Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2352743_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 163 (Alm. del):
I brev af 26. februar 2021 har udvalget efter ønske fra Marlene Ambo-
Rasmussen (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 163:
”Vil
ministeren oplyse, hvilken viden der foreligger om, hvilken betyd-
ning en god skolestart har for elevers fremtidige skoleliv, herunder i for-
hold til deres faglige resultater og trivsel?”
Svar:
Børne- og Undervisningsministeriet har ikke en samlet oversigt over vi-
den på området. Det kan dog oplyses, at VIVE
Det nationale forsk-
nings- og analysecenter for velfærd i 2019 har offentliggjort en analyse af,
hvordan trivselsmæssige udfordringer ved skolestart hænger sammen
med børns uddannelses- og beskæftigelsessituation på længere sigt.
VIVE’s analyse viser, at hvis børn allerede ved skolestart oplever trivsels-
udfordringer på flere områder, kan det betyde, at de som unge voksne
klarer sig dårligere i forhold til uddannelse og beskæftigelse end andre.
Analysen viser, at lige godt 64 procent af eleverne ikke oplever udfor-
dringer ved skolestart. De resterende elever har én eller flere af forskel-
lige udfordringer i skolestarten (psykiske udfordringer, koncentrations-
mæssige udfordringer, tale- og sprogproblemer, konflikter med kamme-
raterne og lærere mv.). Blandt børn med udfordringer ved skolestart er
der en signifikant lavere andel, der gennemfører en ungdomsuddannelse
set i forhold til børn, der ikke møder udfordringer. Jo flere udfordringer i
skolestarten, jo større er sandsynligheden for senere at ende i gruppen af
unge uden uddannelse eller beskæftigelse. Dertil kommer, at elever med
udfordringer ved skolestart har dårligere faglige resultater ved afslutnin-
gen af 9. klasse.
Endvidere viser analysen, at elever med flere socio-emotionelle vanske-
ligheder end deres jævnaldrende, der samtidig oplever trivselsmæssige
11. marts 2021
Sags nr.:21/05207
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 163: Spm. om, hvilken viden der foreligger om, hvilken betydning en god skolestart har for elevers fremtidige skoleliv, til børne- og undervisningsministeren
udfordringer ved skolestart, er en særligt udsat gruppe. Denne gruppe
udgør syv
procent af alle børn i analysen.
Analysen tager højde for karakteristika ved barnet og barnets familie
både før og ved skolestartsalderen. Analysen siger således noget om,
hvad udfordringer ved skolestart i sig selv betyder for børnenes fremti-
dige tilknytning til arbejde og uddannelse.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2