Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
Su dheds i isteriet 
 
E hed: SOA 
Sagsbeh.: DEPLAUB 
Koordi eret  ed:  
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
Dato:  ‐ ‐
 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Torsdag 25. marts 2021, kl. 10-11, lokale 2-133
Børne- og Undervisningsudvalget, Folketinget
Samrådsspørgsmål S
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor regeringen ikke har bedt den ekspertgruppe, som har
regnet på hvordan coronasmitten vil udvikle sig, hvis man åbner op for forskellige dele af
samfundet, om også at regne på, hvad det vil betyde for udviklingen i coronasmitten at åbne
for, at elever i 5. til 8. klasse kan komme tilbage i skole.
(Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lotte Rod (RV) d. 26. februar 2021.)
Tak for spørgsmålet.
Som det også er spørgeren bekendt, er der siden spørgsmålet
blev stillet lavet politiske aftaler om genåbning – også
genåbning af skoleklasserne – og der har været løbende
aftaler.
Med
implementering af politisk forståelse af 24. februar om
genåbning
blev det iværksat, at 5. til 8. klasse fra den 15.
marts vil kunne møde til udendørs undervisning én gang om
ugen. Det er det, som sker nu.
Så skete der det i mandags, hvilket jeg synes er glædeligt, at
et stort og bredt flertal i Folketinget, 9 ud af 10 partier tog
ansvar, og indgik en
rammeaftale om plan for genåbning
Danmark.
og herunder var noget af det første man satte ind
netop 5.-8. klasse, som kan møde i skole hver anden uge fra
efter påske.
Jeg vil sige tak til aftalepartierne for den fælles aftale – det
mener jeg er et meget godt udgangspunkt for den videre
genåbning af Danmark.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om manglende beregning af konsekvensen for udviklingen i coronasmitten, hvis elever i 5. til 8. klasse fik lov til at komme tilbage i skole, til sundhedsministeren
 
Jeg tror ikke, at der er nogle politiske partier, der ikke er enig
i, at alle børn skal i skole så hurtigt som overhovedet muligt,
og ville ønske, at de kunne have været i skole under hele
pandemien.
Men for at sikre en genåbning, som ikke satte kontrollen
med epidemien over styr, var det nødvendigt med gradvise
og kontrollerede genåbninger af samfundet herunder også for
skoler og uddannelsesinstitutioner. Jeg synes, at vi med det
sted, som vi er i epidemien i Danmark nu, så er vi et sted,
hvor det er meget få lande i Europa, jeg ville bytte med. Der
er mange lande omkring os i Europa, som lukker helt eller
delvist ned. Nogle lande har åbnet op alt for dramatisk og
hurtigt og er nødt til at lukke ned igen hurtigt. Der er vi ikke
i Danmark på nuværende tidspunkt, og det skal vi arbejde på
at fortsætte med. Det handler hele tiden om at åbne så meget
op som overhovedet muligt, men gøre det i en takt, hvor vi
ikke bringer epidemikontrollen ud af kraft.
Jeg forstår, at baggrunden for samrådsspørgsmålet er
genåbningen af samfundet pr. 1. marts, som blev meldt ud
den 22. februar. Den skete med afsæt i den fælles forståelse
mellem regeringen, SF, Radikale Venstre og Enhedslisten
om de næste skridt for en gradvis og ansvarlig genåbning af
Danmark. Det handler om det faglige grundlag -
beregningerne - bag den fase af genåbningen.
For at forklare det, er jeg nødt til at skrue tiden lidt længere
tilbage.
Side 2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om manglende beregning af konsekvensen for udviklingen i coronasmitten, hvis elever i 5. til 8. klasse fik lov til at komme tilbage i skole, til sundhedsministeren
 
Den Faglige Referencegruppe tilknyttet det national COVID-
varslingssystem er en samling af eksperter inden for
medicin, epidemiologi, økonomi og samfundsforhold. Nogle
gange, når man følger den offentlige debat, skulle man tro, at
vi kun spørger Statens Serum Institut eller kun
epidemiologer. Men hvad ved de om kulturliv, uddannelse
eller om at være ung i Danmark. Det ved de nu en del om.
Men derudover spørger vi også eksperter på økonomi,
samfundsforhold og andre dele af vores samfund. Og de er
med i Den Faglige Referencegruppe og de blev i januar
anmodet om:
”at
bidrage med vurderinger til i hvilken rækkefølge, det er
klogest at udfase tiltag, når smittesituationen muliggør det”
Der kom en rapport i januar måned som blandt andet
indeholdt en prioritering af, i hvilken rækkefølge
Referencegruppen samlet vurderede, at tiltag kan lempes. De
har delt samfundet op i forskellige sektorer ’undervisning’,
’erhverv og arbejdspladser’, ’kultur og idræt’ samt
’forsamlinger’.
Den rapport blev drøftet med Folketingets partier, og der var
et møde, som jeg var vært for med eksperterne og
Folketingets partiledere om rapporten. Jeg tror ikke, at
formålet var, for nogle af partierne eller regeringen, at sige,
at det ikke er et politisk ansvar i sidste ende. Men formålet
var at sige, om vi kan blive kloge på - ved at spørge
eksperterne - om i hvilken rækkefølge og prioritering, vi bør
genåbne samfundet.
Det fremgår af deres rapport, at:
Side 3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om manglende beregning af konsekvensen for udviklingen i coronasmitten, hvis elever i 5. til 8. klasse fik lov til at komme tilbage i skole, til sundhedsministeren
 
