Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Åbent samråd
BUU alm. del samrådsspm. O om Netværkslokomotivet
Samråd om Netværkslokomotivet
Medlemmerne af Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg samt seere
på Folketingets Tv-kanal m.fl.
Børne- og Undervisningsudvalget
Ca. 5-6 min
Torsdag den 11. marts, 2021. Kl. 10.15-12.15 i lokale 2-133 (Christians-
borg).
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvorfor regeringen vil nedlægge Netværkslokomotivet, til beskæftigelsesministeren, social- og ældreministeren og børne- og undervisningsministeren
2354362_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Tidsbegrænset bevilling
3. Rambølls evaluering af Netværkslokomotivet
4. Generel opprioritering af opkvalificerings- og ordblindeindsatsen
5. Ordet gives til BM-M
1. Indledning
Tak for ordet.
Vi har ministrene imellem aftalt, at jeg indleder, hvorefter de får ordet.
Jeg har lyst til indledningsvist lige at sige, at jeg ikke kan genkende det billede.
Vi har sat flere penge af end det, der var tidligere i forhold til det her område,
og det er fuldstændig rigtigt, at Netværkslokomotivet skal søge den pulje. De
har hele tiden vidst, at det var i en tidsbegrænset periode, at de havde en bevil-
ling, og nu er der etableret en ansøgningspulje, som Netværkslokomotivet på
lige linje med alle andre kan søge ind på og få andel i.
Det, at vi skulle have nedlagt et eller andet eller på den måde have gjort nogle
af de ting, som fru Ellen Trane Nørby siger, kan jeg derfor simpelthen ikke
genkende. Jeg synes, vi skal diskutere de ting, vi er uenige om, i stedet for at
opfinde ting, som vi så kan være uenige om.
2. Tidsbegrænset bevilling
Netværkslokomotivets bevilling er løbet fra 2017 til 2020. Den har hele tiden
været tidsbegrænset, og det har hele tiden været meningen, at vi med finanslo-
ven for 2021 skulle ind og tage stilling til, hvad vi gjorde i forhold til at videre-
føre den her indsats.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvorfor regeringen vil nedlægge Netværkslokomotivet, til beskæftigelsesministeren, social- og ældreministeren og børne- og undervisningsministeren
Der har vi fra regeringens side sammen med støttepartierne valgt at afsætte 50
mio. kr. i en ansøgningspulje, sådan at vi har kunne videreføre de af erfarin-
gerne, der har været gode. For evalueringen er lidt blandet, og der er det vig-
tigt, at man tager det gode med sig, men oven på en evaluering er det også me-
ningen, at de ting der er mindre gode, ikke længere skal fortsætte.
Fordi der har været en tidsbegrænsning, har Netværkslokomotivet og partierne
bag vidst, at bevillingen ville udløbe, så hvis der ikke inden udgangen af 2020
kunne samles et politisk flertal for en videreførelse eller anden finansiering, så
ville det være lukket. Det vi har gjort er så at sætte penge af til, at man faktisk
kan fortsætte den del af indsatsen, som fungerer godt.
Det er altså ikke et udtryk for en regeringsbeslutning, når Netværkslokomoti-
vets bevilling udløber. Det lå i de penge, de fik. Vi har så valgt at sætte betyde-
ligt beløb af til at kunne fortsætte det.
3. Rambølls evaluering af Netværkslokomotivet
Regeringen har ikke særskilt prioriteret midler til Netværkslokomotivet, og det
er jo der, hvor der kan være en reel uenighed, da det er det valg, man
kan
træffe. At man enten afsætter pengene i en ansøgningspulje, hvor alle mulige
forskellige kan søge ind på den, og så kan man vurdere, hvad der fungerer
bedst, eller man kan vælge i forbindelse med en finanslov at give pengene di-
rekte til Netværkslokomotivet.
Når vi har valgt den første form med de 50 mio. kr. vi har sat af, så handler det
blandt andet om den evaluering som aftalepartierne aftalte, at der skulle iværk-
sættes. Den blev gennemført i 2019 og konkluderer blandt andet, at Netværks-
lokomotivet kun i
begrænset
omfang er lykkes med at understøtte egentlig kur-
susaktivitet.
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvorfor regeringen vil nedlægge Netværkslokomotivet, til beskæftigelsesministeren, social- og ældreministeren og børne- og undervisningsministeren
Den konstaterer også, at organisationen har styringsmæssige udfordringer. Fx
fremhæves det, at der mangler strategisk retning, og at Netværkslokomotivets
koncept for virksomhedsvendt arbejde ikke har et tilstrækkeligt fokus på, at
medarbejdere reelt bliver opkvalificeret.
Samtidig beskriver evalueringen, hvordan flere andre aktører i dag løfter
samme opgaver som Netværkslokomotivet.
