Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2372205_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 232 (Alm. del):
I brev af 17. marts 2021 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 232:
”Vil
ministeren redegøre for den videnskabelige litteraturs resultater i
forhold til læringstab under covid-19-krisen, og viden fra vores nabolan-
de som f.eks. Norge og Holland vedrørende effekten af fjernundervis-
ning under covid-19-krisen på elevernes faglighed?”
Svar:
Læringstab/fagligt efterslæb under covid-19-krisen undersøges på for-
skellig vis i øjeblikket. Der findes eksempler på udenlandske undersøgel-
ser, hvor elevers testresultater før skolenedlukninger sammenlignes med
testresultater efter perioden med nedlukning. Hvis en elev har oplevet
mindre progression under nedlukningen end en tilsvarende elev havde i
et tidlige år, fortolkes forskellen som fagligt efterslæb som følge af sko-
lenedlukningerne.
For at kunne foretage denne type af undersøgelser i en dansk kontekst
kræver det, at der findes testresultater fra før og efter nedlukningerne. På
grundskoleområdet er de nationale test centrale. Derfor holder regerin-
gen fast i, at de nationale test i foråret 2021 skal afholdes. Børne- og Un-
dervisningsministeriet vil som vanligt følge og offentliggøre udviklingen i
elevernes faglige testresultater, når disse foreligger. Samtidig er Børne- og
Undervisningsministeriet bekendt med, at en forskergruppe ved Køben-
havns Universitet vil gennemføre en undersøgelse af resultaterne af de
nationale test i matematik og læsning fra foråret 2021 for at afdække,
hvordan det faglige niveau er blevet påvirket af nedlukningerne
1
.
14. april 2021
Sags nr.:21/06660
1
https://www.soc.ku.dk/instituttet/nyheder_/ny-undersoegelse-skal-afdaekke-
skoleboerns-laeringstab-under-coronakrisen/
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om den videnskabelige litteraturs resultater i forhold til læringstab under covid-19-krisen, til børne- og undervisningsministeren
2372205_0002.png
Der findes derudover undersøgelser, der belyser det faglige efterslæb
gennem vurderinger og oplevelser. Denne type undersøgelser bygger
som regel på spørgeskemaundersøgelser og interviews med fx lærere og
elever. Danmarks Evalueringsinstituts undersøgelser af erfaringer med
nødundervisning under covid-19-pandemien blandt grundskoler, ung-
doms- og voksenuddannelser og FGU
2
er eksempler fra en dansk kon-
tekst. Danmarks Evalueringsinstitut konkluderer blandt andet, at læ-
ringsudbyttet af undervisningen under nedlukningen i foråret 2020 vur-
deres at have været lavere end normalt på tværs af alle uddannelsesområ-
derne. Fx vurderede 65 procent af gymnasieeleverne, at de lærte mindre
under nødundervisningen, end de gjorde før nedlukningen.
I Norge har forskere undersøgt progression i stavning hos 1. klasses ele-
ver under covid-19-krisen ved hjælp af testresultater fra foråret 2019 og
foråret 2020
3
. Undersøgelsen viser, at eleverne var halvandet semester
bagud i forhold til forventningerne.
En undersøgelse af hollandske elevers eksamensresultater
4
viser, at ele-
verne gennemsnitligt har oplevet et læringstab, der svarer til en femtedel
af et skoleår efter en periode på otte ugers nedlukning.
Generelt viser forskningen, at fagligt efterslæb som følge af skolenedluk-
ninger sandsynligvis vil ramme eleverne forskelligt på tværs af socioøko-
nomisk baggrund, fagområder og klassetrin. Der forventes generelt et
større fagligt efterslæb for elever fra lavindkomstfamilier. Samtidig er
forventningen, at nedlukningen vil medføre et større læringstab i mate-
matik end i læsning, fordi eleverne i nogle fag, fx dansk og engelsk, tileg-
ner sig færdigheder i både skolen, hjemmet og andre sociale kontekster,
mens de for andre fag, fx matematik, i høj grad tilegner sig færdigheder
primært i kraft af skolens undervisning. De yngste elever forventes at
opleve det største læringstab på kort sigt, men har samtidig bedre mulig-
heder for at indhente tabet over tid.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2
3
https://www.eva.dk/erfaringer-noedundervisning-under-covid-19
https://forskning.no/barn-og-ungdom-ntnu-partner/elevene-ble-darligere-til-a-
skrive-pa-hjemmeskolen/1805235
4
https://ideas.repec.org/p/osf/socarx/ve4z7.html
2