Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2330468_0001.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
[email protected] (Signe Gjerding Jensen)
Byggeri ([email protected])
VS: Til TBST: Oversendelse af borgerhenvendelse fra Sebastian Funch vedr. certificeringsordningen (Id nr.: 721302)
28-01-2021 11:23
Fra:
Byggeri
Sendt:
25. januar 2021 16:55
Til:
[email protected]
Cc:
Byggeri <[email protected]>
Emne:
SV: Til TBST: Oversendelse af borgerhenvendelse fra Sebastian Funch vedr. certificeringsordningen (Id nr.: 721302)
Kære Sebastian Funch
Tak for din mail vedr. certificeringsordningen, som er blevet sendt fra Transport- og Boligministeriet til besvarelse i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Indledningsvis kan det oplyses, at indførelse af en certificeringsordning i byggeriet er sket som led i afskaffelsen af den kommunale tekniske byggesagsbehandling, som blev gennemført den
1. juli 2018. Indtil 1. januar 2020 var der valgfrihed mellem kommunal teknisk byggesagsbehandling og tilknytning af certificerede rådgivere. Siden 1. januar 2020 har der været krav om
tilknytning af certificerede rådgivere for byggeri, der er omfattet af brand- og eller konstruktionsklasse 2-4. Baggrunden for afskaffelsen af den tekniske byggesagsbehandling i kommunerne
var overordnet, at reglerne blev oplevet som komplekse og blev administreret forskelligt i kommunerne. I praksis betød det, at en løsning, der blev godkendt i den ene kommune, kunne blive
afvist i en anden, og at virksomheder, fx landsdækkende supermarkeder, havde svært ved at udarbejde standardiserede og billigere løsninger. Samtidig kunne en bygherre opleve, at nye
innovative løsninger og byggemetoder blev bremset, fordi der ikke var tilstrækkelige tekniske kompetencer i kommunen. Certificeringsordningen har i den sammenhæng til formål at sikre, at
der sker en ensartet efterlevelse af de tekniske bestemmelser for brand og konstruktioner på tværs af alle kommuner.
Certificeringsordningen for brandrådgivere og statikere har uden tvivl været en stor forandring for byggeriet, hvor rådgivere og kommuner har skulle vænne sig til de nye roller i den tekniske
byggesagsbehandling. Antallet af certificerede rådgivere øges løbende, og der opleves opbakning til ordningen.
Vi er dog opmærksomme på, at der har været en række opstartsvanskeligheder, og i lyset heraf er det en prioriteret opgave i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen at følge ordningen tæt og
løbende evaluere den, ligesom det er tilfældet med bygningsreglementet og de dertilhørende vejledninger, der bliver tilpasset efter behov.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har således også iværksat en række initiativer, der blandt andet skal bidrage til at sikre, at branchen bliver mere fortrolig med at anvende ordningen. Det er
fortsat forventningen, at styrelsen i samarbejde med de relevante parter vil finde et passende dokumentations- og kontrolniveau, der forener hensynene til høj sikkerhed og administrative
byrder.
Bygningsreglementet er derfor med virkning fra den 10. marts 2020 ændret netop med henblik på at præcisere, hvilke ombygninger der kan udføres uden byggetilladelse og dermed uden
tilknytning af en certificeret rådgiver, samt hvilken dokumentation der skal indsendes med ansøgning om byggetilladelse. På hjemmesiden BR18 under vejledninger til kap. 1 kan du finde
vejledninger og en eksempelsamling om ombygningssager.
Reglerne for certificeringsordningen er desuden ændret juli 2020 og senest 1. januar 2021. De næste ændringer forventes gennemført i juli 2021.
Derudover arbejdes der bl.a. med afholdelse af månedlige møder i en taskforce gruppe, webinarer, løbende udstedelse af FAQ´er osv. Alt sammen for at hjælpe implementeringen af
certificeringsordningen godt på vej og sikre, at viden og erfaring deles hurtigst muligt til gavn for byggeriet.
Med venlig hilsen
Dorthe Christophersen
Juridisk specialkonsulent
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Danish Transport, Construction and Housing Authority
Carsten Niebuhrs Gade 43, 1577 København V
Tlf.: +45 4178 0510
Tlf.: +45 7221 8800
[email protected]
www.tbst.dk
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected])
Sebastian Funch ([email protected])
Fra Sebastian Funch vedr. BR 18, som hindring for private
Br 18, som hindring for private.
