Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 148 (Alm. del):
I brev af 22. februar 2021 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 148:
”Vil
ministeren i forlængelse af BUU alm. del- spørgsmål 104 og 105 op-
lyse, om der er registreret tegn på, at højtbegavede børn oftere mistrives
end andre børn? Hvis det ikke er tilfældet, bedes ministeren oplyse, om
det skyldes, at der ikke tidligere er foretaget undersøgelser heraf, og om
man i givet fald i kommende trivselsundersøgelser kan indarbejde
spørgsmål, der kan afdække højtbegavede børns trivsel?”
Svar:
Børne- og Undervisningsministeriet har kendskab til flere undersøgelser
om højtbegavede børns mistrivsel. Bl.a. fremgår det af udgivelsen
Højt be-
gavede børn i børnehavealderen
(Branca Lie, 2016), at højtbegavede børn er
sunde børn, der har særlige forudsætninger for læring, men som samtidig
kan have særlige behov. Hvis børnene ikke oplever sig mødt, forstået og
relevant udfordret, kan det have indvirkning på deres almene læring og
trivsel. I tråd hermed beskriver rapporten
Indsatser målrettet højt begavede
børns faglige udvikling og trivsel
(KORA, 2015), at der er en risiko for, at
højtbegavede elever bliver opfattet som dårligt begavet eller utilpasset,
hvis eleverne ikke viser, hvad de kan, fordi de ikke vil skille sig fagligt ud
fra de andre elever, eller hvis lærerne ikke er opmærksomme på deres be-
hov.
Børne- og Undervisningsministeriet har ikke kendskab til undersøgelser,
der giver mulighed for at sammenligne trivslen blandt højtbegavede børn
med trivslen blandt andre børn.
På emu.dk er der viden og redskaber om højtbegavede børn og børn der
mistrives. Artiklen
”Højtbegavede børn og matematik” (udarbejdet af
Rikke Christensen, lærer, konsulent og indehaver af firmaet Clever Con-
22. marts 2021
Sags nr.:21/04439