Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2315583_0001.png
BOLIGMINISTEREN
Lovsekretariatet
Folketinget
Dato
J. nr.
8. januar 2021
2020-9695
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af 16. december 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(BOU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 37:
Vil ministeren i forlængelse af artiklen ”Højhuset, der gemte på en grim histo-
rie: "Det
skulle aldrig være sket"” bragt på dr.dk den 13.
december 2020 dele
sine overvejelser om den pågældende sag, herunder om politiets muligheder for
at gå ind i sagen? Se: https://www.dr.dk/nyheder/penge/hoejhuset-der-gemte-
paa-en-grim-historie-det-skulle-aldrig-vaere-sket.
Svar:
Det er vigtigt, at vi har et system i Danmark, hvor vi kan have tillid til, at det
byggeri og de byggematerialer, der bliver leveret på byggepladserne, lever op til
reglerne. Derfor er der en række kontrolforanstaltninger for byggeri.
Byggeri, der kræver en byggetilladelse, må som udgangspunkt ikke tages i brug
uden, at kommunen giver en ibrugtagningstilladelse. Kommunen skal i den
forbindelse kontrollere, at der er indsendt dokumentation til overholdelse af
bygningsreglementets bestemmelser, herunder krav til bygningens fundament.
Sagen om højhuset på Amager er sagsbehandlet efter de tidligere regler, hvor
byggesagsbehandlingen blev foretaget i kommunerne. Den tekniske byggesags-
behandling i kommunerne er siden blevet erstattet af en certificeringsordning
for statikere og brandrådgivere, der blev obligatorisk den 1. januar 2020.
Den nye certificeringsordning indfører en række krav til kontrol af bærende
konstruktioner, herunder kontrol i udførelsesfasen med fx beton. Det giver
således en yderligere sikkerhed for, at byggeri opfylder kravene.
Med indførelsen af certificeringsordningen er der således sat øget fokus på kon-
trol af udførelse af byggeri, der vil mindske risikoen for, at denne type sager
opstår i fremtiden.
Derudover skal kommunen, hvis kommunen bliver opmærksom på et muligt
ulovligt forhold i en bygning, sørge for, at det ulovlige forhold lovliggøres. I den
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 37: MFU spm. om ministeren i forlængelse af artiklen Højhuset, der gemte på en grim historie: "Det skulle aldrig være sket" bragt på dr.dk den 13. december 2020 vil dele sine overvejelser om den pågældende sag, til boligministeren
2315583_0002.png
forbindelse skal kommunen oplyse sagen tilstrækkeligt, ligesom kommunen
kan foretage de nødvendige undersøgelser for at kunne vurdere, hvorvidt der er
tale om et ulovligt forhold eller ej.
Kommunen kan fx, ud over dokumentation for overholdelse af bygningsregle-
mentets krav, bede om de nødvendige prøver mv., som kommunen skal bruge
for at kunne vurdere, om der er tale om et ulovligt forhold. Der kan være situa-
tioner, hvor kommunen vurderer det nødvendigt selv at udtage prøverne. I
disse tilfælde kan kommunen selv forestå undersøgelsen. Det kan være relevant
i situationer, hvor kommunen fx har mistanke om dokumentfalsk eller lignen-
de.
På denne baggrund mener jeg, at de kontrolforanstaltninger, der er i dag
navnlig med den nye certificeringsordning
burde være tilstrækkelige. Men
det kan være vanskeligt helt at gardere sig mod bevidst omgåelse af reglerne.
Og som det fremgår af artiklen, er det heldigvis ikke et generelt problem i byg-
gebranchen.
Politiets muligheder for at gå ind i denne sag er de samme, som politiets mu-
ligheder for generelt at gå ind i sager med mistanke om strafbare overtrædelser.
Som boligminister kan jeg ikke gå ind i den konkrete sag eller politiets efter-
forskning heraf. Hvorvidt en given handling medfører strafansvar, er op til po-
litiet og i sidste ende domstolene at vurdere. Jeg kan derfor ikke sige noget om
politiets handlen i sagen.
Men hvis kommunen konstaterer, at der foregår et strafbart forhold efter byg-
geloven, kan kommunen som bygningsmyndighed foretage en politianmeldelse
af forholdet. Inden kommunen beslutter, om de vil politianmelde, vil der typisk
have været et længere forløb med partshøring og påbud om lovliggørelse.
Efter en anmeldelse vil politiet efterforske og vurdere sagen. Under efterforsk-
ningen indsamler politiet beviser og afhører de personer, der er relevante for
sagen. Hvorvidt der er grundlag for en sigtelse, vil i sidste ende være op til poli-
tiet at vurdere.
For yderligere spørgsmål om reglerne for politiets arbejde må jeg henvise til
Justitsministeriet.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Kaare Dybvad Bek