Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2468452_0001.png
Velfærdspolitisk Analyse
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren vil oversende konkrete beregninger med eksempler på dyre enkeltsager, der viser den kommunale besparelse ved at anvende tilbud inden for egen kommune kontra tilbud uden for egen kommune, til indenrigs- og boligministeren
2468452_0002.png
Brug af botilbud i andre
kommuner
Formålet med denne analyse er at belyse, i hvilket omfang kommunerne benytter
botilbud efter lov om social service uden for kommunegrænsen.
Det skønnes, at der pr. 1. januar 2018 var 24.000 beboere i botilbud på landsplan. Ud
af denne gruppe var der 9.500 beboere, hvor borgerens bopælskommune ikke var den
samme som borgerens handlekommune, dvs. den kommune, som har pligt til at yde
hjælp til borgeren efter lov om social service. Det svarer til, at 39 pct. af beboerne i
botilbud bor i en anden kommune end handlekommunen.
Der er store forskelle mellem kommunerne. I nogle kommuner er det omkring 90 pct.
af beboerne i botilbud, der har adresse uden for handlekommunen. I andre kommuner
er det omkring 20 pct., der bor uden for handlekommunen.
Der er en vis sammenhæng mellem antallet af botilbud, der ligger i handle-kommunen
og andelen, der bor uden for handlekommunen. I de kommuner, hvor der ligger
relativt få botilbud, er andelen, der har ophold i botilbud uden for kommunen, høj. Og
omvendt er der en tendens til, at andelen, der bor uden for handlekommunen er lavere,
jo flere botilbud, der ligger i handlekommunen.
Kommunerne benytter botilbudspladser i mange forskellige kommuner, når de
benytter botilbud uden for kommunen. I gennemsnit er kommunens borgere i botilbud
bosat i 25 forskellige kommuner ud over handlekommunen selv. De fleste kommuner
benytter botilbud i omkring 15-35 andre kommuner.
De fleste borgere, der bor uden for handlekommunen har ophold i et botilbud i samme
landsdel, som handlekommunen ligger i. Samlet set har omkring 62 pct. af borgerne,
der er bosat uden for handlekommunen, ophold i et botilbud i samme landsdel som
handlekommunen.
Betragter man Danmark i to dele bestående af landsdelene øst og vest for Storebælt, så
har over 90 pct. af borgerne, der bor uden for handlekommunen, ophold i et botilbud, i
samme øst-vest del af Danmark. Dette gælder både for handlekommunerne beliggende
i Øst- og Vestdanmark.
www.oim.dk
1
Velfærdspolitisk analyse nr. 26, september 2020
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren vil oversende konkrete beregninger med eksempler på dyre enkeltsager, der viser den kommunale besparelse ved at anvende tilbud inden for egen kommune kontra tilbud uden for egen kommune, til indenrigs- og boligministeren
2468452_0003.png
Store kommunale forskelle
Indledning
I denne analyse undersøges det, hvor mange borgere, der bor i botilbud uden for
handlekommunen i 2018. Formålet er at kortlægge, i hvilket omfang kommunerne
(handlekommunen) benytter botilbud på det specialiserede voksenområde uden for
kommunegrænsen.
Analysen indgår som en del af evalueringen af det specialiserede socialområde aftalt på
Finansloven for 2020.
Fokus i analysen er på beboere i botilbud, da det kun er for sådanne tilbud, at man kan
forvente, at borgeren har skiftet bopælsadresse til en evt. ny kommune. Botilbud
omfatter midlertidige og længerevarende ophold (bevilget efter lov om social service §§
107-108) samt socialpædagogisk støtte i botilbudslignende tilbud.
Borgeren kan i princippet også modtage et dagtilbud efter lov om social service uden for
handlekommunen, fx beskyttet beskæftigelse i en nabokommune. Men hvis borgeren
stadig bor og har bopælsadresse i handlekommunen, kan omfanget af dette ikke
opgøres, da spørgsmålet om hvorvidt borgeren har ophold i et botilbud uden for
handlekommunen opgøres ved at sammenholde handlekommunen med borgerens
bopælsadresse. Datagrundlaget og forbehold ved analysens metode er uddybet i boks 1.
