Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2346544_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 2231
Doknr.
396003
Dato
05-03-2021
Svar på spørgsmål fra Heidi Bank (V) stillet den 9. februar 2021.
Spørgsmål nr. 83:
”Vil
ministeren kommentere de to henvendelser af 14. august 2019 og 26. januar 2021
fra Per Kristensen, Næstved, jf. BOU alm. del - bilag 61, i forhold til sikring af lejernes
rettigheder og beboerdemokrati?”
Svar:
Indledningsvist vil jeg nævne, at lejerne og beboerdemokratiet i den almene boligsek-
tor efter min opfattelse generelt har gode vilkår i Danmark. Jeg overvejer dog gerne
forslag til justeringer, da jeg som minister er optaget af at sikre de bedst mulige vilkår
for et levende og aktivt beboerdemokrati samt gode og balancerede lejer- og udlejer-
rettigheder.
Jeg har anmodet Bolig- og Planstyrelsen om en udtalelse. De oplyser følgende:
”Bolig-
og Planstyrelsen har følgende kommentarer til borgerens forslag om ændring
af reglerne om beboerdemokrati:
Indledningsvist kan det oplyses, at enhver almen boligorganisation har fire beboerde-
mokratiske organer.
1.
2.
3.
4.
Afdelingsmødet
afdelingsbestyrelsen,
organisationsbestyrelsen og
øverste myndighed, der kan være et repræsentantskab eller en generalforsam-
ling.
Boligministeren udarbejder normalvedtægter for de almene boligorganisationer.
Normalvedtægterne finder anvendelse, medmindre andet er fastsat i boligorganisatio-
nens egne vedtægter.
Hvis en boligorganisations vedtægter indeholder bestemmelser, der tillægger beboer-
ne mindre ret til medindflydelse end efter reglerne i almenboligloven, bekendtgørelser
udstedt med hjemmel i loven eller normalvedtægterne, er sådanne bestemmelser uden
gyldighed.
Afdelingsmødet
Ifølge normalvedtægterne har afdelingens boliglejere og disses myndige husstands-
medlemmer adgang til afdelingsmødet og stemmeret på dette. Hver husstand har to
stemmer, uanset hvor stor husstanden er. Det er op til den enkelte husstand at beslut-
te, om stemmeretten skal udøves af begge personer i et par eller enkeltvis. Enlige har
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om kommentar de to henvendelser af 14/8-19 og 26/1-21 fra Per Kristensen, Næstved, i forhold til sikring af lejernes rettigheder og beboerdemokrati, til indenrigs- og boligministeren
2346544_0002.png
samme ret til at stemme med to stemmesedler og har derfor ikke mindre indflydelse
end større husstande.
Et krav om forudgående tilmelding til afdelingsmødet som betingelse for stemmeret
vil efter styrelsens opfattelse være i modstrid med normalvedtægterne, idet det delvist
vil medføre en fravigelse af reglen om, at alle myndige beboere i almene boliger har
adgang til og stemmeret på afdelingsmødet. Det er op til boligorganisationen at sikre,
at det lokale, hvor mødet afholdes, er stort nok til det antal beboere, der erfaringsmæs-
sigt kan forventes at deltage i mødet.
Der er efter normalvedtægterne mulighed for, at afdelingsmødet kan beslutte at ind-
drage digitale værktøjer i afdelingsmødet. Organisationsbestyrelsen vil kunne modsæt-
te sig en beslutning herom, hvis den vil medføre udgifter, der i forhold til afdelingens
størrelse og økonomi, må anses for urimelige. En tvist mellem afdelingen og organisa-
tionsbestyrelsen om budgettet indbringes af organisationsbestyrelsen for kommunal-
bestyrelsen, der træffer den endelige administrative afgørelse. En lovbestemt pligt til
at inddrage digitale værktøjer i afdelingsmødet vil kunne påføre boligafdelinger en
udgift, som visse afdelinger kan have svært ved at finansiere.
Boligorganisationen kan allerede efter de gældende regler anvende digital post. Det er
således op til boligorganisationen at vælge den mest økonomiske og hensigtsmæssige
kommunikationsform med lejerne. Dog er boligorganisationen ikke berettiget til at
sende digitale dokumenter til lejere, der over for boligorganisationen har dokumente-
ret fritagelse for digital post efter reglerne i lov om Digital Post fra offentlige afsende-
re. Før overgangen til digital post skal boligorganisationen sende et fysisk brev til le-
jerne, hvor der oplyses om mulighederne for fritagelse for digital post.
Afdelingsbestyrelsen
Afdelingsbestyrelsen vælges af afdelingsmødet.
En regel om at afdelingsbestyrelsen skal kunne afsætte et bestyrelsesmedlem vil stride
mod afdelingsmødets ret til at vælge afdelingsbestyrelsen og vil dermed forringe de
enkelte beboeres mulighed for indflydelse.
Styrelsen bemærker, at afdelingsmødet til enhver tid kan afsætte et afdelingsbestyrel-
sesmedlem eller hele afdelingsbestyrelsen, og der kan afholdes ekstraordinært afde-
lingsmøde med dette punkt på dagsordenen.
Til forslaget om at afdelingen skal kunne bestemme, hvor der skal foretages indkøb og
hvilke håndværkere, der skal anvendes, eventuelt med huslejeforhøjelse til følge, be-
mærker styrelsen, at en ret for afdelingen til at vælge leverandører vil være i strid med
reglerne om, at organisationsbestyrelsen har ansvaret for driften af boligorganisatio-
nens afdelinger og herunder skal sikre, at driften tilrettelægges effektivt.
En mulighed for at hver afdeling kan vælge egne leverandører (typisk håndværkere) vil
kunne vanskeliggøre boligorganisationens drift og medføre fordyrelser. Dette er i strid
med de igangværende bestræbelser på at reducere omkostningerne og dermed holde
huslejen nede.
2
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 83: Spm. om kommentar de to henvendelser af 14/8-19 og 26/1-21 fra Per Kristensen, Næstved, i forhold til sikring af lejernes rettigheder og beboerdemokrati, til indenrigs- og boligministeren
2346544_0003.png
Organisationsbestyrelsen og øverste myndighed
Boligorganisationens beboere har flertal i organisationsbestyrelsen og den øverste
myndighed.
Til forslaget om at der skal stilles krav til kommuner og boligorganisationer om en
alsidig beboersammensætning, bemærker styrelsen, at det er en af boligorganisatio-
nernes målsætninger, at de ved udlejning af boliger skal tilgodese grupper, som har
vanskeligheder med at skaffe sig en passende bolig på almindelige markedsvilkår.
Derudover skal de søge at fremme en varieret beboersammensætning.
Almenboligloven giver boligorganisationer og kommuner en række redskaber til at
fremme en alsidig beboersammensætning. En del af disse redskaber finder primært
anvendelse i udsatte boligområder, hvor visse boligsøgende kan eller skal afvises.
For hele landet gælder, at almenboligloven giver boligorganisationer og kommuner
gode muligheder for at påvirke beboersammensætningen ved at aftale, at boligsøgen-
de, der opfylder særlige kriterier, har fortrinsret til ledige boliger (fleksibel udlejning).
Der er meget vide rammer for, hvilke kriterier der kan aftales. Der kan således tages
hensyn til de konkrete forhold og behov i de enkelte boligafdelinger.”
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
3