Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.stukuvm.dk
CVR nr.: 29634750
Svar på spørgsmål 102 (Alm. del):
I brev af 16. december 2020 har udvalget efter ønske fra Stén Knuth (V)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 102
”Kan
ministeren oplyse hvor mange lærervikarer på de danske folkesko-
ler, der bliver brugt i forbindelse med undervisning i specialklasser, samt
i hvilken grad lærervikarerne er kvalificeret og instrueret tilstrækkeligt til
at varetage denne sårbare gruppe elever, og hvilke tiltag agter ministeren
at tage for at sikre, at undervisningen i specialklasserne har en høj faglig
og social kvalitet?”
Svar
Børne- og Undervisningsministeriet råder ikke over data om brug af vi-
karer i folkeskolens specialklasser. Jeg kan derfor ikke oplyse, hvor
mange lærervikarer, der bliver brugt i undervisningen. Kvalifikationskrav
til vikarer følger af bekendtgørelsen om folkeskolens specialundervisning
og anden specialpædagogisk bistand. Her fremgår det, at specialpædago-
gisk bistand skal varetages af lærere eller andet undervisende personale,
som gennem særlig uddannelse eller på anden måde har kvalificeret sig til
opgaven.
Som led i følgeforskningsprogrammet til folkeskolereformen har Ram-
bøll udarbejdet en undersøgelse af undervisningen i specialundervis-
ningstilbud (januar 2020). Den viser bl.a., at undervisningen i de under-
søgte specialklasser primært varetages af uddannede lærere og/eller ud-
dannede pædagoger, jf. tabel 1.
Tabel 1
–
Hvem gennemfører primært undervisningen i fagene på specialtilbud, 2019
Gennemfører primært
(pct.)
Uddannede lærere
Uddannede lærere og pædagoger i fællesskab
80 %
26%
13. januar 2021
Sags nr.:20/24616