Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Åbent samråd om skolestart under Corona
Besvarelse af samrådsspørgsmål V
BUU
BUU
Ca. 5 min.
Torsdag den 18. marts 2021, kl. 10.15-11.15, i FT (lokal 2-133)
1
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvordan ministeren konkret vil sikre, at de kommende 0. klasseelever, som inden længe starter i førskole, får en god opstart på skolelivet, til børne- og undervisningsministeren
2358725_0002.png
Disposition
1.
2.
3.
4.
5.
Indledning
Den gode skolestart
Skolestart under restriktioner og retningslinjer
Dialog med KL og andre parter
Afslutning
1. Indledning
Tak for at indkalde til dette samråd.
Jeg vil gerne først svare på det med dialogen med KL. For jeg har haft helt
utrolig tæt kontakt til KL, ligesom jeg i sagens natur har haft det med de øvrige
ministerier, der har været involveret i forhold omkring Corona.
Og så vil jeg gerne sige, at jeg tror, at ordføreren har misforstået noget, når
ordføreren siger, at afstandskravet vil gøre det sværere for børnene at lære de-
res klassekammerater at kende. For der er netop ikke afstandskrav mellem bør-
nene inden for samme klasse. De må kramme, slås i sandkassen og være sam-
men med hinanden på fuldstændig almindelig vis inden for samme klasse. Når
det er på den måde, er det netop fordi, vi har haft et meget tæt samarbejde med
børneorganisationerne og fagforeningerne på området og med KL.
Da vi lavede retningslinjerne, var det en forudsætning fra regeringens side, at
vi ikke skulle åbne på børneområdet, hvis der skulle være afstandskrav. Både
fordi børn ikke kan overholde sådanne retningslinjer, men også fordi børn er
børn, og det skal de have lov til at være. Så hvis man ikke ad anden vej kunne
finde en måde at åbne sikkert på, så var det bedre, at børnene blev hjemme. Det
var utrolig vigtigt for mig, at vi satte pædagogiske hensyn højest, så det var
disse hensyn, der var afgørende for, hvornår børnene kunne komme tilbage.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvordan ministeren konkret vil sikre, at de kommende 0. klasseelever, som inden længe starter i førskole, får en god opstart på skolelivet, til børne- og undervisningsministeren
Hvis ikke forholdene var i orden, så var det bedre, at børnene blev hjemme, så
de kunne blive krammet af deres forældre og søskende. Derfor fik vi udarbej-
det retningslinjer, der indebærer, at eleverne holdes sammen klassevis, så man
ikke risikerer smitte mellem klasserne. Så jeg ville bare indledningsvist under-
strege, at det netop har været vigtigt, at man lærer sine klassekammerater at
kende. Det er det, man bruger rigtig meget tid på i 0. klasse. I stedet for af-
standskrav mellem børnene bliver man i klassefællesskabet, så man undgår su-
perspredningssituationerne og smittespredning til øvrige klasser på skolen. Og
så kan man lade børn være børn.
Jeg synes, at vi har landet retningslinjerne rigtig godt. Og det er ikke mindst
fordi, vi har haft så godt et samarbejde med både KL, BUPL, FOA, Danmarks
Lærerforening og Skolelederforeningen m.v. og de øvrige partier.
Jeg tænker også, at ordføreren er bekendt med de igangværende forhandlinger
om genåbning. Der har været to genåbninger efter den hårde nedlukning. Og
begge genåbninger har betydet, at flere skolebørn er kommet tilbage.
2. Den gode skolestart
De fleste kan huske deres første skoledag
jeg kan i hvert fald tydeligt huske
min første skoledag. Og vi forældre kan også tydeligt huske vores børns første
skoledag. Det er en stor begivenhed, og det er vigtigt, at man får en ordentlig
opstart.
Corona-tiden er meget speciel, da der er nogen nye uligheder. Nogen børn har
det meget bumlet i denne tid og har det mere bumlet end normalt. Men der er
også nogen, der har det bedre. Nogen familier er sendt hjem på en form for be-
talt orlov og har dermed fået mere tid med deres børn og mere tid til nærvær.
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvordan ministeren konkret vil sikre, at de kommende 0. klasseelever, som inden længe starter i førskole, får en god opstart på skolelivet, til børne- og undervisningsministeren
Der er selvfølgelig også børn, der har været hjemme i familier, hvor der er mis-
brugsproblemer, eller hvor andre problemer har gjort, at stemningen i hjemmet
ikke er god. Og for dem har det selvfølgelig ikke var rart ikke at kunne komme
afsted og få det vigtige pusterum fra hjemmet.
For dem, der starter i skole nu, skal man også være opmærksom på, at daginsti-
tutionerne ikke har været lukkede. Modsat sidste forår, hvor der havde været en
anden type nedlukning, så er forholdene i år, at daginstitutionerne ikke har væ-
ret lukkede.