2
Velfærdspolitisk analyse nr. 26, september 2020
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren vil oversende konkrete beregninger med eksempler på dyre enkeltsager, der viser den kommunale besparelse ved at anvende tilbud inden for egen kommune kontra tilbud uden for egen kommune, til indenrigs- og boligministeren
2468452_0004.png
Udbuddet af botilbud inden for kommunen
Boks 1
Metode og datagrundlag for analysen, herunder forbehold
Opgørelserne er baseret på indberetninger fra 57 kommuner til Danmarks Statistiks register for Handicap og
udsatte (voksne). De 57 kommuner omfatter både mindre og større kommuner fordelt over hele landet.
København indgår dog ikke. Det seneste år i statistikken er 2018.
I analysen er det lagt til grund, at hvis borgerens bopælskommune 1. januar 2018 er forskellig fra
handlekommunen, så har borgeren ophold i et botilbud uden for handlekommunen. Opgørelsen laves for
borgere, der har ophold i botilbud 1. januar 2018, således at der er overensstemmelse mellem tidspunktet for
opgørelse af bopælskommunen og handlekommunen, der har visiteret indsatsen.
Ved handlekommune forstås i denne analyse den kommune, som har pligt til yde hjælp efter lov om social
service. Handlekommunen er som hovedregel den kommune, hvor en borger bor eller sædvanligvis opholder
sig. Udgangspunktet for ydelser efter lov om social service er, at opholdskommunen har pligt til at yde hjælp
dvs. at opholdskommunen er handlekommune.
Handlekommunen kan imidlertid vælge at købe et ophold i et botilbud i en anden kommune til en borger,
hvorved opholdskommunen og handlekommunen kan blive forskellig. Men den oprindelige
opholdskommune for borgeren vil fortsat være handlekommune.
Handlekommunen er opgjort på baggrund af kommunernes indberetninger til Danmarks Statistiks register
for Handicap og udsatte, idet det er handlekommunen, der indberetter data om brug af sociale ydelser.
Bopælskommunen er baseret på kommunekoden fra folkeregisteradressen opgjort 1. januar 2018 fra
Danmarks Statistiks befolkningsregister. Manglende eller fejlbehæftet registrering af flytning el. lign. i
folkeregistret vil derfor give anledning til usikkerhed i opgørelsen. Hvis borgeren under ophold på botilbud i
en anden kommunen beholder folkeregisteradresse i sin hjemkommune, vil det ikke kunne opgøres, at
borgeren har ophold i botilbud i en anden kommune.
Antal personer er opregnet til landsplan på baggrund af indbyggertal, og er blandt andet derfor behæftet med
usikkerhed. Da der generelt er meget store kommunale variationer i kommunernes brug af tilbud i andre
kommuner giver den ikke komplette kommunedækning anledning til usikkerhed. Eksempelvis vil billedet
formentligt ændre sig lidt, hvis Københavns Kommune indgik, da der dels er tale om en stor kommune, dels
om en kommune, der formentligt har et andet tilbudsbillede inden for kommunegrænsen end landets øvrige
kommuner.
Det skal bemærkes, at der er konstateret usikkerheder om datakvaliteten i registeret for Handicap og udsatte
(voksne) i nogle kommuner. Danmarks Statistik arbejder på en revision af statistikken for at forbedre
datagrundlaget. Næste offentliggørelse fra Danmarks Statistik forventes ultimo 2020. Usikkerheden vurderes
særligt at vedrøre udviklingen over tid og dermed ikke opgørelsen af handlekommunen 1. januar 2018.
Der kan ikke sættes lighedstegn mellem, at borgeren har adresse i handlekommunen, og
at borgeren har ophold i et botilbud som handlekommunen selv er driftsherre for. Det
skyldes hovedsageligt, at borgeren eksempelvis kan have ophold på et privat, regionalt
eller selvejende tilbud, der ligger inden for handlekommunens geografiske område.
