Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2358909_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 150 (Alm. del):
I brev af 23. februar 2021 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane
Nørby (V) og ikkemedlem af udvalget (MFU) Heidi Bank (V) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål 150:
Vil ministeren, evt. med bidrag fra andre ministre, redegøre detaljeret for,
hvilke regler der er forbundet med etablering af skovbørnehaver? Vil mi-
nisteren i den forbindelse redegøre særskilt for, hvilke barrierer ministe-
ren vurderer, at der kan være ved at etablere skovbørnehaver? Vil mini-
steren endvidere redegøre for, om der kan være udfordringer forbundet
med, at en kommune vil etablere flere skovbørnehaver? Svaret bedes op-
delt på selvejende, private og kommunale skovbørnehaver.
Endeligt svar
Det er kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune, der har ansvaret
for dagtilbuddene, og som tilrettelægger dagtilbudsstrukturen i kommu-
nen. Dagtilbud kan efter dagtilbudsloven etableres som daginstitutioner
eller dagpleje og drives som henholdsvis kommunale daginstitutioner,
selvejende og udliciterede daginstitutioner, privatinstitutioner, kommunal
og privat dagtilbud, jf. lovens § 19, stk. 2-5, og § 21, stk. 2 og 3.
Dagtilbudsloven fastsætter ikke særlige regler for etablering af skovbør-
nehaver. Det er i forlængelse heraf den enkelte kommune, som beslutter,
om der skal etableres kommunale dagtilbud i kommunen, hvor børnene
er i skoven hver dag
i det følgende omtalt som en skovbørnehave.
I forlængelse heraf kan kommunen indgå en driftsaftale med en selv-
ejende eller udliciteret daginstitution, som ønsker at drive institutionen
som en skovbørnehave.
En privat leverandør, som ønsker at etablere en privatinstitution efter
dagtilbudslovens § 19, stk. 5, har etableringsret, hvis den kan sandsynlig-
gøre, at den kan leve op til de kvalitetskrav, der stilles til dagtilbud efter
dagtilbudsloven og de godkendelseskriterier, som kommunen har opstil-
let, jf. dagtilbudslovens § 20. Privatinstitutionen kan inden for rammerne
af ovenstående beslutte at drive institutionen som en skovbørnehave.
22. marts 2021
Sags nr.:
21/06475
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om, hvilke regler der er forbundet med etablering af skovbørnehaver, til børne- og undervisningsministeren
Regler om et sundt frokostmåltid i dagtilbud
Efter dagtilbudslovens § 16 a skal alle børn i kommunale daginstitutio-
ner, selvejende og udliciterede daginstitutioner og privatinstitutioner til-
bydes et sundt frokostmåltid hver dag. Forældrene kan dog beslutte at
fravælge frokostmåltidet efter nærmere retningslinjer, jf. lovens § 16 b,
stk. 1 og 3.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at børn i kommunale, selvejende og
udliciterede daginstitutioner efter § 19, stk. 2-4, der hovedsagelig anven-
der skovens areal eller lignende naturområder som grundlag for barnets
ophold i daginstitutionen (skovbørnehaver), ikke skal omfattes af et
sundt frokostmåltid, jf. lovens § 16 a, stk. 4.
Ud over reglerne om et sundt frokostmåltid, som særskilt regulerer fro-
kostmåltidet i relation til skovbørnehaver, fastsætter dagtilbudsloven ikke
særlige regler for skovbørnehaver.
Regler vedr. skovbørnehaver fastsat i anden lovgivning
Der er dog regler i anden lovgivning, som skal iagttages, hvis man ønsker
at etablere en skovbørnehave. Der er på den baggrund indhentet bidrag
fra Indenrigs- og Boligministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for Føde-
varer, Landbrug og Fiskeri og Beskæftigelsesministeriet til besvarelse af
spørgsmålet.
Indenrigs- og boligministeren har oplyst følgende om regler i plan- og
byggelovgivningen:
”Efter
planlovens § 35, stk. 1, må der i landzone ikke uden landzonetilla-
delse fra kommunalbestyrelsen foretages udstykning, opføres ny bebyg-
gelse eller ske ændring i anvendelsen af bestående bebyggelse og ubebyg-
gede arealer. Etablering af skovbørnehaver vil således som udgangspunkt
kræve landzonetilladelse, fx ved opførelse af bebyggelse til brug for skov-
børnehaver, ibrugtagning af eksisterende bebyggelse til skovbørnehaver
og indretning af varige legepladser m.v. Afgørelsen af om der bør gives
landzonetilladelse træffes af kommunen efter en konkret vurdering af
bl.a. hensyn til planlægningsmæssige forhold, herunder trafikale adgangs-
forhold, og landskabs- og naturværdierne i området. Kommunalbestyrel-
sens afgørelse efter planloven kan påklages til Planklagenævnet.
