Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 232 (Alm. del):
I brev af 17. marts 2021 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 232:
”Vil
ministeren redegøre for den videnskabelige litteraturs resultater i
forhold til læringstab under covid-19-krisen, og viden fra vores nabolan-
de som f.eks. Norge og Holland vedrørende effekten af fjernundervis-
ning under covid-19-krisen på elevernes faglighed?”
Svar:
Læringstab/fagligt efterslæb under covid-19-krisen undersøges på for-
skellig vis i øjeblikket. Der findes eksempler på udenlandske undersøgel-
ser, hvor elevers testresultater før skolenedlukninger sammenlignes med
testresultater efter perioden med nedlukning. Hvis en elev har oplevet
mindre progression under nedlukningen end en tilsvarende elev havde i
et tidlige år, fortolkes forskellen som fagligt efterslæb som følge af sko-
lenedlukningerne.
For at kunne foretage denne type af undersøgelser i en dansk kontekst
kræver det, at der findes testresultater fra før og efter nedlukningerne. På
grundskoleområdet er de nationale test centrale. Derfor holder regerin-
gen fast i, at de nationale test i foråret 2021 skal afholdes. Børne- og Un-
dervisningsministeriet vil som vanligt følge og offentliggøre udviklingen i
elevernes faglige testresultater, når disse foreligger. Samtidig er Børne- og
Undervisningsministeriet bekendt med, at en forskergruppe ved Køben-
havns Universitet vil gennemføre en undersøgelse af resultaterne af de
nationale test i matematik og læsning fra foråret 2021 for at afdække,
hvordan det faglige niveau er blevet påvirket af nedlukningerne
1
.
14. april 2021
Sags nr.:21/06660
1
https://www.soc.ku.dk/instituttet/nyheder_/ny-undersoegelse-skal-afdaekke-
skoleboerns-laeringstab-under-coronakrisen/