Endeligt kan nogle kommune drive egne tilbud beliggende geografisk i en anden
kommune. Det vil sige, at borgeren kan have ophold på handlekommunens eget tilbud
med adresse uden for handlekommunen.
Velfærdspolitisk analyse nr. 26, september 2020
3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren vil oversende konkrete beregninger med eksempler på dyre enkeltsager, der viser den kommunale besparelse ved at anvende tilbud inden for egen kommune kontra tilbud uden for egen kommune, til indenrigs- og boligministeren
2468452_0005.png
Store kommunale forskelle
Borgere på botilbud i og uden for
kommunegrænsen
Opgjort pr. 1. januar 2018 var der 24.000 beboere i botilbud på landsplan. Ud af denne
gruppe var der 9.500 beboere (39 pct.), hvor borgerens handlekommune ikke er den
samme som borgerens bopælskommune.
Andelen er størst for borgere med ophold i længerevarende botilbud, hvor 58 pct. har
bopælsadresse uden for handlekommunen. For borgere med ophold i midlertidige
botilbud er det 53 pct., mens det for socialpædagogisk støtte i botilbudslignende tilbud
er 25 pct., der har adresse uden for handlekommunen, jf. tabel 1.
Tabel 1
Borgere med ophold i botilbud i alt og hvor handle- og bopælskommune er forskellig, 1. januar
2018
Borgere med
midlertidige
ophold
Borgere med
Borgere med
ophold i
længerevarende
botilbudslignend
ophold
e tilbud
4.700
2.800
13.000
3.300
Borgere med
ophold i
botilbud i alt
---------------------------------------------Antal personer ---------------------------------------
1. januar 2018
- heraf med adresse uden
for handlekommune
Andel med adresse uden
for handlekommune
6.400
3.400
24.000
9.500
--------------------------------------------------Pct.-------------------------------------------------
53
58
25
39
Anm.: 18 år og derover i befolkningen ultimo 2018. Antal personer 1. januar omfatter unikke borgere med ophold i
botilbud denne dato, der også er i befolkningen primo 2018. I opgørelsen af antal personer, hvor handle- og
bopælskommune er forskellig, kan den samme borger indgår i flere handlekommuner og dermed tælle flere
gange. Baseret på indberetninger fra 57 kommuner, der har godkendt alle ydelser i perioden 2015-2018 til
registret De Kommunale Serviceindikatorer. Antal personer er opregnet til landsplan på baggrund af
indbyggertal og er bl.a. derfor behæftet med usikkerhed. Der er afrundet til nærmeste 100. Midlertidigt ophold
omfatter servicelovens § 107. Længerevarende tilbud omfatter servicelovens § 108. Socialpædagogisk støtte i
botilbudslignende tilbud omfatter støtte efter servicelovens § 85 i botilbudslignende tilbud (omfattet af § 4, stk.
1, nr. 3, i lov om socialtilsyn), fx botilbud efter ABL § 105/115. Den samme person kan være registreret med
flere indsatser i året. Antal borgere med ophold i botilbud kan blive revideret i forbindelse med Danmarks
Statistiks næste offentliggørelse af registret, der forventes ultimo 2020.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Opgørelserne i resten af analysen ser på botilbud samlet set, idet antallet af borgere
bliver begrænset, hvis der deles op på de tre typer af botilbud for hver handlekommune.
Nogle af de kommunale forskelle kan dermed skyldes forskelle i kommunernes brug af
hhv. tilbud efter serviceloven og botilbudslignende tilbud. Det er ikke muligt at tage
højde for disse forhold i analysen.