Bebyggelse til skovbørnehaver skal opføres, så de lever op til kravene i
byggelovgivningen, herunder fx reglerne om konstruktioner, brandsik-
kerhed og indeklima. Der skal indhentes byggetilladelse hos den rele-
vante kommune, inden en ny skovbørnehave opføres eller undergår væ-
sentlig renovering”.
Miljøministeren har oplyst, at spørgsmålet har været forelagt Miljøstyrel-
sen, der oplyser følgende:
”Skovloven
(Lovbekendtgørelse nr. 315 af 28. marts 2019 om skove)
Efter skovloven (jf. skovlovens § 11, stk. 1) er der et forbud mod opfø-
relse af byggeri, anlæg m.v. i fredskov. Dette forbud gælder dog ikke for
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om, hvilke regler der er forbundet med etablering af skovbørnehaver, til børne- og undervisningsministeren
spejderhytter, skovbørnehaver og lignende byggeri, der særligt tilgodeser
børns og unges friluftsliv (jf. skovlovens § 11, stk. 2, nr. 2). Det betyder,
at byggeri, der særligt tilgodeser børns og unges friluftsliv, kan opføres
uden dispensation fra skovloven. Dog skal beliggenheden af byggeriet
godkendes af Miljøstyrelsen, jf. bekendtgørelse om opførelse af spejder-
hytter, skovbørnehaver og lignende i fredskov (Bekendtgørelse nr. 864 af
27. juni 2016).
Udgangspunktet for opførelse af skovbørnehaver er, at der skal være tale
om beskedent byggeri, der ikke kan forveksles med egentlige børneinsti-
tutioner, kursusejendomme eller lignende (jf. bemærkningerne til skovlo-
vens § 11, stk. 4).
De konkrete krav til udformningen af byggeriet fremgår af den nævnte
bekendtgørelse og indebærer blandt andet, at bygningens grundareal
højst må være 40 m2, og at bygningen skal opføres i træ. Bygningen må
indrettes med toilet, som ikke kræver kloakering, bad, vand, varme, elek-
tricitet, køkken og pejs.
Bygningen skal anbringes på et sammenhængende fredskovspligtigt areal
på mindst 20 ha. Ønskes der mere end én skovbørnehave, er der yderli-
gere størrelseskrav til ejendommens fredskovspligtige areal. Disse meget
præcise størrelsesgrænser og krav fremgår ligeledes af bekendtgørelsen.
Byggeri, der ikke opfylder kravene i bekendtgørelsen, kan ikke opføres
uden dispensation efter skovlovens § 38, jf. § 11, stk. 1. Tilsvarende gæl-
der for byggeri, der kræver, at der foretages terrænændringer, herunder
kloakering (jf. bekendtgørelsens § 6.). Det fremgår af skovlovens § 38, at
når særlige grunde taler for det, kan der dispenseres fra skovlovens § 11,
stk. 1. Praksis for dispensation til byggeri i fredskov er restriktiv.
Der er efter skovloven ingen særlige regler for henholdsvis kommunale,
selvejende eller private institutioner.
Naturbeskyttelsesloven (lovbekendtgørelse nr. 240 af 13. marts 2019 om naturbe-
skyttelse)
Efter naturbeskyttelsesloven må der ikke placeres bebyggelse, camping-
vogne og lignende inden for en afstand af 300 m fra skove (skovbygge-
linjen). For privatejede skove gælder dette dog kun, hvis arealet udgør
mindst 20 ha sammenhængende skov (jf. naturbeskyttelseslovens § 17,
stk. 1). Hvis der skal opføres bygninger, herunder skovbørnehaver, inden
for skovbyggelinjen, kræver det en dispensation (jf. naturbeskyttelseslo-
vens § 65, stk. 1. Opførelsen kan dog være omfattet af undtagelserne i lo-
vens § 17, stk. 2-4) fra kommunen.
Adgangen i skove er reguleret i naturbeskyttelsesloven (jf. naturbeskyttel-
sesloven § 23) og adgangsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 852 af 27.
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om, hvilke regler der er forbundet med etablering af skovbørnehaver, til børne- og undervisningsministeren
juni 2016 om offentlighedens adgang til at færdes og opholde sig i natu-
ren). Heri fremgår det blandt andet, at det i private skove kun er tilladt at
færdes på veje og stier fra kl. 6 til solnedgang (jf. naturbeskyttelseslovens
§ 23, stk. 5). Dertil kommer, at daglig/meget hyppig færdsel til og fra en
skovbørnehave kræver tilladelse fra skovejeren (denne aktivitet vurderes
at falde ind under § 7, stk. 2, i adgangsbekendtgørelsen). En ejer kan dog,
i det omfang det ikke strider mod andre bestemmelser give tilladelse til
andet og mere, end det der følger af reglerne i naturbeskyttelsesloven og
adgangsbekendtgørelsen (jf. adgangsbekendtgørelsen § 25, stk. 2).”.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har indhentet bidrag fra
Fødevarestyrelsen, som har oplyst følgende:
”En
skovbørnehave kan være en fødevarevirksomhed. Hvis børnehaven
alene serverer frugt og hjælper børnene med deres madpakker, er den en
fødevarevirksomhed under bagatelgrænsen og skal ikke være registeret
hos Fødevarestyrelsen. Fødevarevirksomhed under bagatelgrænsen er
ikke omfattet af de almindelige bestemmelser om indretning og drift,
men som fødevarevirksomhed har børnehaven altid ansvaret for, at bør-
nene ikke bliver syge af den mad, som børnehaven fremstiller og serverer
for dem.
