Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2355537_0001.png
TALE
Tale til samråd - samrådsspørgsmål O om
Netværkslokomotivet den 11. marts 2021 kl.
10.15-12.15
23. februar 2021
J.nr. 2021 - 70
CAP
Daniel Christensen
MLS
Mette Rude
BUU alm. del samrådsspørgsmål O
Vil ministrene redegøre for, hvorfor regeringen vil nedlægge Netværkslokomotivet
og dermed ødelægge den store indsats til voksne ordblinde, som initiativet har stået
for gennem årene, og som både har en stor beskæftigelsesmæssig-, social- og ud-
dannelsesmæssig effekt?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V), Anni Matthiesen (V)
og Hans Andersen (V).
[Indledning]
Tak for ordet. Og tak for invitationen til samrådet i
dag.
Samrådet i dag er en overordentlig god anledning
til at sætte fokus på opkvalificering, så vores ar-
bejdsstyrke har de nødvendige kvalifikationer til
fremtidens job.
For der er ingen tvivl om, at der stilles stadig
større krav til, hvad man skal kunne. Vores ar-
bejdsmarked er under hastig forandring. Digitali-
sering, automatisering, robotisering og kunstig in-
telligens forandrer arbejdet. Og det øger selvfølge-
lig behovet for opkvalificering og omskoling.
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvorfor regeringen vil nedlægge Netværkslokomotivet, til beskæftigelsesministeren, social- og ældreministeren og børne- og undervisningsministeren
Derfor er det også en udfordring, at alt for mange
danskere mangler helt basale færdigheder.
Det kan være et benspænd for at opnå beskæfti-
gelse. Og det kan begrænse mulighederne for, at
man i voksenlivet kan tilegne sig nye kompetencer
og på den måde ruste sig til fremtidens job.
Vi skal derfor skabe de bedst mulige rammer for,
at den enkelte kan opkvalificere sig og komme i
beskæftigelse.
Det gælder ikke mindst nu, hvor vi står midt i en
global sundhedskrise, og mange mennesker har
mistet deres job.
Jeg er derfor glad for, at vi inden for de seneste ni
måneder har indgået en række store aftaler om op-
kvalificering. I alt har vi afsat 1,7 mia. kroner til
indsatsen.
Det indgår i aftalerne, at vi afsætter penge til at
styrke danskernes basale færdigheder.
Jeg ser det som regeringens og hele Folketingets
opgave at sørge for, at vi styrker mulighederne for,
at alle, der har behov for det, kan blive opkvalifi-
ceret, hvis de mister deres job.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvorfor regeringen vil nedlægge Netværkslokomotivet, til beskæftigelsesministeren, social- og ældreministeren og børne- og undervisningsministeren
For nogle handler det om, at de i første omgang
skal have styrket deres basale færdigheder inden
for blandt andet læsning, skrivning og regning.
Og det er et område, som regeringen prioriterer.
[Muligheder i beskæftigelsesindsat-
sen]
I beskæftigelsessystemet er der i dag en række mu-
ligheder for at hjælpe ledige, som har svært ved at
læse, skrive eller regne.
Siden 1. januar 2020 har alle ledige haft ret til en
læse-, skrive- og regnetest. Med mindre jobcentret
vurderer, at der helt åbenlyst ikke er behov for det.
Samtidigt har man ret til et læse-, skrive- og regne-
kursus, hvis testen viser, at man har behov for det.
Derudover er der en række igangværende puljer og
projekter, der på forskellig vis har til formål at
styrke ledige og beskæftigedes læse-, skrive- og
regnefærdigheder.
[15 mio. kr. til ambassadører]
Som nævnt har vi inden for de seneste 9 måneder
indgået aftaler om opkvalificering, hvor vi også
har fokus på at styrke danskernes basale færdighe-
der.
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvorfor regeringen vil nedlægge Netværkslokomotivet, til beskæftigelsesministeren, social- og ældreministeren og børne- og undervisningsministeren
Vi afsatte med sommerens opkvalificeringsaftaler
15 mio. kr. over tre år til at ansætte flere læse-,
skrive- og regneambassadører.
Ambassadørernes vigtigste opgave er at klæde job-
centre, a-kasser og virksomheder på til at opspore
medarbejdere og ledige, som mangler basale kom-
petencer.
Ambassadørpuljen bygger videre på gode erfarin-
ger fra tidligere puljer.
[Pulje på 50 mio. kr. aftalt med FL-
21]
Med finansloven for 2021 styrkede vi indsatsen
markant.
Vi afsatte ekstra 50 mio. kr. i 2021 til en pulje, der
kan søges bredt.
Puljen skal understøtte og hjælpe ordblinde og
læse-, skrive- og regnesvage med at styrke deres
basale færdigheder.
Ansøgerkredsen omfatter kommuner, virksomhe-
der, a-kasser, faglige organisationer, uddannelses-
institutioner og brancheorganisationer.
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvorfor regeringen vil nedlægge Netværkslokomotivet, til beskæftigelsesministeren, social- og ældreministeren og børne- og undervisningsministeren
Puljen kan anvendes til aktiviteter, der identifice-
rer og motiverer personer i målgruppen til at få
hjælp via relevante kurser. Og som sådan fasthol-
der dem undervejs i kurserne.
Indsatsen kan også bestå af rådgivning og kompe-
tenceudvikling til fx jobcentre, a-kasser og virk-
somheder, der arbejder med målgruppen.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har
netop slået puljen op med ansøgningsfrist i starten
af april.
[Afslutning]
Corona-krisen har øget behovet for opkvalificering
og efteruddannelse. Mange mennesker har mistet
deres job og har brug for nye kompetencer til at
komme videre.
For denne regering er det helt centralt, at vi bruger
krisen klogt på at opkvalificere ledige. Vi har fo-
kus på, at også ordblinde og læse-, skrive-, regne-
svage skal have gode muligheder for at blive op-
kvalificeret.
Det var indledende ord fra mig. Jeg vil nu give or-
det videre til social- og indenrigsministeren.
5