4
Velfærdspolitisk analyse nr. 26, september 2020
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren vil oversende konkrete beregninger med eksempler på dyre enkeltsager, der viser den kommunale besparelse ved at anvende tilbud inden for egen kommune kontra tilbud uden for egen kommune, til indenrigs- og boligministeren
2468452_0006.png
Udbuddet af botilbud inden for kommunen
Store kommunale forskelle
Der er betragtelige forskelle mellem kommunerne i andelen af borgere, der har ophold i
botilbud uden for handlekommunen, jf. figur 1. I nogle kommuner er det omkring 90
pct., der har adresse uden for handlekommunen. I andre kommuner er det omkring 20
pct., der bor uden for handlekommunen
Opgørelsen er baseret på indberetninger fra 57 kommuner, jf. boks 1. Det er dermed ikke
muligt at få et fuldstændigt indtryk af det geografiske billede i forhold til, hvorvidt
kommuner i nogle dele af landet afskiller sig fra andre dele af landet i brugen af botilbud
uden for kommunen, men umiddelbart er der store kommunale forskelle i det meste af
landet. Der kan dog ses en tendens til at andelen med ophold i botilbud uden for
handlekommunen er lavere i Vest- og Nordjylland end i hovedstadsområdet.
Velfærdspolitisk analyse nr. 26, september 2020
5
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren vil oversende konkrete beregninger med eksempler på dyre enkeltsager, der viser den kommunale besparelse ved at anvende tilbud inden for egen kommune kontra tilbud uden for egen kommune, til indenrigs- og boligministeren
2468452_0007.png
Store kommunale forskelle
Figur 1
Andel borgere med ophold i botilbud, hvor handle- og bopælskommunen er forskellig, 2018
Anm.: Se anm. til tabel 1. Antal borgere med ophold i botilbud er opgjort 1. januar 2018. Botilbud omfatter midlertidige botilbud,
længerevarende botilbud og socialpædagogisk støtte på botilbudslignende tilbud i alt. Baseret på 55 kommuner. To
kommuner er diskretioneret.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata..
6
Velfærdspolitisk analyse nr. 26, september 2020
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren vil oversende konkrete beregninger med eksempler på dyre enkeltsager, der viser den kommunale besparelse ved at anvende tilbud inden for egen kommune kontra tilbud uden for egen kommune, til indenrigs- og boligministeren
2468452_0008.png
Udbuddet af botilbud inden for kommunen
Udbuddet af botilbud inden for kommunen
Ved at sammenholde registerdata fra Danmarks Statistik om borgerne med ophold i
botilbud med data fra Tilbudsportalen om beliggenheden af botilbud, kan man vurdere
sammenhængen mellem tilgængeligheden af botilbud i kommunen og andelen af
borgere, der benytter botilbud i og uden for handlekommunen. Data fra Tilbudsportalen
omfatter botilbud til midlertidige døgnophold til voksne, botilbud til længerevarende
døgnophold til voksne og botilbudslignende tilbud til voksne, der er godkendt af
socialtilsynene.
Antallet af botilbud beliggende i de enkelte kommuner er meget varierende. I
kommunen med færrest antal botilbud ligger der ét botilbud. I kommunen med flest
botilbud ligger der 48 botilbud inden for kommunegrænsen.
Der er en vis sammenhæng mellem antallet af botilbud, der ligger i handlekommunen og
andelen, der bor uden for handlekommunen, jf. figur 2 I de kommuner, hvor der ligger
relativt få botilbud, er andelen, der bor på botilbud uden for kommunen, høj. Der er
tilsvarende en tendens til, at andelen, der bor uden for handlekommunen er lavere, jo
flere botilbud, der ligger i handlekommunen.
Sammenhængen ”flader” dog lidt ud for kommuner, hvor antallet af botilbud er omkring
20 botilbud eller højere.
