Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2468487_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021-6339
Doknr.
453980
Dato
28-10-2021
Svar på spørgsmål fra udvalget stillet den 1. oktober 2021.
Spørgsmål nr. 372:
”Vil ministeren som opfølgning på den tekniske gennemgang af Indenrigs- og
Boligministeriets analyse ”Afrapportering om betalingsforpligtigelse og kommunale
incitamenter” i BOU den 30. september 2021 oversende konkrete beregninger med
eksempler på dyre enkeltsager, der viser den kommunale besparelse ved at anvende
tilbud inden for egen kommune kontra tilbud uden for egen kommune, herunder med
udgangspunkt i bl.a. nedenstående beløbsintervaller?
- 1,0-1,5 mio. kr.
- 1,5-2,0 mio. kr.
- Over 2,0 mio. kr.”
Svar:
Analysen ”Afrapportering om betalingsforpligtigelse og kommunale incitamenter”
fokuserer på en kommunes samlede indtægter, når en borger flytter væk fra
kommunen i forbindelse med en kommunal indsat. Beregningerne illustrer således
udligningsvirkningen ved flytning af en person med karakteristika, som er typiske for
personer i relevante indsatser. De relevante indsatser er i analysen afgrænset til
anbringelse af børn og unge uden for hjemmet og voksne i botilbud o.lign.
Sammenfattende viser beregningerne, at den negative udligningsvirkning for et
anbragt barn typisk vil være under 70.000 kr. og under 200.000 kr. for en voksen i
botilbud.
Dette dækker som nævnt det mest typiske billede. I rapporten er der også vist
eksempler på, at børn eller voksne i sociale tilbud kan have fx en højere betydning ift.
opgørelsen af udgiftsbehov og dermed virkning i udligningsbeløb ved fraflytning til
anden kommune. Nedenfor er givet yderligere eksempler herpå,
jf. tabel 1.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke konsekvenser afskaffelsen af betalingskommunefolketallet og udligningsreformen har for selvejende og private institutioner, herunder om der er negative konsekvenser for førnævnte institutioner, som resulterer i færre valgmuligheder for borgerne, hvis kommuner anvender de tilbud, som ligger inden for kommunegrænsen frem for uden for kommunegrænsen, til indenrigs- og boligministeren
2468487_0002.png
Tabel 1
Fordeling af udligningsvirkning ved fraflytning til anden kommune
Procent
Anbragte børn og unge
Under 100.000 kr.
Mellem 150.000 og 250.000 kr.
Over 300.000 kr.
I alt
73
25
2
100
Voksne i botilbud
Under 200.000 kr.
Mellem 200.000 og 300.000 kr.
Over 300.000 kr.
I alt
Kilde: Indenrigs- og Boligministeriet, ”Afrapportering om betalingsforpligtigelse og kommunale incitamenter”, 2021.
81
17
2
100
For gruppen af anbragte børn og unge er der for ca. 73 pct. opgjort en negativ virkning
i handlekommunens udligningstilskud på under 100.000 kr. ved en fraflytning. For ca.
25 pct. er der opgjort en negativ virkning på mellem 150.000 og 250.000 kr. og for ca.
2 pct. er der opgjort en negativ virkning over 300.000 kr.
For ca. 81 pct. af de voksne i botilbud er der opgjort en negativ virkning på under
200.000 kr. ved en flytning. For ca. 17 pct. er der opgjort en negativ virkning på
mellem 200.000 og 300.000 kr. og for ca. 2 pct. er der opgjort en negativ virkning
over dette niveau.
Det skal bemærkes, at de højeste virkninger kan tilskrives det socioøkonomiske
udgiftsbehov, som også før udligningsreformen primært var baseret på oplysninger
efter bopælskommune. Det gælder særligt eksemplerne med voksne.
For et anbragt barn viser et konkret beregningseksempel en forskel før og efter
udligningsreformen i udligningsvirkningen ved flytning på omkring 75.000 kr.
For voksne i botilbud er forskellen i udligningsvirkningen før og efter
udligningsreformen i et beregningseksempel opgjort til omkring 30.000 kr.
Beregningerne i analysen vedrører alene virkninger for kommuners indtægter ved en
flytning til anden kommune baseret på individoplysninger om karakteristika ved
borgere i sociale tilbud. Der er i det anvendte datagrundlag ikke individoplysninger,
der kan anvendes til at opgøre den udgift, den ansvarlige kommune har til den
enkeltes konkrete indsatser.
I analysen fremhæves det dog, at den kommunale, gennemsnitlige udgift til relevante
indsatser kan variere fra knap 0,5 mio. kr. til over 1 mio. kr. Det fremhæves også, at
spredningen inden for de enkelte indsatser er betydelig.
Der henvises i afrapporteringen til en analyse fra Social- og Ældreministeriet, der ser
på brugen af botilbud til voksne. I analysen opgøres de individuelle enhedsudgifter,
2
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke konsekvenser afskaffelsen af betalingskommunefolketallet og udligningsreformen har for selvejende og private institutioner, herunder om der er negative konsekvenser for førnævnte institutioner, som resulterer i færre valgmuligheder for borgerne, hvis kommuner anvender de tilbud, som ligger inden for kommunegrænsen frem for uden for kommunegrænsen, til indenrigs- og boligministeren
2468487_0003.png
der udtrykker, hvad indsatsen koster for en person med ophold på et botilbud i et år.
Analysen viser, at den gennemsnitlige individuelle enhedsudgift er størst for borgere
bosat uden for betalingskommunen. Forskellene mellem borgerne bosat i og uden for
kommunen kan være et udtryk for, at borgerne bosat uden for kommunen
gennemsnitligt set har et større eller mere kompleks støttebehov, der gør det
nødvendigt at modtage et mere udgiftstungt tilbud, der ikke nødvendigvis er
beliggende i kommunen selv. Det er i analysen dog ikke muligt at belyse dette, og
kommunernes konkrete overvejelser i forbindelse med visitationen indgår ikke.
Social- og Ældreministeriets analyse er vedlagt svaret på BOU alm. del – spm. 373,
jf.
bilag 1.
Uanset om en kommune vælger at tilbyde en indsats inden for eller uden for
kommunen, vil den i særligt dyre enkeltsager kunne få statslig refusion for den del af
udgiften, som overstiger visse beløbsgrænser,
jf. den centrale refusionsordning efter §
176 i lov om social service.
I nedenstående
tabel 2
vises tre beregningseksempler for den statslige refusion under
den centrale refusionsordning. De refusionsberettigede udgifter i
beregningseksemplerne er fastsat med udgangspunkt i de beløbsgrænser, som er
nævnt i spørgsmålet.
Tabel 2
Den centrale refusionsordning – eksempelberegninger (1.000 kr.)
Udgift
før
refusion
Eksempel 1
Eksempel 2
Eksempel 3
1.250
1.750
2.250
Udgift
efter
refusion
1.150
1.503
1.713
Refusion
100
248
538
Anm.: Under den centrale refusionsordning ydes der for 2021 (2021-pl) 25 pct. refusion for den del af udgiften, der overstiger
0,85 mio. kr. og op til og med 1.66 mio. kr. Der ydes 50 pct. refusion for den del af udgiften, der overstiger 1,66 mio. kr.
og op til og med 2,09 mio. kr. Kommunerne vil kunne få refusion på 75 pct. af udgiften i den enkelte sag, der overstiger
2,09 mio. kr.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
Bilag:
Bilag: BOU alm. del – svar på spm. 373.
3