Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2464950_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 6308
Doknr.
456017
Dato
18-10-2021
Svar på spørgsmål fra Heidi Bank (V) stillet den 30. september 2021.
Spørgsmål nr. 368:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke redskaber en almen boligforening har for at
modgå ulovlig fremleje?”
Svar:
En lejer har som udgangspunkt ret til hel eller delvis fremleje af sin bolig efter nær-
mere betingelser i almenlejelovens §§ 64 og 65.
Fremlejeaftaler skal indgås skriftligt, og lejeren skal inden fremlejeperiodens begyn-
delse give udlejeren kopi af fremlejeaftalen, jf. almenlejelovens § 66, stk. 1. Udlejeren
har herved mulighed for at kontrollere fremlejeforholdet.
Med henblik på at sikre, at reglerne for fremleje overholdes, har almene boligorganisa-
tioner herudover mulighed for løbende at få oplysninger fra CPR om til- og fraflytnin-
ger fra en bolig, som den almene boligorganisation er ejer af, jf. CPR-lovens § 39, stk.
2.
Udlejeren har en ophævelsesadgang ift. fremlejeforhold i almenlejelovens § 90, stk. 1,
nr. 6, hvorefter udlejeren kan hæve lejeaftalen, når lejeren helt eller delvis overlader
brugen af det lejede til en anden i tilfælde, hvor lejeren ikke er berettiget hertil og trods
udlejers indsigelse ikke bringer forholdet til ophør.
Ved aftale af 15. juni 2021 om
Blandede boligområder
næste skridt i kampen mod
parallelsamfund
har aftalepartierne aftalt en stramning af reglerne om fremleje og
bytte i almenlejeloven, som har udmøntet sig i forslag nr. 23 til lov om ændring af lov
om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger og lov om kommunal anvis-
ningsret, som blev fremsat den 6. oktober 2021.
Det foreslås heri at indsætte bestemmelser i almenlejeloven vedrørende hel eller delvis
fremleje af en bolig beliggende i et udsat boligområde, hvorefter den pågældende bolig
efter fremlejeforholdets etablering skal bebos af personer, som opfylder betingelserne
for at komme i betragtning til en bolig af den pågældende karakter.
Formålet hermed er at sikre, at de udlejningsregler, der gælder for udlejning af almene
boliger i udsatte områder, også finder anvendelse ved fremleje efter almenlejelovens
§§ 64 og 65.
For at sikre, at disse betingelser opfyldes, foreslås det endvidere i lovforslaget, at for
fremlejeaftaler om en bolig beliggende i et udsat boligområde skal lejeren inden frem-
lejeperiodens begyndelse fremsende fornøden dokumentation for, at boligen efter
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 368: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke redskaber en almen boligforening har for at modgå ulovlig fremleje, til indenrigs- og boligministeren
2464950_0002.png
fremlejeforholdets etablering bebos af personer, som opfylder betingelserne for at
komme i betragtning til en bolig af den pågældende karakter.
Det foreslås, at bestemmelserne får virkning for alle fremlejeaftaler indgået efter lo-
vens ikrafttræden.
Udlejerens ophævelsesadgang i almenlejelovens § 90, stk. 1, nr. 6, som nævnt ovenfor,
vil også finde anvendelse i de tilfælde, som er omfattet af lovforslaget.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2