Velfærdspolitisk analyse nr. 26, september 2020
7
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren vil oversende konkrete beregninger med eksempler på dyre enkeltsager, der viser den kommunale besparelse ved at anvende tilbud inden for egen kommune kontra tilbud uden for egen kommune, til indenrigs- og boligministeren
2468452_0009.png
Store kommunale forskelle
Figur 2
Sammenhæng mellem antal botilbud i kommunen og andel borgere med ophold i botilbud, hvor
handle- og bopælskommunen er forskellig, 2018
Andel hvor handle- og bopælskommune er forskellig
100
Andel hvor handle- og bopælskommune er forskellig
100
80
80
60
60
40
40
20
20
0
0
10
20
30
Antal botilbud i handlekommunen
40
50
60
0
Anm.: Se anm. til tabel 1. Korrelationen er -0,49 (p<0,001). Antal borgere med ophold i botilbud er opgjort 1. januar 2018. Antal
botilbud i kommunen (x-aksen) er baseret på data fra Tilbudsportalen pr. 31. december 2019 og er opgjort som antallet
af tilbud. Hvis botilbuddets adresse er ændret, eller tilbuddet er nedlagt eller nyopført i perioden fra 1. januar 2018 til
ultimo 2019, hvor status fra Tilbudsportalen er opgjort, kan det føre til usikkerhed i opgørelsen. Botilbuddene fra
Tilbudsportalen omfatter følgende tilbudstyper: Botilbud til længerevarende ophold § 108; Botilbud til midlertidigt ophold,
§ 107; Rehabiliteringstilbud, § 107; Sikret botilbud, § 108; Lejebolig, Lejeloven; Almen bolig til særlige udsatte grupper,
ABL § 149a, SUL § 141; Botilbudslignende tilbud, Lov om lette kollektivboliger; Botilbudslignende tilbud,
Boligbyggeriloven; Botilbudslignede tilbud, Ældreboligloven; Almen plejebolig, ABL § 5 stk. 2; Almen ældrebolig/-
handicapvenlig bolig, ABL § 105 stk. 1; Almen ældrebolig/-handicapvenlig bolig, ABL § 105 stk. 2; Bofællesskab, ABL §
3 stk. 2 og § 5 stk. 3. Botilbudslignende tilbud, der vurderes at skulle henføres til plejehjemsoversigten (ældreområdet)
indgår ikke.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata og Tilbudsportalen.
Ovenstående figur 2 vises på x-aksen antallet af botilbud i kommunen, mens der på y-
aksen vises andelen af borgere med ophold i botilbud, der bor uden for kommunen.
Hver prik er en kommune.
Sammenhængen viser sig også, hvis man i stedet for antal botilbud ser på antallet af
pladser på botilbud i kommunen. Der er en tydelig tendens til, at de kommuner, der har
et stort antal botilbudspladser i kommunen har en lavere andel borgere, der bor uden
for handlekommunen, jf. figur 3.
8
Velfærdspolitisk analyse nr. 26, september 2020
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren vil oversende konkrete beregninger med eksempler på dyre enkeltsager, der viser den kommunale besparelse ved at anvende tilbud inden for egen kommune kontra tilbud uden for egen kommune, til indenrigs- og boligministeren
2468452_0010.png
Udbuddet af botilbud inden for kommunen
Figur 3
Sammenhæng mellem antal pladser på botilbud i kommunen og andel borgere med ophold i botilbud,
hvor handle- og bopælskommunen er forskellig, 2018
Andel hvor handle- og bopælskommune er forskellig
100
Andel hvor handle- og bopælskommune er forskellig
100
80
80
60
60
40
40
20
20
0
0
200
400
600
800
1000
Antal botilbudspladser i kommunen
1200
1400
0
1600
Anm.: Se anm. til tabel 1 og figur 2. Korrelationen er -0,45 (p<0,001). Antal pladser opgjort på baggrund af Tilbudsportalen.
Samme fysiske plads kan være godkendt til mere end én tilbudstype. Summeringen af antallet af pladser på tværs af
tilbudstyper godkendt til botilbud vil derfor være et overkantsskøn.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Man ser også her en tendens til, at sammenhængen ”flader ud” for de kommuner, der
har et stort antal pladser.
