Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21
BUU Alm.del
Offentligt
2334439_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 113 (Alm. del):
I brev af 18. januar 2021 har udvalget efter ønske fra Stén Knuth (V) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 113:
”Kan
ministeren bekræfte, at den evaluering som ministeren omtaler i
BUU alm. del
svar på spørgsmål 102 vedrørende inklusion og special-
pædagogisk bistand også opgør andelen af hhv. uddannet og uuddannet
personale, der beskæftiger sig med inklusion og specialpædagogisk bi-
stand i folkeskoler og specialtilbud?”
Svar:
Evalueringen af inklusion og specialpædagogisk bistand har til formål at
tilvejebringe viden om arbejdet med at tilrettelægge undervisning og
støtte til elever med særlige behov i almen- og specialundervisningen i
landets kommuner. I denne sammenhæng undersøges udviklingen i ele-
vers støttebehov, og hvordan støttebehovene imødekommes. Undersø-
gelsen har fokus på organiseringen og tilrettelæggelsen af støtte til ele-
verne og betydningen i forhold til deres faglige resultater og trivsel.
Evalueringen opgør ikke andelen af hhv. uddannet og uuddannet perso-
ner, der beskæftiger sig med inklusion og socialpædagogisk bistand. I
evalueringen indgår dog spørgeskemaundersøger til skoleledere, skole-
chefer og PPR-chefer om bl.a. kompetencer, faglig sparring, ressource-
personer og erfaringsudveksling. Spørgeskemaerne indeholder bl.a.
spørgsmål om a) personalets muligheder for faglig sparring og vejledning
fra erfarne medarbejdere og b) tilstrækkeligheden af kompetencer på
skolen ift. elever med særlige behov. Derudover har lærere vurderet til-
strækkeligheden af egne kompetencer, beskrevet områder de ønsker
mere viden om og vurderet tilgængeligheden af hjælp og støtte fra andet
personale.
11. februar 2021
Sags nr.:21/01468
BUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om inklusion og specialpædagogisk bistand, til børne- og undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2