På baggrund af den evaluering har det været min klare opfattelse og klare ind-
stilling i forbindelse med forhandlingerne om finansloven og det her, at selv-
følgelig skal vi blive ved med at bruge penge på området, fordi målsætningen
med de penge er gode. Men det kan måske være en god idé, at dem der også
beskæftiger sig med det her, får mulighed for at byde ind på det. Så kan Net-
værkslokomotivet på lige fod med dem søge ind på at få andele i den her pulje.
Derfor har vi sat 50 mio. kr. af til en ansøgningspulje, som skal styrke indsat-
sen i forhold til ordblinde og læse-, skrive- og regnesvage. Som sagt vil Net-
værkslokomotivet kunne søge de her penge på lige fod med alle andre, altså
byde ind på opgaven.
Både uddannelsesinstitutioner og jobcentre udfører på forskellige vis virksom-
hedsvendt arbejde med fokus på opkvalificering. Dertil kommer projekter i fx
socialfondsprogrammet, hvor aktører på tværs af det offentlige tænker almen
VEU ind i en samlet ambition om at løfte ufaglærte til faglærte.
Siden 2018 har det opsøgende arbejde også været understøttet af puljen til op-
søgende arbejde fra VEU-trepartsaftalen. Størstedelen af de gennemførte pro-
jekter, der har fået støtte fra puljen, har heldigvis haft fokus på ordblinde og
basale færdigheder.
Jeg har vanskeligt ved at se, at vi kan sidde denne type evaluering, som der
kom af Netværkslokomotivet, fuldstændigt overhørig. Omvendt mener vi også,
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvorfor regeringen vil nedlægge Netværkslokomotivet, til beskæftigelsesministeren, social- og ældreministeren og børne- og undervisningsministeren
at det er meningsfuldt, at Netværkslokomotivet får mulighed for at byde ind på
opgaven, fordi alt selvfølgelig ikke har været skidt. En evaluering er jo typisk
sådan, at det er både godt og skidt, og derfor skal man selvfølgelig have mulig-
hed for at byde ind på den her opgave.
Men det ændrer ikke ved, at vi har sat et betydeligt beløb af, og fortsat har
store ambitioner hvad angår opkvalificering og ikke mindst særligt basale kva-
lifikationer.
5. Generel opprioritering af opkvalificerings- og ordblinde-
indsatsen
Jeg tror ikke, der er nogen her, der er i tvivl om, at det ligger den her regering
meget på sinde, at ordblinde og voksne, som har svage basale færdigheder, får
samme muligheder som alle andre.
Og både opkvalificerings- og ordblindeindsatsen er
opprioriteret
og
styrket
i
den periode, hvor regeringen har haft magten.
Først og fremmest de 50 mio. kr. i 2021 til den voksne gruppe, og det vil be-
skæftigelsesministeren også sige mere om.
Derudover har regeringen også i løbet af de første to år på trods af corona fået
lavet to ordblindepakker. Allerede i efteråret 2019 lavede vi den aftale, der
hedder "de første skridt mod en styrket ordblindeindsats", og herefter i septem-
ber 2020 indgik vi en aftale om yderligere styrkelse af ordblindeområdet.
Aftalen indeholdt ni initiativer, som skal gøre det lettere at komme igennem
uddannelsessystemet som ordblind og har bl.a. fokus på, at elever, hvor man
risikerer ikke at opdage ordblindhed, nu vil blive opdaget tidligere og få hjælp
tidligere.
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvorfor regeringen vil nedlægge Netværkslokomotivet, til beskæftigelsesministeren, social- og ældreministeren og børne- og undervisningsministeren
For mig er det fuldstændig afgørende, at ordblindhed opdages, at vi får udvik-
let metoder, så man også opdager det endnu tidligere. I dag er det relativt sent i
skoletiden, at man kan teste for ordblindhed, og derfor har vi taget initiativ til,
at man kan skubbe det til endnu tidligere i skoleforløbet. Der er stadig for
mange, der kommer igennem deres skoletid uden at det er opdaget, at de er
ordblinde. Det dur simpelthen ikke.
Så med puljen til ordblinde og læse-, skrive-, regnesvage fra
Aftale om finans-
loven for 2020,
der understøtter vi voksenområdet. Med de to andre pakker har
vi lavet en massiv indsats af to omgange i forhold til ordblinde, og det vil ikke
være sidste gang, at vi fra regeringen kommer med noget på ordblindeområdet.
Jeg har sagt, at hvert eneste år, jeg er undervisningsminister, vil der komme de
næste skridt på ordblindeområdet. For mig at se er det et langt sejt træk på et af
de vigtigste områder, vi har at gøre med. Vi skal huske på, at det er i omegnen
af syv til otte procent af en årgang, der bokser med ordblindhed.
Det var de indledende ord fra min side.
6