Kommunerne med flest antal pladser er hhv. Aarhus, Aalborg, Odense og Næstved. Hvis
man ser bort fra disse fire kommuner er der stadig er en sammenhæng mellem antallet
af pladser til botilbud i kommunen og andelen, der bor uden for handlekommunen. Men
man ser også mere tydeligt, at sammenhængen ikke er fuldstændig, og at andelen, der
bor uden for handlekommunen afhænger af andre forhold end antallet af
botilbudspladser, jf. figur 4.
Velfærdspolitisk analyse nr. 26, september 2020
9
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren vil oversende konkrete beregninger med eksempler på dyre enkeltsager, der viser den kommunale besparelse ved at anvende tilbud inden for egen kommune kontra tilbud uden for egen kommune, til indenrigs- og boligministeren
2468452_0011.png
Store kommunale forskelle
Figur 4
Sammenhæng mellem antal pladser på botilbud i kommunen og andel borgere med ophold i botilbud,
hvor handle- og bopælskommunen er forskellig, 2018
Andel hvor handle- og bopælskommune er forskellig
100
Andel hvor handle- og bopælskommune er forskellig
100
80
80
60
60
40
40
20
20
0
0
100
200
300
Antal botilbudspladser i kommunen
400
500
600
0
Anm.: Se anm til tabel 1 og figur 2 og 3. Korrelationen er -0,46 (p<0,001). Opgjort ekskl. Aarhus, Aalborg, Odense og Næsted.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
De ovenstående sammenhænge skal også ses i lyset af, at kommunernes indbyggertal er
meget forskellige, og at store kommuner typisk vil have et større antal botilbudspladser
inden for kommunegrænsen end mindre kommuner. Indbyggertallet er dog langt fra
den eneste forklaring på tilgængeligheden af botilbudspladser beliggende i kommunen.
Der kan også være eksempelvis historiske og andre årsager til, at nogle kommuner har
flere botilbudspladser beliggende inden for kommunegrænsen, eksempelvis tidligere
amtslige tilbud.
Brug af botilbud i andre kommuner
Kommunerne benytter botilbudspladser i et relativt stort antal kommuner, for de
borgere, der bor uden for handlekommunen. I gennemsnit er kommunens borgere på
botilbud bosat i 25 forskellige kommuner ud over handlekommunen selv. De fleste
kommuner benytter botilbud i omkring 15-35 andre kommuner, jf. figur 5.
10
Velfærdspolitisk analyse nr. 26, september 2020
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren vil oversende konkrete beregninger med eksempler på dyre enkeltsager, der viser den kommunale besparelse ved at anvende tilbud inden for egen kommune kontra tilbud uden for egen kommune, til indenrigs- og boligministeren
2468452_0012.png
Udbuddet af botilbud inden for kommunen
Figur 5
Antal kommuner som borgere på botilbud uden for handlekommunen er bosat i, 2018
Anm.: Se anm til tabel 1 og figur 2.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
De fleste borgere, der bor uden for handlekommunen har ophold i et botilbud i samme
landsdel som handlekommunen ligger i, men der er forskelle mellem landsdelene.
Opgørelsen af landsdele er baseret på Danmarks Statistiks inddeling i landsdelene Byen
København, Københavns omegn, Nordsjælland, Bornholm, Østsjælland, Vest- og
Sydsjælland, Fyn, Sydjylland, Østjylland, Vestjylland, Nordjylland. Samlet set har
omkring 62 pct. af borgerne, der er bosat uden for handlekommunen, ophold i et
botilbud i samme landsdel som handlekommunen ligger i.
Der en tendens til, at handlekommuner i de fleste af landsdelene i Jylland, Fyn samt
Vest- og Sydsjælland i højere grad benytter botilbudspladser i samme landsdel for
borgerne med ophold i botilbud uden for handlekommunen. For Nordjylland er det 81
pct. af borgerne bosat uden for handlekommunen, der bor i Nordjylland. Det tilsvarende
tal er 25 pct. for kommunerne i landsdel Østsjælland, 42 pct. for Københavns omegn og
52 pct. for Nordsjælland, jf. tabel 3.
