Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2310766_0001.png
Side 1 af 6
Talemanuskript til brug for besvarelse af BOU alm. del
samrådsspørgsmål C
Samrådsspørgsmål
Hvad vil ministeren gøre for, at boliger ikke skal rives ned i
Munkebo i Kolding, nu hvor området ikke længere er på
ghettolisten?
Besvarelse
Tak for ordet.
Jeg kommer netop fra et samråd, som omhandler næsten det
samme. Så der er fare for, at jeg kommer til at gentage mig selv.
[om
parallelsamfundsindsatsen]
Men jeg vil gerne begynde samrådet med at fortælle, hvorfor
regeringen støtter fuldt og helt op om
parallelsamfundsaftalerne.
Formålet med parallelsamfundsaftalen er, at de mest udsatte
boligområder skal omdannes til velfungerende bydele i en
blandet by, hvor mennesker med forskellig baggrund bor
sammen og møder hinanden i alle kvarterer.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm., om talepapir fra samrådet den 17/12-20 vedr. initiativer for at undgå nedrivning af boliger i Munkebo i Kolding, til boligministeren
Side 2 af 6
Det er grundlaget for, at vores velfærdssamfund fungerer, at vi
bor sammen på tværs og møder hinanden i opgangen og går i
skole og til fodbold sammen.
Det skaber en grundlæggende tillid og vilje til at bidrage til
vores velfærdssamfund.
Den blandede by er særlig vigtig at skabe og understøtte i de
områder, som er allermest belastede. Det er det, der er sigtet
med parallelsamfundsaftalerne.
Udgangspunktet i aftalen på boligområdet er, at en mere
blandet boligsammensætning i de meste udsatte boligområder
vil ændre beboersammensætningen.
Og parallelsamfundsindsatsen er ikke en midlertidig indsats,
som kan eller skal sættes i stå.
Det er en langsigtet og gennemgribende ændring af de mest
belastede boligområder i Danmark og den indsats skal
fastholdes.
[hvad
vil ministeren gøre for, at der ikke skal rives ned i
Munkebo i Kolding, nu hvor området ikke længere er på
ghettolisten?]
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm., om talepapir fra samrådet den 17/12-20 vedr. initiativer for at undgå nedrivning af boliger i Munkebo i Kolding, til boligministeren
Side 3 af 6
Og nu er Munkebo i Kolding kommet af listen over
boligområder betegnet i loven som
”hårde
ghettoområder”.
Dette er glædeligt, og jeg vil gerne benytte lejligheden til at
anerkende det store stykke arbejde, som boligorganisationer og
kommuner har lagt, og som allerede viser gode resultater.
Men arbejdet i Munkebo er ikke overstået. Man kan ligefrem
sige, at det næsten lige er begyndt.
For ambitionen for indsatsen mod parallelsamfund har aldrig
været, at vi skal have en lang række boligområder, som lige
netop holder sig under grænsekriterierne for vores udsatte-
lister.
Nej, ambitionen er, at vi får omdannet boligområderne til
velfungerende bydele. Bydele hvor vi mødes på tværs af sociale
og kulturelle skel.
Og det kan kun lade sig gøre, hvis vi tager det lange seje træk.
Derfor skal Munkebo stadig gennemføre den obligatoriske
udviklingsplan.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm., om talepapir fra samrådet den 17/12-20 vedr. initiativer for at undgå nedrivning af boliger i Munkebo i Kolding, til boligministeren
2310766_0004.png
Side 4 af 6
Med den dispensation, som er opnået for Munkebo, betyder det,
at andelen af almene familieboliger skal nedbringes til 60
procent.
Og jeg vil ikke garantere, at der ikke kommer til at ske
nedrivninger i Munkebo.
Og det skyldes først og fremmest, at det slet ikke er op til mig at
stille den form for garantier.
Det er nemlig med parallelsamfundsaftalen på boligområdet
sikret, at der kan findes lokale løsninger til indfrielse af målene
med udviklingsplanerne.
Det betyder, at nedbringelsen også kan ske eksempelvis i form
af ommærkning, frasalg og fortætning med nyt privat byggeri
eller erhverv.
Dermed er det altså lokale forhold og prioriteter der afgør,
hvilke greb der anvendes.
Og overordnet set afspejler udviklingsplanerne dette.
De viser blandt andet, at der i langt overvejende grad vil blive
fortættet med nyt byggeri.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm., om talepapir fra samrådet den 17/12-20 vedr. initiativer for at undgå nedrivning af boliger i Munkebo i Kolding, til boligministeren
2310766_0005.png
Side 5 af 6
Herudover er nedrivning, ommærkning og salg også centrale
værktøjer.
Det er grundlæggende positivt, at der anvendes en bred vifte af
greb. Det vidner om, at der findes lokale løsninger på lokale
udfordringer.
Det fremgår af den godkendte udviklingsplan for Munkebo, der
foreligger på nuværende tidspunkt, at der vil blive anvendt en
række forskellige greb.
Primært ved nyetablering af 119 nye enheder. Hertil kommer
frasalg og ommærkning til ældre- og ungdomsboliger af et antal
boliger.
De planlagte nedrivninger udgør 36 boliger.
Og disse nedrivninger sker jo ikke bare for nedrivningens skyld.
De er en del af en større strategisk øvelse, som skal gøre plads til
nye private boliger og erhvervsejendom. Alt sammen som led i
en proces mod at skabe en blandet bydel.
Og det er jo muligt at lave om på, hvis de lokalt ser er behov
herfor. Det kan være at de kan sælge dem med et bedre
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm., om talepapir fra samrådet den 17/12-20 vedr. initiativer for at undgå nedrivning af boliger i Munkebo i Kolding, til boligministeren
Side 6 af 6
udgangspunkt, nu de er kommet af listerne. Det kan også være
at der kan fortættes yderligere med private boliger og erhverv.
Det skal de selv bestemme i Kolding. Det er deres
udviklingsplan. Og hvis de ændrer på fordelingen af
redskaberne
men når målet om reduktion til 60 pct., så kan
det godkendes i ministeriet.
Derfor ser jeg heller ingen grund til bekymring. Jeg glæder mig
faktisk ved udsigten til, at vi senest i 2030 også i Kolding kan se
frem til at have endnu en velfungerende bydel.
Tak for ordet.