Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2359680_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 149 (Alm. del):
I brev af 22. februar 2021 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thu-
lesen Dahl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 149:
”Vil
ministeren kommentere BUU alm. del
bilag 113 fra 20 organisati-
oner med et opråb om bedre forhold for elever og studerende med han-
dicap i uddannelsessystemet? Vil ministeren herunder redegøre for, om
ministeren vil handle på de seks indsatsområder, som organisationerne
foreslår?”
Svar:
Der skal være gode muligheder for, at alle unge kan tage en uddannelse i
Danmark - det gælder også unge med et handicap, der selvfølgelig har
meget at bidrage med til samfundet. Derfor ser vi fra regeringens side
også løbende på, om der er steder, hvor vi kan tage initiativ til at forbed-
re forholdene for unge med handicap, så flere kommer godt igennem
uddannelsessystemet og videre ud på arbejdsmarkedet. De seks indsats-
områder, som organisationerne fremhæver, taler ind i det arbejde.
Indsatsområde 1:
Folketinget behandlede sidste år beslutningsforslag B 99
om en helhedsorienteret studieplan for studerende med handicap. Det
resulterede i en beretning fra Uddanneles- og Forskningsudvalget, hvori
et flertal pålagde regeringen at undersøge, hvilke initiativer der kan tages
for at mindske uligheden i uddannelsessystemet for personer med handi-
cap, hvoraf et initiativ f.eks. kan være en helhedsorienteret studieplan.
Det er regeringen fortsat ved at undersøge.
Som regeringen også i forbindelse med behandlingen af B 99 gav udtryk
for, er det for os at se afgørende, at der kan findes lokale og individuelle
løsninger på de videregående uddannelsesinstitutioner. Det kræver en høj
grad af fleksibilitet så institutionerne, sammen med den enkelte stude-
rende, bedst muligt kan håndtere de konkrete udfordringer, som et gi-
vent handicap giver og som også fungerer i den praktiske virkelighed. En
helhedsorienteret studieplan kunne være et eksempel på et værktøj, som
de videregående uddannelsesinstitutioner kan gøre brug af, hvis de i sam-
spil med den enkelte studerende vurderer, at det giver mening for dem.
22. marts 2021
Sags nr.:21/04477
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om bedre forhold for elever og studerende med handicap i uddannelsessystemet, til børne- og undervisningsministeren
Indsatsområde 2:
I forhold til SU-området mener regeringen, at det er for-
nuftigt, at de grundlæggende krav i SU-systemet om heltid og studieakti-
vitet gælder alle uddannelsessøgende, uafhængigt af et evt. handicap.
Men der skal selvfølgelig være plads til at blive syg, hvorfor SU-systemet
givermulighed for, at studerende individuelt kan søge om SU-tillægsklip
svarende til forsinkelsen, som følge af f.eks sygdom, og flere gange for
samme sygdom eller for et handicap, hvis der kan dokumenteres en op-
blussen eller forværring.
Indsatsområde 5:
Overvejelser om problematikker vedr. overgange indgår i
flere sammenhænge. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet under Bør-
ne- og Undervisningsministeriet administrerer SPS-ordningen for hele
uddannelsessystemet, bl.a. ud fra et hensyn til at sikre smidige overgange.
Den samlede administration medfører bl.a., at ansøgningsproceduren i
skiftet mellem en ungdomsuddannelse og en videregående uddannelse i
mange tilfælde lettes betydeligt, da Styrelsen allerede har adgang til den
nødvendige dokumentation og tidligere bevilget støtte. Desuden er ord-
ningen og støtteformerne velkendte for elever og studerende i forbindel-
se med uddannelsesskift. Styrelsen indgår leverandøraftaler, som går på
tværs af uddannelsesområderne, hvilket betyder, at elever og studerende,
der har fået bevilget et hjælpemiddel via SPS-ordningen, kan beholde
dette, hvis denne fortsætter på en anden uddannelse, f.eks. efter en
sommerferie. I Uddannelses- og Forskningsministeriet indgår fokus på
overgange endvidere i arbejdet med opfølgning på B99.
Indsatsområde 3, 4 og 6:
Regeringen vil naturligvis fortsat gerne have en
løbende dialog om handicapområdet med både handicaporganisationer
og elev- og studenterorganisationer. Derfor vil Uddannelses- og Forsk-
ningsstyrelsen (UFS) bl.a. som opfølgning på det åbne brev have fokus
på mere dialog om handicapområdet, herunder en øget dialog med de
videregående uddannelsesinstitutioner. Det vil være naturligt at lokale
handleplaner kan være en del af dialogen, idet den nærmere tilrettelæg-
gelse dog vil være op til institutionerne selv. På ungdomsuddannelsesin-
stitutioner vil regeringen heller ikke lægge op til specifikke formkrav for
den lokale indsats for bedre vilkår for elever med handicap, men har tillid
til, at man lokalt har bedst føling med, hvad der er behov for. Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet har som administrator af SPS-ordningen
allerede i 2020 taget initiativ til afholdelse af dialogmøder med bl.a. han-
dicaporganisationerne. Møderne har dog været udskudt på grund af co-
vid-19 og vil i første halvår af 2021 blive afviklet i et virtuelt format.
Endelig kan det oplyses, at Styrelsen for Undervisning og Kvalitet lø-
bende arbejder på at sikre kendskabet til SPS-ordningen blandt ele-
ver/studerende og uddannelsesinstitutioner. Bl.a. har Styrelsen i maj
2019 relanceret hjemmesiden om SPS (spsu.dk). Hjemmesiden har som
noget nyt fået en indgang, der henvender sig direkte til elever og stude-
rende om mulighederne for støtte gennem SPS-ordningen. Her kan ele-
ver og studerende f.eks. læse om, hvordan de søger SPS og hvilke former
for støtte, der er mulighed for at få. Styrelsen har ligeledes fået udviklet
en ’speed drawing film’ om, hvordan man søger SPS, hvis man skal starte
på en ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse. Filmen ligger
på Styrelsens hjemmeside og kan deles af uddannelsesinstitutioner og
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm. om bedre forhold for elever og studerende med handicap i uddannelsessystemet, til børne- og undervisningsministeren
andre relevante aktører, fx har Sammenslutningen for Unge Med Handi-
cap (SUMH) delt den på Facebook.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
3