”Referencegruppen
har vurderet, i hvilken rækkefølge
tiltagene kan lempes inden for hvert område”
Inden for hvert område ’undervisning’, ’erhverv og
arbejdspladser’, ’kultur og idræt’ og ’forsamlinger’ har de
vurderet i hvilken rækkefølge, at tiltagene kan lempes.
Jeg så en avis skrev, at det er deres ansvar. Det er det ikke.
Det er det politiske ansvar, som vi løfter som regering
sammen med de aftalepartier, der har indgået aftalen. Men vi
er selvfølgelig blevet inspireret, har læst denne rapport og
gået frem ud fra den.
I prioriteringen inden for området undervisning er 0. til 4.
klasse placeret øverst. Det er også dem, som fik åbnet først.
Det var det logiske skridt. Dernæst kommer afgangsklasser,
der ligger nr. 2 i undervisningskategorien, og dernæst
kommer 5. til 8. klasse. Det er den rækkefølge eksperterne
har sat det område ind i.
Det er altså referencegruppens vurdering, at lempelserne
inden for uddannelsesområdet skal ske i rækkefølgen: Først
0. til 4. klasse, dernæst afgangsklasser og dernæst 5. til 8.
klasse indenfor ’undervisning’.
Det er vigtigt at sige, at eksperterne ikke har sagt, at
’undervisning’ er vigtigere end ’kultur og idræt’ eller ’kultur
og idræt’ er vigtigere end ’erhverv og arbejdspladser’. De
har ikke truffet beslutning mellem de fire områder. Men
inden for hvert område har de lavet en rækkefølge.
Side 4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om manglende beregning af konsekvensen for udviklingen i coronasmitten, hvis elever i 5. til 8. klasse fik lov til at komme tilbage i skole, til sundhedsministeren
 
Beregningerne for genåbning i slutningen af februar blev
bestilt af den daværende Indsatsgruppe, herunder af
sundhedsmyndighederne. Indsatsgruppen valgte at bestille
beregninger for de lempelser i referencegruppens
prioriteringer, som var placeret først i hvert af områderne.
På undervisningsområdet betød det konkret, at der blev set
på afgangsklasserne, da de er placeret over 5. til 8. klasse i
prioriteringen fra referencegruppen.
Så er spørgsmålet: Hvorfor valgte indsatsgruppen så ikke at
bestille beregninger af en åbning, som både omfattede
afgangsklasser og 5.-8. klasse på det tidspunkt? Hvis man
skal have et svar på det, så er man nødt til at huske tilbage til
situationen på det tidspunkt.
Ekspertgruppens første beregninger i starten af februar havde
vist, at smitten ville stige meget, hvis der blev åbnet for
mange områder på en gang. I dag har vi to helt afgørende
elementer, når vi ser på genåbningsberegninger: Det ene er
sæsoneffekt, altså foråret, hvor det bliver varmere og folk er
mere ude, hvor man smitter mindre. Det andet er
vaccination, som også er med til at sørge for, at der er
mindre sygdom og smitsomhed. Sæsoneffekt er selvfølgelig
ikke trådt i kraft i starten af februar måned, og vi havde
vaccineret meget få i forhold til, hvad vi har nu og vil
komme til at få senere hen. Så det er den situation, der var
tilbage i starten af februar måned.
De første beregninger havde vist, at smitten ville stige
meget, hvis der blev åbnet for mange områder på en gang.
Side 5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om manglende beregning af konsekvensen for udviklingen i coronasmitten, hvis elever i 5. til 8. klasse fik lov til at komme tilbage i skole, til sundhedsministeren
 