Har skovbørnehaven en egentlig madordning, kan den ikke være under
bagatelgrænsen, men skal registreres som fødevarevirksomhed hos Føde-
varestyrelsen. Som udgangspunkt er en registreret fødevarevirksomhed
omfattet af de almindelige bestemmelser om indretning og drift, men det
accepteres, at tilberedning af mad foregår under primitive forhold, f.eks.
at varmebehandling foregår over bål. Det er fødevarevirksomhedens an-
svar, at der er rutiner til at sikre, at maden ikke forurenes. Fødevaresty-
relsen fører kontrol med registrerede fødevarevirksomheder.
Uanset om skovbørnehaven er fødevarevirksomhed under eller over ba-
gatelgrænsen, må børnene gerne inddrages i tilberedning og servering af
maden. Kravene er de samme, uanset om børnehaven er selvejende, pri-
vat eller kommunal. Hvis børnene alene spiser deres medbragte mad, er
børnehaven ikke en fødevarevirksomhed.”.
Beskæftigelsesministeriet har bedt om bidrag fra Arbejdstilsynet, hvor
Arbejdstilsynet har oplyst følgende:
”Der
gælder ikke særlige krav i arbejdsmiljølovgivningen til etablering af
skovbørnehaver. Arbejde i skovbørnehaver er derfor omfattet af de al-
mindelige arbejdsmiljøregler, herunder reglerne om indretning af arbejds-
stedet. Ved etablering af en skovbørnehave vil reglerne om faste arbejds-
steders indretning eller reglerne om skiftende arbejdssteders indretning
finde anvendelse, alt efter hvordan skovbørnehaven etableres.
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om, hvilke regler der er forbundet med etablering af skovbørnehaver, til børne- og undervisningsministeren
Indretning af arbejdsstedet
Der er krav til indretningen af arbejdsstedet i arbejdsmiljølovgivningen.
På arbejdsgiverens bedriftsområde gælder bekendtgørelse om faste ar-
bejdssteders indretning. Arbejdsgiverens bedriftsområde omfatter alle
bygninger mv., som virksomhedens ansatte har adgang til som led i deres
arbejde, og arealer i umiddelbar tilknytning hertil. Reglerne indeholder
krav til arbejdsplads, arbejdsrum, inventar, temperaturforhold, ventila-
tion, belysning og velfærdsforhold mv.
Uden for disse bygninger og arealer, og uden for arbejdsgiverens eget be-
driftsområde gælder bekendtgørelse om skiftende arbejdssteders indret-
ning. Bekendtgørelse om skiftende arbejdssteders indretning indeholder
nogle mere overordnede og generelle krav til indretning af arbejdsstedet
og indeholder hertil en række krav til velfærdsforhold som fx adgang til
toilet eller håndvask.
Forholdet til bygningsreglementet
Efter bekendtgørelse om faste arbejdssteders indretning tilhører daginsti-
tutioner en erhvervskategori, hvor arbejdsprocessen ikke har en afgø-
rende betydning for bygningens udformning. Ifølge bekendtgørelsen stil-
les der på den baggrund ikke krav til skovbørnehavers bygningsmæssige
udformning og indretning ud over de minimumskrav til indretning, der
var gældende i bygningsreglementet på det tidspunkt, hvor skovbørneha-
ven blev indrettet.”.
Som det fremgår af ovenstående, er der en række regler i forskellige love,
der vil skulle iagttages, hvis man ønsker at etablere en skovbørnehave,
hvilket kan udgøre en barriere for etablering af en skovbørnehave. Samti-
dig fremgår det også af ovenstående, at reglerne i flere tilfælde tager sær-
skilt højde for skovbørnehaver via mere lempelige regler for disse. I for-
bindelse med eventuelle udfordringer ved at etablere flere skovbørneha-
ver er ministeriet ikke bekendt med andre udfordringer end dem, der er
angivet ovenfor i skovloven jf. bidrag fra miljøministeren.
Det skal afslutningsvis bemærkes, at ovenfor nævnte regler vurderes at
være de mest relevante i relation til etablering af skovbørnehaver, men at
der kan være regler, som ministeriet ikke er bekendt med, og som derfor
ikke fremgår af ovenstående.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
5