27-12-2020 14:14
Kære ministerium
Jeg står midt i en sammenlægning af 2 andelsboliger. Siden januar har der været krav om konstruktionsklasser og brandklasser.
Jeg oplever at disse 2 krav nærmest står som en umulig hindring for udførelse af projektet. Jeg skal have væltet en bærende væg mellem de 2 andele. Noget som før har været et simpelt og nemt
indgreb, står nu som et beukratisk inferno.
Der er grundet covid-19 ekstremt lange ventetider på at få lavet statiskeberegninger, start og slut erklæringer fra både brandrådgiver og statiker. Ventetider der gør det svært at nå at blive færdig
indenfor, hvor længe en byggesag i kommunen må tage, før man skal starte forfra. Udover at lægge et stort tidspres på private som gerne vil udføre byggeri, der kræver brand og konstruktionsklasse,
så kommer der også en kæmpe regning oven i med de nye regler. En regning for papirarbejde som synes uoverkommerlig i en privatøkonomi. Vi ser frem til at skulle betale mellem 70.000 og 100.000
for rådgivning, derudover kommer regning for at få fuldført arbejdet af murerfirma. Regningen for rådgivning er ekstrem høj at tillægge private, som måske har almindelige jobs, som politiman eller
sygeplejeske. Den nye lov gør det altså forbeholdt de bedre stillede og store virksomheder, at få udført byggeri på deres bolig. Det virker tosset at vi skal betale de mange ekstra regninger for byggeri,
der flere gange er blevet udført i andelsforeningen, uden krav om statiker og brandrådgiver, altså har opgaven godt kunne udføres på en sikker og ansvarlig måde tidligere uden de nye regler. Dette
får også den nye lovgivning til at virker let undværlig. Derudover har vi som private haft enormt svært ved at finde brandrådgivere og statikere der ønsker at behandle de små privatesager, da der er
dårligøkonomi i disse byggesager for statiker og brandrådgivere. Vi oplever også at der er en stor mangel på uddannetpersonale der har certificeringerne til at kunne behandler vores sag. De få der er,
er beskæftiget med større byggesager.
Den ekstra omkostning til de mange rådgivere er heller ikke synlig, og kan hurtigt komme bagpå en, når man starter sit byggeprojekt.
Vi står nu klemt i en situaion, hvor andelsforeningen kræver en sammenlægning, som ikke kan lade sig gøre grundet økonomiske og tidsbegransende faktorer, pga ringe eller uhensigtsmæssig
lovgivning.
Jeg er nysgerrig på hvordan I i ministeriet, vil kunne varertage private bygherrers interesser? Den nuværende lovgivning er i hvert fald en dårligløsning, og kræver at den vil blive efter set. Det bedste
man kunne ønske sig var en tilbagerulning af reglerne, med omgående virkning. Da man ikke har taget højde for konsekvenserne af lovgivningen, da man har indført disse restriktioner. Jeg føler at de
nye tilføjelser til br 18, berøver min frihed og mine muligheder for at udføre byggeri på min bolig.
Der er også andre bygherre og firmaer der oplever store konsekvenser af denne lov. For mindre byggevirksomheder betyder det at de måtte drejenøglen om. Jeg kan ikke, som privat bygherre, se
hvilke fordele jeg får ud af denne lovgivning. Jeg har vedlagt link til artikel på dr.dk der omhandler dette emne.
Mvh Sebastian Funch
https://www.dr.dk/nyheder/indland/kenneth-mister-ordrer-paa-grund-af-nye-byggeregler-altan-blev-over-70000-kroner
Kenneth mister ordrer på grund af nye byggeregler: Altan blev over 70.000 kroner dyrere | Indland | DR
Kenneth mister ordrer på grund af nye byggeregler: Altan blev over 70.000 kroner dyrere
https://url12.mailanyone.net/v1/?m=1ktVs1-0006i8-
4z&i=57e1b682&c=S5JqLcnFH5KNQe2d7wvv3l2Q69JA3Z2mnSAg_xuwft8HFOH4mM2mImLdpi1ayXfuzhO0UNnrw0CbthnarcicQ0_I9vogY39PrwVTpQDU0RgaLtP1UHW-
zxDanC3St0kdGBj7OeSPa1Gv3Hs4QsrbB33XT6tPLX89pU5HSzEyIVzQQAsnHmaiCs-sA3oU4XILXVK35ucudmXPLKvICUt95w
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om kommentar til henvendelse af 27/12-20 fra Sebastian Funch vedr. krav om konstruktions- og brandklasser m.v., til boligministeren