Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Åbent samråd
BUU alm. del
samrådsspm. R om ligestilling
mellem fri- og folkeskolerne ift. corona-testning
Ligestilling mellem fri- og folkeskolerne ift. corona-testning
Medlemmerne af Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg,
eventuelle eksterne deltagere i samrådet samt seere på Folketingets
TV-kanal
Børne- og Undervisningsudvalget
[10 i alt /2x5] min.
Fredag den 5. marts 2021 kl. 09.00-10.30, Lokale 2-133, Folketinget
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvorfor regeringen ikke for længst har sikret ligestilling af fri- og folkeskolerne for så vidt angår testning af lærere, pædagoger og andet personale, til børne- og undervisningsministeren og sundhedsministeren
2349135_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Problemstilling og løsning for testning på fri- og privatskoler, herunder
underpunkter om 1) hjemmel og 2) økonomi
3. Dialog og kommunikation mellem ministerier, KL og fri- og privatskolers
foreninger
4. Afslutning
1. Indledning
[Der henvises til SUM-M’s
talepapir]
2. Problemstilling og løsning for testning på de fri- og privat-
skoler, herunder 1) hjemmelsgrundlag og 2) økonomi
[Der henvises til SUM-M’s
talepapir]
3. Dialog og kommunikation mellem ministerier, KL og fri-
og privatskolers foreninger
[Der henvises til SUM-M’s
talepapir]
[BUVM-M’s tale]
Tak for det. Jeg ved ikke, hvor meget jeg har at tilføje, men lidt alligevel.
Børne- og Undervisningsministeriet har sideløbende med dialogen mellem mi-
nisterierne været i dialog med KL og foreningerne på fri- og privatskoleområ-
det om det formelle grundlag og organisering af indsatsen.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvorfor regeringen ikke for længst har sikret ligestilling af fri- og folkeskolerne for så vidt angår testning af lærere, pædagoger og andet personale, til børne- og undervisningsministeren og sundhedsministeren
Dialogen med KL har blandt andet omhandlet den information, som KL har
sendt til kommuner og til foreningerne for fri- og privatskolerne, så vi undgik
misforståelser, og vi fik, som sundhedsministeren har været inde på, afklaret
spørgsmål om hjemmelsgrundlag.
Foreningerne for fri- og privatskolerne har som nævnt rejst problemstillingen
om uhensigtsmæssige forskelle i test af ansatte på folkeskoler og fri- og privat-
skoler over for Sundhedsministeriet, Justitsministeriet og Børne- og Under-
visningsministeriet samt over for KL.
Foreningerne har særligt været kritiske over kommunikationen fra KL. Nogle
kommuner har opfattet det sådan, at fri- og privatskoler selv skulle varetage
testningen, så det for eksempel ville være test fra kollega til kollega frem for
eksterne podere.
Det har selvfølgelig skabt usikkerhed. Særligt i begyndelsen. Der har også væ-
ret eksempler på, at kommuner har haft til hensigt at tage betaling for test af
personale på de fri- og privatskoler. Det er der ikke hjemmel til.
Så har jeg undervejs mødtes med alle borgmestrene, og der var det også åben-
lyst, at selv om vi synes, det var klart, at alle kommuner skulle stå for denne
her opgave, så var der enkelte kommuner, der via de spørgsmål de stillede, til-
kendegav, at det havde de ikke forstået.
Tingene går rigtigt hurtigt her i starten, og den klare besked fra KL har været,
at hvis der er tvivl, og hvis man oplever kommuner, hvor det stadig ikke er fal-
det på plads, da det er en stor ny opgave, og misforståelser opstår, så er man
mere end velkomne til at henvende sig til KL, som med det samme vil tage
kontakt til de pågældende kommuner, så reglerne kan forklares, og tingene kan
blive bragt i orden.
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 171: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvorfor regeringen ikke for længst har sikret ligestilling af fri- og folkeskolerne for så vidt angår testning af lærere, pædagoger og andet personale, til børne- og undervisningsministeren og sundhedsministeren
Den måde at kommunikere med hinanden har virket de gange, vi har haft gen-
åbninger. Der har også været opstået tvivl om, hvorledes man skulle forholde
sig til reglerne. Derfor en opfordring til, at der i de konkrete tilfælde, hvis der
er steder, hvor tingene stadig ikke er på plads, at man følger opfordring fra KL
til at tage fat i KL, der kan tage fat i de pågældende kommunerne. Sådan har vi
haft held med til at løse andre udfordringer.
4. Afslutning
I den her udfordrende tid er det afgørende, at vi taler sammen om løsninger og
gør det løbende. Jeg har også tæt dialog med fri- og privatskoleforeningerne.
På den måde får vi hurtigst tænkeligt afklaret de udfordringer, der er.
Min oplevelser er, at der hele vejen rundt har været en fælles interesse i at
finde en løsning, og få det til at lykkes. Men det er store nye opgaver, og der
kan være enkelte, der har misforstået, hvad der er rammerne omkring de opga-
ver.
Det var, hvad jeg havde at tilføje.
4