Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2335193_0001.png
Side 1 af 11
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål D
den 11. februar 2021
Samrådsspørgsmål
Samrådsspørgsmål D
Hvad agter ministeren at gøre ved de voldsomt stigende udgifter til teknisk
byggesagsbehandling, foranlediget af den del af BR 18, hvor behandlingen overgik fra
kommunerne til private certificerede rådgivervirksomheder, og den væsentlige forøgelse af
dokumentations- og kontrolomfanget vedrørende brand og statik
og mener ministeren
endvidere, at det er hensigtsmæssigt, at kravene er ens til store byggerier og småbyggerier?
Besvarelse
Tak for samrådsspørgsmålet.
(Baggrund om certificeringsordningen)
Indledningsvist vil jeg sige, at der ikke er nogen tvivl om, at
certificeringsordningen for brandrådgivere og statikere har
været en stor forandring for byggeriets parter.
Baggrunden for afskaffelsen af den tekniske
byggesagsbehandling i kommunerne var overordnet, at de
tekniske krav er komplekse og blev administreret meget
forskelligt i kommunerne.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm., om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 11/2-21 vedr. stigende udgifter til teknisk byggesagsbehandling foranlediget af BR 18, til indenrigs- og boligministeren
Side 2 af 11
I praksis kunne det betyde, at en løsning, der blev godkendt i
den ene kommune, blev afvist i en anden. Det gjorde det svært
for virksomheder at lave standardiserede og billige løsninger.
Samtidig kunne en bygherre opleve, at nye innovative løsninger
og byggemetoder blev bremset, fordi der ikke var tilstrækkelige
tekniske kompetencer i kommunerne.
Certificeringsordningen har således til formål at sikre, at der
sker en ensartet efterlevelse af brand- og konstruktionskrav på
tværs af alle kommuner, og at det samme byggeri er lige sikkert,
uanset hvor i landet det placeres.
Certificeringsordningen blev obligatorisk at bruge ved mere
komplicerede byggerier i Danmark den 1. januar 2020.
Konkret betyder certificeringsordningen, at en certificeret
rådgiver med relevant kompetence og erfaring kontrollerer, at
konstruktionen er sikker, så bygningen ikke falder sammen, og
så folk kan komme ud i tilfælde af brand.
Certificeringsordningen skal således sikre, at sikkerheden i en
bygning er i orden, og at nye byggetekniske løsninger er mulige,
uanset hvor i landet byggeriet finder sted.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm., om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 11/2-21 vedr. stigende udgifter til teknisk byggesagsbehandling foranlediget af BR 18, til indenrigs- og boligministeren
Side 3 af 11
(Status for implementering af certificeringsordningen)
Det er min forventning, at certificeringsordningen - trods
opstartsgangsvanskeligheder - vil medføre, at der opleves en
mere ensartet efterlevelse af de tekniske bestemmelser for
brand og konstruktioner på tværs af kommunerne, hvilket på
sigt vil komme både borgere og virksomheder til gavn.
Det er da også mit indtryk, at branchen overordnet set har taget
godt imod ordningen.
Efter et år står det dog også klart, at der er dele af ordningen,
som ikke fungerer optimalt endnu.
(Udfordringer ved certificeringsordningen og igangsatte initiativer)
Den generelle opfattelse er, at ordningen i dag fungerer godt for
de større byggerier, mens der stadig er udfordringer for mindre
byggeri og ombygninger - navnlig at det er for dyrt.
Indførelsen af certificeringsordningen følges tæt, og den
evalueres løbende, ligesom der allerede er iværksat en række
initiativer, der skal understøtte, at ordningen fungerer
hensigtsmæssigt.
Et af de initiativer er, at der er nedsat en Taskforce med
deltagelse af KL, kommunerne og de relevante parter i
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm., om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 11/2-21 vedr. stigende udgifter til teknisk byggesagsbehandling foranlediget af BR 18, til indenrigs- og boligministeren
Side 4 af 11
branchen, der sammen med Bolig- og Planstyrelsen
tidligere
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen - drøfter udfordringerne ved
certificeringsordningen og igangsætter konkrete løsninger.
Taskforcen arbejder på nuværende tidspunkt blandt andet på at
finde et passende dokumentations- og kontrolniveau, der både
tilgodeser hensynene til høj sikkerhed og til de administrative
og økonomiske byrder.
