Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 147 (Alm. del):
I brev af 22. februar 2021 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 147:
”Vil
ministeren i forlængelse af BUU alm. del- spørgsmål 104 og 105
give tre konkrete eksempler på faktisk afviklede tilbud til højtbegavede
børn i indskolingen? Vil ministeren endvidere oplyse, om der er nogen
plan for, at lærere skal tilegne sig kompetencer til at identificere, udfordre
og undervise højtbegavede børn?”
Svar:
Børne- og Undervisningsministeriet udmøntede i 2016 en pulje om talen-
ter og højtbegavede elever. Projektet
Tidlige læsere
–
tidlig indsats til talenter,
der er gennemført af Nationalt Videncenter for Læsning i samarbejde
med Skolen på Islands Brygge, modtog midler fra puljen. Projektet var
det eneste puljeprojekt, der havde børn i indskolingen som målgruppe. I
projektet er der udviklet et værktøj til pædagoger og lærere til identifika-
tion af tidlige læsere i børnehaveklassen og 1. klasse samt en række akti-
viteter og læringsforløb til tidlige læsere. Tidlige læsere forstås som børn,
der i tiden op til start i børnehaveklassen læser sikkert og med en vis for-
ståelse. Artikler om og materialer fra projektet kan findes på
emu.dk.
Børne- og Undervisningsministeriet har ikke yderligere konkrete eksem-
pler på gennemførte tilbud til børn i indskolingen. Ministeriet har via
ovennævnte pulje også støttet projekter med fokus på mellemtrinnet,
herunder
Talent^2 - Talentprogram for talentfulde unge i matematik og naturfag,
som er rettet mod elever i 5. og 8. klasse samt projektet
Forskningsbaseret
praksisudvikling af Folkeskolens talentstrategi,
som har fokus på rådgivning og
vejledning af skoleledere og læringsvejledere, opkvalificering og intensive
læringsforløb på mellemtrinnet.
22. marts 20211
Sags nr.:21/04439