Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Besvarelse af samrådsspørgsmål L og M
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V), Anni Mat-
thiesen (V), Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Besvarelsen af samrådsspørgsmål L og M
BUU
BUU
Ca. 5 min.
4. februar kl. 10.15 - 11.15 i lokale 1-133
1
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, at unge oplever lange ventetider og at skulle igennem udmattende klagesager for at blive godkendt til særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU), til børne- og undervisningsministeren
2332915_0002.png
Disposition
1. Spørgsmål L
2. Ministerens svar
3. Spørgsmål M
4. Ministerens svar
2. Ministerens svar
Tusind tak for det, og også tak for ikke at behøve tænke på corona den næste
times tid, hvor vi skal beskæftige os med noget andet, om end man lige skal
have hjernen hen et sted, hvor det ikke handler om pandemi, eksamener, trivsel
og de andre ting, som fylder rigtig meget lige nu.
Jeg vil gerne slå fast, at det ikke er regeringens politik, at unge med særlige be-
hov skal vente i månedsvis på at starte på en uddannelse. Det gavner hverken
de unge eller samfundet.
Derimod er vi rigtig optaget af, at de unge får et godt, relevant og rettidigt ud-
dannelsestilbud ligesom alle andre unge og får de bedste forudsætninger for at
udnytte deres potentiale. Vi taler jo om i omegnen af 5.000 elever, der går på
STU, og det er altså en betydelig gruppe, vi taler om her. Forholdene omkring
STU mener jeg bestemt, vi skal tage op, så snart corona-pandemien slipper sit
tag i vores samfund.
Regeringen er også opmærksom på, at det ofte kræver rigtig mange ressourcer
at være forældre til et barn med handicap. Mange familier bruger uanede
mængder af energi på at få hverdagen til at hænge sammen.
2
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, at unge oplever lange ventetider og at skulle igennem udmattende klagesager for at blive godkendt til særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU), til børne- og undervisningsministeren
Vi kan ikke forvente, at forældre til børn med handicap selv kan overskue de
mange forskellige muligheder, der er. Det skal systemet hjælpe til, at man kan
få et overblik over.
Det er noget af det, vi vil kigge på, når de politiske drøftelser går i gang. Ind-
dragelse af familierne og de unge i den sammenhæng står helt centralt. Vi øn-
sker, at de unges egne ønsker, interesser og drømme om fremtiden spiller en
betydelig rolle, når de bliver visiteret til en konkret STU. Det er sådan set det,
der er hele meningen med STU
det er derfor den hedder særlig tilrettelagt
ungdomsuddannelse, det lå i selve navnet, og det var meningen, fordi det præ-
cis skulle være individuelle forløb og ikke noget, som nogle havde fundet på til
én.
STU og visitationen til denne er et kommunalt anliggende. Der står faktisk ikke
noget i reglerne om, hvor lang tid de unge må vente på at blive visiteret til
STU.
Når det er sagt, så følger det af god forvaltningsskik, at sager i den offentlige
forvaltning skal behandles inden for rimelig tid og ikke må trække unødigt ud.
Det er kommunalbestyrelsen
i praksis ofte et visitationsudvalg
der efter en
konkret vurdering hos den kommunale ungeindsats og efter samråd med den
unge og forældrene afgør, om den unge er i målgruppen for STU, og hvad ind-
holdet i uddannelsen skal være. Kommunen har desuden pligt til at sikre, at
unge med særlige behov bliver orienteret om muligheden for at starte på STU.
Der er heldigvis klagemuligheder
selvom det ikke burde være nødvendigt.
Vil man klage over lange sagsbehandlingstider, kan man i første omgang klage
til den myndighed, der har været længe om at sagsbehandle. Når kommunen
3
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, at unge oplever lange ventetider og at skulle igennem udmattende klagesager for at blive godkendt til særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU), til børne- og undervisningsministeren
har truffet afgørelse, kan der klages til Folketingets Ombudsmand, som på Fol-
ketingets vegne fører tilsyn med den offentlige forvaltning.