Velfærdspolitisk analyse nr. 26, september 2020
11
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren vil oversende konkrete beregninger med eksempler på dyre enkeltsager, der viser den kommunale besparelse ved at anvende tilbud inden for egen kommune kontra tilbud uden for egen kommune, til indenrigs- og boligministeren
2468452_0013.png
Store kommunale forskelle
Tabel 3
Borgere med ophold i botilbud bosat uden for handlekommunen efter om borgeren er bosat i
samme landsdel som handlekommunen, 2018
Handlekommunens beliggenhed
Københavns omegn
Nordsjælland
Bornholm
Østsjælland
Vest- og Sydsjælland
Fyn
Sydjylland
Østjylland
Vestjylland
Nordjylland
I alt
Bosat i samme landsdel som
handlekommunen (pct.)
42
52
0
25
78
76
70
62
67
81
62
Antal personer
(ikke opregnet)
821
711
29
236
397
567
368
880
540
700
5.249
Anm.: Se anm til tabel 1 og figur 2. Landsdelen Byen København er diskretioneret. Denne landsdel består af
Frederiksberg, idet København ikke indgår i datagrundlaget. Det skal bemærkes, at kommunedækningen i
landsdelene ikke er fuldstændig, da der kun indgår data for 57 kommuner. Se også boks 1. Antal personer er
ikke opregnet og omfatter dermed antal personer i de kommuner i landsdelen, der indgår i datagrundlaget.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Betragter man Danmark i to dele bestående af landsdelene øst og vest for Storebælt, så
har over 90 pct. af borgerne, der bor uden for handlekommunen, ophold i et botilbud, i
samme øst-vest del af Danmark. Dette gælder for handlekommunerne beliggende i både
Øst- og Vestdanmark, jf. figur 6.
12
Velfærdspolitisk analyse nr. 26, september 2020
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren vil oversende konkrete beregninger med eksempler på dyre enkeltsager, der viser den kommunale besparelse ved at anvende tilbud inden for egen kommune kontra tilbud uden for egen kommune, til indenrigs- og boligministeren
2468452_0014.png
Udbuddet af botilbud inden for kommunen
Figur 6
Borgere med ophold i botilbud bosat uden for handlekommunen efter om borgeren er bosat i
samme øst-vest del af Danmark som handlekommunen, 2018
Pct.
100
Pct.
100
80
80
60
60
40
40
20
20
0
Vestdanmark
Østdanmark
0
Anm.: Se anm til tabel 1 og figur 2. Østdanmark omfatter landsdelene Københavns omegn, Nordsjælland, Bornholm,
Østsjælland og Vest- og Sydsjælland. Vestdanmark omfatter landsdelene Fyn, Sydjylland, Østjylland,
Vestjylland og Nordjylland. Landsdelen Byen København er diskretioneret. Denne landsdel består af
Frederiksberg, idet København ikke indgår i datagrundlaget. Det skal bemærkes, at kommunedækningen i
landsdelene ikke er fuldstændig, da der kun indgår data for 57 kommuner. Se også boks 1.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Der er sammenhæng mellem antallet af borgere med ophold i botilbud uden for
handlekommunen og antallet af kommuner som handlekommunen benytter
botilbudspladser i. Jo flere borgere, der bor uden for handlekommunen, jo flere
kommuner benytter handlekommunen botilbudspladser i. Det er formentligt et udtryk
for, at jo flere borgere, der har behov for botilbud uden for handlekommunen, jo større
er bredden i målgruppen og dermed også bredden i de pladser, kommunen har behov
for, jf. figur 7.
Velfærdspolitisk analyse nr. 26, september 2020
13
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren vil oversende konkrete beregninger med eksempler på dyre enkeltsager, der viser den kommunale besparelse ved at anvende tilbud inden for egen kommune kontra tilbud uden for egen kommune, til indenrigs- og boligministeren
2468452_0015.png
Store kommunale forskelle
Figur 7
Sammenhæng mellem antal borgere i botilbud uden for handlekommunen og antallet af kommuner
borgerne er bosat i, 2018
Antal kommuner
50
Antal kommuner
50
40
40
30
30
20
20
10
10
0
0
50
100
150
200
250
300
350
0
Antal borgere med ophold i botilbud uden for handlekommunen
Anm.: Se anm til tabel 1 og figur 2. Korrelationen er 0,65 (p<0,001).