Med udgangspunkt i Taskforcens arbejde er der allerede blevet
gennemført en del justeringer af certificeringsordningen, som
netop har til formål at imødekomme de udfordringer, som
samrådsspørgsmålet drejer sig om. Derudover er der er planlagt
flere initiativer, som jeg vil komme ind på nu.
(Stigende udgifter ved overgangen til ordningen)
En af de væsentligste udfordringer ved certificeringsordningen
er, at den opleves som noget, der gør dele af byggeriet dyrere.
Det er utilsigtet og selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt.
(For få certificerede rådgivere)
En forklaring på de stigende udgifter er, at der ikke er nok
certificerede rådgivere. Der er ganske enkelt færre rådgivere,
der har søgt om certificering end forventet.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm., om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 11/2-21 vedr. stigende udgifter til teknisk byggesagsbehandling foranlediget af BR 18, til indenrigs- og boligministeren
Side 5 af 11
Samtidig er aktiviteten i byggeriet høj. Så selvom vi egentlig ser
en stigning i antallet af certificerede rådgivere, tyder det på, at
det ikke er nok.
Udbuddet af certificerede rådgivere matcher ikke
efterspørgslen, og det er med til at presse priserne i vejret.
For at øge udbuddet af certificerede rådgivere vil Bolig- og
Planstyrelsen undersøge, om kravene til den dokumentation,
som ansøgere skal fremvise, når de søger om certificering, kan
lempes
selvfølgelig uden at gå på kompromis med
sikkerheden.
Målet er, at flere rådgivere kan blive certificeret hurtigere.
En af udfordringerne har været, at de rådgivere, som har søgt
om certificering, sådan set har haft erfaring nok til at blive
certificeret. Men fordi der tidligere har været mindre fokus på
dokumentation af de statiske og brandmæssige forhold i
byggeriet, er det i praksis svært for dem at dokumentere deres
kompetencer.
Derudover arbejder styrelsen på at præcisere mulighederne for
at udstede såkaldte ”begrænsede certifikater”.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm., om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 11/2-21 vedr. stigende udgifter til teknisk byggesagsbehandling foranlediget af BR 18, til indenrigs- og boligministeren
Side 6 af 11
Det betyder, at en virksomhed, som fx lever af at rådgive om at
sætte altaner op, kun behøver at få certificeret deres rådgivere
til netop den opgave.
Som reglerne er i dag, kan den type af rådgivere få afslag i
certificeringsprocessen, fordi deres kompetencer ikke rækker til
en fuld certificering
og det giver i denne sammenhæng ikke
mening, fordi certificeringen jo kun skal bruges til det, som de
rent faktisk har kompetencer til, fx at opsætte altaner.
I takt med, at flere rådgivere certificeres, er det også
forventningen, at prisen vil blive et naturligt
konkurrenceparameter mellem rådgiverne på samme måde som
for andre rådgivningsydelser. Det må forventes at trække i
retning af lavere priser for brug af de certificerede rådgivere.
(Udgifter for mindre byggeri og ombygninger)
Udover for få certificerede rådgivere, tyder det på, at der er en
udfordring for de mindre byggerier og ombygninger. Særligt for
mindre byggerier og ombygninger, opleves der også relativt
store udgifter.
Der er allerede gennemført en del ændringer af reglerne, som
skal afhjælpe de problemer.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm., om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 11/2-21 vedr. stigende udgifter til teknisk byggesagsbehandling foranlediget af BR 18, til indenrigs- og boligministeren
Side 7 af 11
Fx kan man nu opføre og ombygge fritliggende enfamiliehuse og
rækkehuse på op til 600 m2 uden, at der skal bruges en
certificeret brandrådgiver. Det samme gælder for butikker og
kontorer, hvis de er i én etage på højst 150 m², og hvis der er
udgang til det fri fra alle rum.
Men der kan stadig være områder, hvor det giver mening helt at
fjerne kravet om brug af certificeret rådgiver uden at gå på
kompromis med sikkerheden.
Derfor undersøger Taskforcen lige nu, hvordan det kan sikres,
at de certificerede rådgivere kun skal bruges dér, hvor der reelt
er behov for det.
Det er forventningen, at der kommer en række yderligere
justeringer af reglerne i den forbindelse til sommer, så der ikke
skal bruges unødigt mange midler på certificerede rådgivere ved
de små byggerier.
Det er dog en balancegang, da vi stadig er nødt til at tage højde
for sikkerheden i bygningerne.