Men familiesituationen er alligevel anderledes i denne tid og meget forskellig
fra familie til familie. Derfor står vi med nogen med nye udfordringer, vi skal
være opmærksomme på.
Skiftet fra børnehave til skole har altid været et markant skifte i børns liv. Det
er derfor vigtigt, at det bliver så positiv en oplevelse som mulig.
Egmont Fonden udgav i 2019 rapporten ”Når store bliver små –
giv alle børn
en god skolestart”. Heri fremgår det, at en god skolestart er karakteriseret ved,
at børnene oplever en tryg overgang fra dagtilbud til skole, at de indgår i soci-
ale fællesskaber, hvor de udvikler positive relationer til andre børn, og at de
udvikler de sociale, følelsesmæssige og kognitive kompetencer, der fremmer
deres positive og alsidige udvikling og giver dem lyst til at lære.
Vi ved fra forskningen, at en god skolestart har betydning for, hvordan børnene
klarer sig senere hen. Dårlig skoletrivsel er nemlig ikke kun et problem for bør-
nene omkring skolestart, det kan også følge dem senere hen
både i skolen og
uddannelsessystemet. Og det gælder særligt for børn, der i forvejen har sociale
udfordringer.
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvordan ministeren konkret vil sikre, at de kommende 0. klasseelever, som inden længe starter i førskole, får en god opstart på skolelivet, til børne- og undervisningsministeren
Som jeg har også har angivet i min besvarelse af udvalgsspørgsmål nr. 163 vi-
ser en analyse fra VIVE fra 2019, at hvis børn allerede ved skolestart oplever
trivselsudfordringer, kan det betyde, at de som unge voksne klarer sig dårligere
i forhold til uddannelse og beskæftigelse end andre. Det er tankevækkende, at
begivenheder, der sker så tidligt i livet, kan følge en helt frem til ungdommen
og det tidlige voksenliv. Derfor har vi også stor opmærksom på, hvordan bør-
nene klarer skolestarten. Og det skal da heller ikke være nogen hemmelighed,
at da vi lukkede ned i januar 2021, var jeg bekymret for, at der ikke ville være
åbent, når de kommende skolestartere skulle begynde i skole. Jeg tror meget på
forudsigelighed og regelmæssighed, og jeg var derfor bekymret for det bøvl,
det ville give, hvis vi var nødsaget til at udskyde skolestarten for de kommende
skolestartere. Derfor glæder det mig, at 0.-4. klasse er tilbage. De er godt nok
ikke tilbage på helt almindelig vis, men der er dog tale om en skoleramme, som
de nye børn kommer ind. De nye elever kommer ind på en skole, hvor de yng-
ste elever er tilbage og kan være sammen med egne klasser.
3. Skolestart under restriktioner og retningslinjer
Når de kommende skolebørn begynder i SFO eller fritidshjem, vil der selvføl-
gelig være ekstra fokus på hygiejne og de retningslinjer, der er omkring det.
Det har de også været vant til fra børnehaven.
De har også været vant til at være inddelt i mindre, faste grupper med så vidt
muligt samme pædagogiske personale dagligt.
Der er ikke nogen tvivl om, at hele Corona-situationen er noget særligt. Derfor
synes jeg også, at vi skal glæde os over noget af det, der
ikke
skete
nemlig at
skolerne stadig var lukkede på det tidspunkt, hvor de små skulle begynde i 0.
klasse.
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvordan ministeren konkret vil sikre, at de kommende 0. klasseelever, som inden længe starter i førskole, får en god opstart på skolelivet, til børne- og undervisningsministeren
4. Dialog med KL og andre parter
Ministeriet har løbende dialog med KL. Og i den nuværende situation med Co-
rona er der ekstra fokus på alle former for dialoger. Det gælder både i forhold
til Folketingets partier, der mødes i den politiske følgegruppe to gange om
ugen, og i forhold til parterne på grundskoleområdet. Der er opstået et mere
nært samarbejde, hvor man oftere tager fat i hinanden. Det foregår både telefo-
nisk, pr. sms og ved møder.
Det er mit indtryk, at samarbejdet på det her område har været rigtig godt, og
det vil jeg gerne takke for.
5. Afslutning
Det pædagogiske personale på skolerne og i SFO og fritidshjem har selvfølge-
lig en rigtig stor opgave med at skulle tage imod de små i år og skabe tryghed
for de nye skolestartere. Det har de også normalt. De er utrolig dygtige, og det
har det her Corona-år faktisk også vist. Vi har personale, som er gode til at få
det bedste ud af situationerne. Derfor er jeg overbevist om og har også tillid til,
at de faktisk godt kan løfte opgaven med at få de små godt ind i skolestarten.
Men det er selvfølgelig noget, vi vil følge løbende.
Tak for ordet.
6