Nu vil jeg sige noget om samrådsspørgsmål M om perspektiverne for en juste-
ring af STU-loven.
Corona har alt andet lige vendt fuldstændig op og ned på mangt og meget i vo-
res samfund. Derfor har det også påvirket de planlagte forhandlinger om STU,
som vi har måtte udskyde. Det er selvfølgelig rigtig ærgerligt.
Men jeg vil gerne slå fast, at det IKKE er et udtryk for mangel på ønske om at
ændre, men et spørgsmål om, at ting er blevet skudt på grund af corona.
I spørger til, hvornår en ændring af STU-loven kan vedtages. Vi bruger fortsat
mange kræfter på at bekæmpe den globale pandemi, og derfor kan jeg ikke
svare præcist på det spørgsmål. Det ville jeg ønske, at jeg kunne. Bekæmpelsen
af corona og initiativer til at hjælpe skoler og uddannelsesinstitutioner godt
igennem krisen fylder rigtig meget hos os alle sammen lige nu. To af vores ef-
terfølgende møder i dag er sådan set med hinanden om corona. Så bare for at
sige, at der er noget helt lavpraktisk i, at vi skal kunne få tingene til at hænge
sammen.
Jeg er selv meget utålmodig efter at komme i gang med STU. Det er min hold-
ning, at en justering af STU-loven skal bero på forhandlinger med alle Folke-
tingets partier. Det varslede jeg også på et møde med alle uddannelsesordfører-
ne i januar sidste år.
Noget af det vi naturligvis skal tale om, er, hvordan vi sikrer kvaliteten i STU
hele vejen rundt, at vi ikke glemmer familierne, og hvordan vi sikrer, at de un-
4
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, at unge oplever lange ventetider og at skulle igennem udmattende klagesager for at blive godkendt til særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU), til børne- og undervisningsministeren
ges ønsker og drømme kommer til at stå centralt
hver eneste gang,
der laves et
forløb.
STU er hjørnestenen i uddannelsen af unge udviklingshæmmende og andre un-
ge med særlige behov. Det dur ikke, at de unge ikke har indflydelse på deres
fremtid, og hvilken uddannelse de skal i gang med. Det dur ikke, at de ikke kan
være sikre på at få en uddannelse af god kvalitet. Det dur ikke, at de ender som
kastebold i et system i udsigtsløse aktiveringsforløb, når de har afsluttet deres
STU.
Jeg ved, at der er et ønske om, at vi også skal se på en overbygning til STU.
Men jeg har, og det sagde jeg også i januar sidste år, tænkt, at vi tager det
skridt for skridt. Det vil sige, at vi starter med at kigge på selve STU'en, og i
forlængelse af det kigger vi på overbygningen, sådan at tingene kommer til at
passe til hinanden, og vi ved hvilket fundament en eventuel overbygning skal
stå på.
I den bedste af alle verdner fik vi styr på det med pandemien lige om lidt, og så
kunne vi komme i gang, men jeg vil sige det sådan, at det ikke er fordi det har
ligget fuldstændig dødt siden januar sidste år. Jeg har mødtes med STU-
Alliancen for ganske nyligt og haft et rigtig godt møde med dem. Det havde jeg
også umiddelbart inden corona og i mellemtiden har ministeriet også arbejdet
på at klargøre, sådan at vi er nået de skridt længere i forhold til et forhandlings-
forløb, når vi kommer på den anden side af corona. Dermed ikke sagt, at vi kan
starte dag ét, når alt er genåbnet, men bare for at sige, at lige så snart der har
været bare et mikroskopisk hul til at arbejde videre med de forskellige ting, der
er det en af de ting, vi er forsøgt at komme videre med.
5
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, at unge oplever lange ventetider og at skulle igennem udmattende klagesager for at blive godkendt til særlig tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU), til børne- og undervisningsministeren
Så jeg håber, at det ikke varer alt for længe før vi igen kan tage alle de ting op
af dybfryseren, som handler om andet end corona. Tak for ordet.
6