Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2467863_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 6332
Doknr.
453768
Dato
27-10-2021
Svar på spørgsmål fra Rasmus Nordqvist (SF) stillet den 1. oktober 2021.
Spørgsmål nr. 370:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Hvem er stærkest: Planloven eller byggeloven?”
af arkitekt Arne Post, bragt i Byplan Nyt 2, august 2021 og udgivet af Dansk
Byplanlaboratorium, og herunder bl.a. oplyse, hvad der gør sig gældende med hensyn
til forbudsmuligheden efter planlovens § 12, stk. 3 og hvorvidt bestemmelsen kan
fortrænge bygningsreglementets bestemmelser om byggeret, idet en udlægning i
artiklen er, at forbudsmuligheden efter planlovens § 12, stk. 3 ikke kan fortrænge
bygningsreglementets bestemmelser om byggeret?”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Bolig- og Planstyrelsen, som oplyser følgende:
”Forfatteren til den i spørgsmålet omtalte artikel er af den opfattelse, at
bygningsreglementets bestemmelser om byggeret kan fortrænges af et forbud efter
planlovens § 12, stk. 3. Bolig- og Planstyrelsen er enig i denne fortolkning.
Spørgsmålet i artiklen bliver rejst på baggrund af bygningsreglementets § 168,
hvoraf det fremgår, at kommunalbestyrelsen ikke kan nægte at godkende opførsel af
bygninger, der overholder bestemmelserne om byggeretten.
Byggeretten er retten til at opføre bygninger på en grund, såfremt bestemmelserne i
§§ 170-186 om bebyggelsesprocent, grundens størrelse, etageantal, højde- og
afstandsforhold overholdes.
Bygningsreglementets § 168 giver ikke ret til at opføre bygninger, der er i strid med
anden lovgivning.
Det fremgår af bygningsreglementet § 35, stk. 2, at kommunalbestyrelsen, inden der
kan gives byggetilladelse, skal undersøge, om byggearbejdet er i strid med anden
lovgivning.
Hvis en byggetilladelse vil være i strid med anden lovgivning, fx planloven, kan der
ikke gives en byggetilladelse.
Hvis en kommunalbestyrelse har givet et forbud efter planlovens § 12, stk. 3, om
opførelse af bebyggelse eller ændret anvendelse af bebyggede eller ubebyggede
arealer inden for byzone eller sommerhusområde, når bebyggelsen eller anvendelsen
er i strid med bestemmelser i kommuneplanens rammedel, vil der således ikke
kunne gives en byggetilladelse.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 371: MFU spm. om ministeren vil uddybe regelgrundlaget og endvidere bekræfte, at kommunerne fortsat kan administrere i overensstemmelse med ordlyden af planlovens § 12, stk. 3 og afsnit G.2.3 i Vejledning om kommuneplanlægning m.v., til indenrigs- og boligministeren
2467863_0002.png
Det er derfor Bolig- og Planstyrelsens vurdering, at bygningsreglementets
bestemmelser om byggeret kan fortrænges af planlovens § 12, stk. 3.
Det skal bemærkes dertil, at forbud efter planlovens § 12, stk. 3, ikke kan nedlægges,
hvis det pågældende område i en kommune er udlagt til offentligt formål, eller hvis
området er omfattet af en lokalplan eller en byplanvedtægt. Ved offentligt formål
forstås normalt offentlige anlæg, fx skoler, kirkegårde, parker, veje, jernbaner og
anden infrastruktur.”
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2