Jeg kan selv huske, at der var kritik af det i medierne –
hvorfor har man kun regne på et stort scenarie, og hvorfor
har man ikke regnet på nogle mindre scenarier. Var det for at
skræmme folk var der nogle, der mente. Det var det
selvfølgelig ikke, men for at sammenligne 0.-4. klasse med
noget andet.
Den faglige referencegruppe havde også anbefalet, at man
gik gradvist til værks med genåbning i lyset af situationen
med fremvæksten af B.1.1.7.
I det lys havde Indsatsgruppen bestilt beregninger af nogle
genåbninger, der var mindre, frem for nogle større
genåbninger. Sådanne beregninger er kompliceret og tager
noget tid at lave. Det er vores dygtigste eksperter, som sidder
på forskellige universitet regner på det. Det ville være
ærgerligt, hvis de viste en beregning, som var for stor, og der
ikke var mulighed for at åbne noget overhovedet. Derfor var
opgaven at finde ud af, om vi kan gøre noget, der rent faktisk
kan lade sig gøre.
En beregning, som omfattede en åbning af hele
folkeskoleområdet, blev af Indsatsgruppen – herunder
sundhedsmyndighederne - ikke vurderet relevant på det
tidspunkt. Det var nødvendigt at gå gradvist til værks var
deres vurdering.
Det var således også Indsatsgruppens – herunder
sundhedsmyndighedernes - vurdering, at vi med åbningen pr.
1. marts 2021 på uddannelsesområdet for afgangsklasser i
udvalgte landsdele gik så langt, som de vurderede
forsvarligt.
Side 6
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om manglende beregning af konsekvensen for udviklingen i coronasmitten, hvis elever i 5. til 8. klasse fik lov til at komme tilbage i skole, til sundhedsministeren
 
Der skal man også huske tilbage på, at det kun var i
Nordjylland, dele af Vestjylland og på Bornholm, at vi
åbnede for afgangsklasserne. Det har vi udrullet til resten af
Danmark, efterhånden som foråret er kommet tættere på, og
vaccinerne er givet samt smitten er nede på niveauet, hvor vi
gerne vil have den.
Forud for de netop afsluttede forhandlinger om yderligere
genåbning er der blevet udarbejdet beregninger eller
kvalitative vurderinger vedrørende samtlige af de mulige
områder i Referencegruppens prioritering, som der endnu
ikke var omfattet af en åbning. Det inkluderer selvfølgelig
også 5. til 8. klasse. Men der skal man huske på, at udover at
vi er et andet sted nu, er det også en langsigtet plan, der
kigger flere måneder frem.
Konkret for 5. til 8. klasse har Ekspertgruppen lavet
beregninger af effekten ved en genåbning med forskellig
fremmøde. Disse beregninger er delt med Folketingets
partiledere i forbindelse med forhandlingerne. Og de er
offentliggjort fra Statens Serum Instituts side.
Det dannede grobund for den brede politiske aftale. Det
betyder, at vi får 5.-8. klasse tilbage i skole hver anden uge.
Jeg anerkender til fulde, at det er hårdt og har været hårdt for
børn og unge under en pandemi at gå i skole hjemmefra. Det
vil sige ikke gå i skole, men være på skærm i skolen og ikke
være sammen med klassekammerater og venner i
frikvartererne, ikke at se læreren og ikke blive set af det
pædagogiske personale.
Side 7
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om manglende beregning af konsekvensen for udviklingen i coronasmitten, hvis elever i 5. til 8. klasse fik lov til at komme tilbage i skole, til sundhedsministeren
 
Jeg synes, at det er imponerende, hvor flot lærerne,
pædagogerne og også børn og unge har arbejdet på at få det
bedste ud af en meget, meget svær situation. Og jeg synes
det har været rørende at se, hvor kreativt man har arbejdet
for at finde nye måder at få undervisningen til at fungere på i
en meget svær hverdag, hvor alt har været vendt på hovedet.
Når man på den måde vender ting på hovedet, vil der være
nogle, som klarer sig temmelig godt, nogle klarer sig
svingende og nogle, som virkelig har det svært i situationen.
Så derfor er det vigtigt, at vi i vores videre arbejde har fokus
på at få håndteret og samlet op på de børn, som virkelig har
fået det svært. Det kan være fagligt, det kan være socialt
eller det kan være en kombination af de to ting.
Til sidst vil jeg gerne sige tak til aftalepartierne bag
rammeaftalen. Jeg mener, at det er godt for et demokratisk
land, at der er en bred aftale om så vigtig en del. For vi kan
forhandle med hinanden, men vi kan ikke forhandle med en
epidemi. Smittetallene er der og de giver sig ikke, og derfor
er det vigtigt og godt, at der er en bred politisk aftale. Det
tror jeg også, er vigtigt for befolkningens forståelse for og
opbakning til vores restriktioner.
Med det ord vil jeg blot sige, at nu er foråret på vej og
vaccineudrulningen går fremad. Selvom mange lande lukker
ned, så har vi i Danmark en plan for faktisk at lukke mere
op, og det er jo kun glædeligt.
Side 8