Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2359520_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 147 (Alm. del):
I brev af 22. februar 2021 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 147:
”Vil
ministeren i forlængelse af BUU alm. del- spørgsmål 104 og 105
give tre konkrete eksempler på faktisk afviklede tilbud til højtbegavede
børn i indskolingen? Vil ministeren endvidere oplyse, om der er nogen
plan for, at lærere skal tilegne sig kompetencer til at identificere, udfordre
og undervise højtbegavede børn?”
Svar:
Børne- og Undervisningsministeriet udmøntede i 2016 en pulje om talen-
ter og højtbegavede elever. Projektet
Tidlige læsere
tidlig indsats til talenter,
der er gennemført af Nationalt Videncenter for Læsning i samarbejde
med Skolen på Islands Brygge, modtog midler fra puljen. Projektet var
det eneste puljeprojekt, der havde børn i indskolingen som målgruppe. I
projektet er der udviklet et værktøj til pædagoger og lærere til identifika-
tion af tidlige læsere i børnehaveklassen og 1. klasse samt en række akti-
viteter og læringsforløb til tidlige læsere. Tidlige læsere forstås som børn,
der i tiden op til start i børnehaveklassen læser sikkert og med en vis for-
ståelse. Artikler om og materialer fra projektet kan findes på
emu.dk.
Børne- og Undervisningsministeriet har ikke yderligere konkrete eksem-
pler på gennemførte tilbud til børn i indskolingen. Ministeriet har via
ovennævnte pulje også støttet projekter med fokus på mellemtrinnet,
herunder
Talent^2 - Talentprogram for talentfulde unge i matematik og naturfag,
som er rettet mod elever i 5. og 8. klasse samt projektet
Forskningsbaseret
praksisudvikling af Folkeskolens talentstrategi,
som har fokus på rådgivning og
vejledning af skoleledere og læringsvejledere, opkvalificering og intensive
læringsforløb på mellemtrinnet.
22. marts 20211
Sags nr.:21/04439
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om afviklede tilbud til højtbegavede børn i indskolingen, til børne- og undervisningsministeren
Nogle kommuner har lokalt fokus på at understøtte talenter og højtbega-
vede elever. Børne- og Undervisningsministeriet har ikke et systematisk
overblik over disse tilbud.
Københavns Professionshøjskole og Science Talenter i Sorø udbyder ta-
lentvejlederuddannelsen, som er målrettet lærere, ledere eller særlige res-
sourcepersoner på alle grundskoler, der vil sætte fokus på talent og på
udvikling af undervisning af særligt dygtige elever. Uddannelsen er en del
af uddannelsesretningen
didaktisk udvikling i skolen
på den pædagogiske di-
plomuddannelse, og kan læses som en hel vejlederuddannelse eller som
to selvstændige moduler, der giver faglig opkvalificering. Derudover har
professionshøjskolerne en række forskellige uddannelses- og kursustil-
bud, som bl.a. omhandler elevers lærerprocesser og differentieret under-
visning.
Som nævnt i BUU alm. spm. 104 er der på emu.dk samlet viden og red-
skaber til lærere om, hvordan de kan identificere, udfordre og udvikle ta-
lentfulde elever på alle klassetrin. Derudover har VIVE netop offentlig-
gjort rapporten
Lærerkarakteristika og elevers læring
(marts 2021), som be-
skriver, hvilke karakteristika hos lærerne der bedst fremmer elevernes læ-
ring. Rapporten har også fokus på elever med høje faglige resultater.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2