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Der er også en vis sammenhæng mellem, hvor mange borgere kommunen samlet set har
visiteret til botilbud og andelen, der har ophold i botilbuddet i en anden kommune, jf.
figur 8. Jo færre borgere, kommunen i alt har visiteret til botilbud, jo højere andel har
ophold uden for kommunen. Omvendt er det sådan, at i de kommuner, hvor fx mange
hundrede borgere i alt er visiteret til et botilbud, er andelen, der har ophold i en anden
kommune, væsentligt lavere.
Der er imidlertid også stor variation mellem kommunerne, og sammenhængen er langt
fra entydig. Eksempelvis har gruppen af kommuner, der har omkring 100-200 borgere
på botilbud en meget varierende andel, der bor uden for handlekommunen.
14
Velfærdspolitisk analyse nr. 26, september 2020
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren vil oversende konkrete beregninger med eksempler på dyre enkeltsager, der viser den kommunale besparelse ved at anvende tilbud inden for egen kommune kontra tilbud uden for egen kommune, til indenrigs- og boligministeren
2468452_0016.png
Udbuddet af botilbud inden for kommunen
Figur 8
Sammenhæng mellem antal personer visiteret til botilbud i kommunen og andel, hvor handle- og
bopælskommunen er forskellig, 2018
Andel hvor handle- og bopælskommune er forskellig
100
Andel hvor handle- og bopælskommune er forskellig
100
80
80
60
60
40
40
20
20
0
0
200
400
600
800
1.000
1.200
1.400
0
1.600
Antal personer visiteret til botilbud i kommunen
Anm.: Se anm til tabel 1 og figur 2. Korrelationen er -0,38 (p=0,004).
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
De tre kommuner med et antal personer visiteret til botilbud, der tydeligt er større end
de resterende kommuner er hhv. Aarhus, Aalborg og Odense (Næstved er ikke en del
heraf, da kommunen her mere ligner de resterende kommuner). Ekskluderes disse tre
kommuner er der stadig en sammenhæng mellem, hvor mange borgere kommunen har
visiteret til botilbud og andelen, der har ophold i botilbuddet i en anden kommune.
Samtidigt er det også tydeligt, at der er en stor variation blandt kommunerne, jf. figur 9.
Velfærdspolitisk analyse nr. 26, september 2020
15
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren vil oversende konkrete beregninger med eksempler på dyre enkeltsager, der viser den kommunale besparelse ved at anvende tilbud inden for egen kommune kontra tilbud uden for egen kommune, til indenrigs- og boligministeren
2468452_0017.png
Store kommunale forskelle
Figur 9
Sammenhæng mellem antal personer visiteret til botilbud i kommunen og andel, hvor handle- og
bopælskommunen er forskellig, 2018
Andel hvor handle- og bopælskommune er forskellig
100
Andel hvor handle- og bopælskommune er forskellig
100
80
80
60
60
40
40
20
20
0
0
100
200
300
400
500
600
0
Antal personer visiteret til botilbud i kommunen
Anm.: Se anm til tabel 1 og figur 2. Korrelationen er -0,39 (p=0,004). Ekskl. Aarhus, Aalborg og Odense.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
De store forskelle mellem kommuner med det samme antal personer visiteret til
botilbud skal bl.a. ses i lyset af forskellene i udbuddet af botilbudspladser inden for
kommunegrænsen, jf. figur 2-4 ovenfor.
I regi af evalueringen af det specialiserede socialområde vil Social- og
Indenrigsministeriet arbejde videre med analysen af kommunernes brug af botilbud i
andre kommuner.
16
Velfærdspolitisk analyse nr. 26, september 2020