Der er således stort fokus på at finde løsninger til adressering af
de utilsigtede merudgifter ved dele af ordningen, ligesom der
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm., om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 11/2-21 vedr. stigende udgifter til teknisk byggesagsbehandling foranlediget af BR 18, til indenrigs- og boligministeren
2335193_0008.png
Side 8 af 11
arbejdes på at finde en passende balance for dokumentations-
og kontrolomfanget vedrørende brand og statik.
(Forøgelse af dokumentations- og kontrolomfanget for brand og statik)
Certificeringsordningen opleves tilsyneladende som mere
dokumentations- og kontroltung. Det er imidlertid vigtigt for
mig at pointere, at certificeringsordningen ikke har ændret på
sikkerhedsniveauet.
Men der er sket en ændring i den måde, vi dokumenterer og
kontrollerer sikkerhedsniveauet på.
Før certificeringsordningen var der også krav om, at bygherren
skulle dokumentere, at det planlagte byggeri levede op til
sikkerhedsniveauet.
Dengang foregik det typisk på den måde, at man afleverede en
såkaldt ”lukket kuvert” til kommunen, som indeholdt al
relevant
dokumentation. Desværre har det efterfølgende vist sig, at den
kuvert kunne vise sig at være tom. Der var altså ikke den
dokumentation, der skulle være
og som fortsat skal være der i
dag.
Oplevelsen af, at kravene om dokumentation er ændret markant
med certificeringsordningen, handler derfor nok i vist omfang
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm., om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 11/2-21 vedr. stigende udgifter til teknisk byggesagsbehandling foranlediget af BR 18, til indenrigs- og boligministeren
2335193_0009.png
Side 9 af 11
om, at kravene om dokumentation tidligere ikke blev efterlevet.
Og nu er der kommet fokus på krav om efterlevelse, så
certificeringsordningen styrker altså efterlevelsen af de
eksisterende - og tidligere - krav.
(Krav om mere dokumentation end nødvendigt)
Men der skal selvfølgelig ikke være unødigt meget kontrol, som
bremser og fordyrer byggeriet.
Derfor har styrelsen udgivet en række vejledninger, hvor det
beskrives, hvornår der er krav om kontrol, og hvad der skal
kontrolleres
og hvornår det ikke er nødvendigt med kontrol.
Derudover arbejder Taskforcen på at udpege de tilfælde, hvor
dokumentations- og kontrolniveauet vurderes at være for højt i
forhold til kompleksiteten og risikoen i det konkrete byggeri.
For der er tydeligvis en del usikkerhed om omfanget af og
niveauet for dokumentation.
Rådgivere og kommuner vælger tilsyneladende ofte at være på
”den sikre side”, hvorfor
der i nogle tilfælde udarbejdes mere
dokumentation end nødvendigt, når der skal søges om
byggetilladelse og ibrugtagningstilladelse.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm., om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 11/2-21 vedr. stigende udgifter til teknisk byggesagsbehandling foranlediget af BR 18, til indenrigs- og boligministeren
2335193_0010.png
Side 10 af 11
Derudover tyder det på, at indplaceringen i de korrekte brand-
og konstruktionsklasser giver udfordringer.
Der er eksempler på, at kommunen har stillet krav om, at der
for et helt simpelt byggeri skulle laves en erklæring fra en
certificeret rådgiver om, at der ikke skulle bruges en certificeret
rådgiver. Det giver selvfølgelig ikke mening og har heller aldrig
været hensigten med ordningen.
Der er også eksempler på sager, hvor der blev krævet fuld
dokumentation for sikkerhedsniveauet i en 5-etagers bygning,
selvom det faktisk kun var et badeværelse på 2. sal, der skulle
ombygges. Det er naturligvis heller ikke hensigten med
ordningen.
Der er ikke er krav om, at hele bygningens sikkerhedsniveau
skal dokumenteres på ny ved en simpel ombygning, men kun
for den del, som rent faktisk påvirkes af ombygningen.
Netop de problemstillinger har styrelsen allerede præciseret i
både krav og vejledninger, og styrelsen er sammen med
Taskforcen i gang med at se på, om der kan gøres mere i den
forbindelse.
(Afslutning)
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm., om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 11/2-21 vedr. stigende udgifter til teknisk byggesagsbehandling foranlediget af BR 18, til indenrigs- og boligministeren
Side 11 af 11
Det er min forventning, at de allerede igangsatte initiativer
samme med de kommende tiltag samlet set vil afhjælpe de
udfordringer, der aktuelt synes at være med ordningen.