frem til for
elever med dansk henholdsvis udenlandsk baggrund. Ministeriet kan dog
ikke pt. sige noget om baggrunden for forskellen.
Når eleverne på de gymnasiale uddannelser får standpunktskarakterer,
herunder afsluttende standpunktskarakterer og prøvekarakterer, bliver
karaktererne givet med baggrund i, hvorvidt at eleverne opfylder det
enkelte fags mål og kernestof. Dette gør sig gældende ved både afgivelse
af standpunktskarakterer og prøvekarakterer.
Hver karakter i 7-skalaen har sin egen trinbeskrivelse, som sammen med
de relevante læreplaner og vejledninger danner grundlag for bedømmel-
sen af elevernes faglig præstationer i de enkelte fag og prøvesituationer.
26. april 2021
Sags nr.:21/07749