Departementet
Afdelingen for Dagtilbud og
Grundskoler
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Status for teknologiforståelse i undervisnings- og uddannelsessek-
toren
Børne- og Undervisningsministeriets område
Grundskole
Børne- og Undervisningsministeriet igangsatte i 2018
Forsøgsprogram om
teknologiforståelse i folkeskolen.
Formålet at indsamle viden om, hvordan
man i folkeskolen kan arbejde med teknologiforståelse integreret i eksi-
sterende fag og som selvstændigt fag.
Teknologiforståelse er en faglighed, der skal gøre eleverne i stand til at
forholde sig kritisk, konstruktivt og skabende til digitale teknologier.
Forsøgsfagligheden består af fire kompetenceområder:
Digital myndiggørelse
–
at kunne forholde sig kritisk og reflekterende til
digitale teknologier.
Digital design og designprocesser
–
at kunne tilrettelægge og gennemføre
designprocesser.
Computationel tankegang
–
at kunne modellere verden (virkelighed til
computermodel).
Teknologisk handleevne
–
at kunne arbejde med og forstå digitale tek-
nologier, herunder grundprincipper inden for programmering.
Forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning
slutter ved
udgangen af skoleåret 2020/21. Slutevalueringen offentliggøres i efter-
året 2021. Af aftalen
”Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed”
fra januar
2019 fremgår, at folkeskoleforligskredsen efter forsøgets afslutning skal
drøfte forsøget
”med henblik på en politisk beslutning om at styrke teknologifor-
ståelse som en obligatorisk del af folkeskolens undervisning.”.
I den forbindelse vil
det ligeledes skulle besluttes, hvordan uddannelsen af kommende og
allerede uddannede lærere skal tilpasses herefter.
De 46 skoler, der indgår i forsøget, har fået mulighed for at fortsætte
med at undervise i teknologiforståelse i skoleårene 2021/22 og 2022/23.
Øvrige skoler har mulighed for at anvende materialer fra forsøget og
23. marts 2021
Sags nr.:21/04677