Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2284654_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål nr. 23 (Alm. del):
I brev af 21. oktober 2020 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 532:
"Vil ministeren kommentere henvendelse fra Byrådet i Esbjerg om et
forstærket fokus og en større indsats for ordblinde elever i folkeskolen,
jf. BUU alm. del - bilag 262 (folketingsåret 2019-20) og bilag 17".
Svar:
Det er vigtigt med et forstærket fokus og en større indsats i kommunerne
ift. elever med ordblindhed. Den seneste rapport om anvendelsen af
Ordblindetesten viser således, at i skoleåret 2019/2020 blev syv procent
af eleverne i folkeskolens 3.-10. klasse testet ordblinde. Det er en stig-
ning fra skoleåret 2016/2017, hvor tallet var fem procent. Med den rette
hjælp og støtte kan elever med ordblindhed klare sig næsten lige så godt
som alle andre.
Ordblindeindsatsen i Esbjerg Kommune fremstår velovervejet og velbe-
grundet ift. både den organisatoriske planlægning og de faglige indsatser.
Den centrale støttefunktion og en kommunal plan for ordblindeindsat-
sen skaber en tydelig forankring af indsatsen, hvor ressourcer og kompe-
tencer kan anvendes på tværs af kommunens skoler. Ministeriet vurderer,
at flere andre kommuner også opretter kommunale støttefunktioner eller
ressourcecentre ift. ordblinde elever.
Esbjerg kommunes indsats indeholder mange gode initiativer for ord-
blinde elever, men særligt følgende punkter betragter jeg som interessan-
te:
Indsatsen fokuserer ikke kun på kompenserende læse- og skrivetek-
nologi, men også på udviklingen af elevens læse-, stave- og skrive-
færdigheder. Det er interessant, fordi det forventes ikke blot at un-
derstøtte eleverne i deres udfordringer med hjælpemidler, men også
18. november 2020
Sags nr.: 20/20255
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om kommentar til materialet fra Byrådet i Esbjerg foretræde om et forstærket fokus og en større indsats for ordblinde elever i folkeskolen, til børne- og undervisningsministeren
til fortsat at udvikle deres læse-, stave- og skrivefærdigheder, så ele-
vernes vanskeligheder kan forebygges og afhjælpes.
Indsatsen fokuserer ikke kun på folkeskolen, men også på over-
gange mellem dagtilbud og folkeskole samt folkeskole og ungdoms-
uddannelse. Erfaringsmæssigt er samarbejde på tværs af stor betyd-
ning for ordblinde elever. Overgangen fra grundskole til ungdoms-
uddannelse kan være vanskelig for ordblinde elever, og det er afgø-
rende for, at de kommer godt i gang med deres ungdomsuddannel-
se, at de møder kvalificeret hjælp og støtte. Fx fra læsevejledere,
UU-vejledere og SPS-vejledere.
Indsatsen har også fokus på elevernes medindflydelse gennem et
’advisory board’ på 16 elever. Det
er interessant, at eleverne har mu-
lighed for indflydelse på de indsatser, som de selv skal indgå i. Initi-
ativets elevinddragelse imødekommer bl.a. folkeskolelovens for-
målsparagraf om, at fastlæggelse af arbejdsformer, metoder og stof-
valg i videst muligt omfang skal ske i et samarbejde med eleverne.
Indsatsen inddrager desuden forældrene på forskellige områder. Bå-
de med hensyn til, hvordan forældre kan støtte deres ordblinde
barn, men også ved at sætte fokus på forældrenes eventuelle egne
læsevanskeligheder. Det er yderst relevant, da forældre spiller en
central rolle ift. at støtte op om deres barns ordblindhed.
Dele af ordblindeindsatsen i Esbjerg Kommune kan både organisatorisk
og indholdsmæssigt være til inspiration for andre kommuner, men også
for den løbende styrkelse af ordblindeindsatsen i Børne- og Under-
visningsministeriet. Derfor vil ministeriet med interesse afvente den en-
delige evaluering af indsatsen i Esbjerg Kommune i 2022.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2