Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 105 (Alm. del):
I brev af 17. december har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 105:
”Vil
ministeren oplyse, hvor mange højtbegavede børn der er i Danmark,
og hvor stor en andel af dem, der mistrives i skolen?”
Svar:
I rapporten
”Indsatser
målrettet højt begavede børns faglige udvikling og
trivsel” (KORA 2015) anføres, at der i Danmark arbejdes med to katego-
rier ift. højt begavende børn målt på deres IQ. Rapporten estimerer an-
delen af danske børn i de to kategorier: 1) Højt begavede børn med en
IQ på over 130, hvilket udgør ca. 2 pct. af alle børn, og 2) Børn med
særlige forudsætninger med en IQ på over 120, hvilket udgør 5 pct. af
børn.
I skoleåret 2019/2020 var der ca. 660.000 elever i børnehaveklassen til 9.
klasse. Med udgangspunkt i rapportens estimater for højt begavede børn
vil antallet af børn kunne beregnes til følgende: 1) Højt begavede børn
med en IQ over 130: ca. 13.200 børn (2 pct.), og 2) Børn med særlige
forudsætninger med en IQ over 120: ca. 33.000 børn (5 pct.) inklusiv de
ca. 13.200 højt begavede børn.
Børne- og Undervisningsministeriet har ikke data, der viser trivsel sær-
skilt for højt begavede børn. Regeringen har generelt fokus på bedre
trivsel i folkeskolen, hvor første skridt har været at sikre flere ressourcer
til folkeskolen med finansloven 2020.
13. januar 2021
Sags nr.:20/25234
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil