Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2468160_0001.png
Folketinget
Indenrigs- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. oktober 2021
Databeskyttelseskontoret
Abulfaz Melikov
2021-0032/46-0005
2177629
Besvarelse af spørgsmål nr. 367 (Alm. del) fra Folketingets Indenrigs-
og Boligudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 367 (Alm. del), som Folketin-
gets Indenrigs- og Boligudvalg har stillet til justitsministeren den 29. sep-
tember. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Michael Astrup Jensen (V).
Nick Hækkerup
/
André Dybdal Pape
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 367: MFU spm., om der i alle dele af den offentlige sektor skal være gennemsigtighed omkring, hvilke personer der har gennemset personfølsomme oplysninger for borgere m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 367 (Alm. del) fra Folketingets Indenrigs- og Boligud-
valg:
”Vil ministeren med henvisning til artiklen ”Besked til omkring
300 borgere: Kommunale medarbejdere har snaget i dine per-
sonlige oplysninger”, hsfo.dk, den 24. september 2021 tage ini-
tiativ til, at der i alle dele af den offentlige sektor skal være gen-
nemsigtighed omkring, hvilke personer der har gennemset per-
sonfølsomme oplysninger for borgere, eksempelvis gennem en
logfil som borgerne selv kan tilgå, således at borgerens retssik-
kerhed styrkes?”
Svar:
1.
Et velfærdssamfund som det danske kan kun fungere, hvis der er en
grundlæggende tillid til offentlige myndigheder. Det er derfor bl.a. vigtigt,
at myndighederne passer godt på borgernes oplysninger, og at de kun ind-
henter og anvender oplysningerne, når det tjener et sagligt formål.
Databeskyttelseslovgivningen og forvaltningsretten indeholder grundlæg-
gende krav om, at myndighederne kun må behandle oplysninger om bor-
gerne, hvis det er sagligt og nødvendigt. Databeskyttelseslovgivningen stil-
ler endvidere generelle krav om at sikre beskyttelsen af personoplysninger.
2.
I den forbindelse har Justitsministeriet til brug for besvarelsen af spørgs-
målet indhentet en udtalelse fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:
”Databeskyttelsesforordningens artikel 32 fastsætter regler om
behandlingssikkerhed ved behandling af personoplysninger.
Det følger heraf, at der skal indføres passende tekniske og orga-
nisatoriske foranstaltninger for at sikre fysiske personers ret-
tigheder og frihedsrettigheder.
Foranstaltninger til sikring af, at det er muligt efterfølgende at
undersøge og fastslå om – og af hvem – der er behandlet per-
sonoplysninger (logning), vil i mange tilfælde være en af flere
passende foranstaltninger. Dette gælder særligt hos bl.a. offent-
lige myndigheder, hvor der ofte behandles (mange) følsomme
og/eller fortrolige oplysninger.
Formålet med logning er at sikre et spor efter en autoriseret eller
uautoriseret brugers behandling af personoplysninger. Sporet vil
i en konkret sag eller ved en stikprøvekontrol skulle holdes op
mod brugerens forklaring om den givne behandling. Logning
Side 2/3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 367: MFU spm., om der i alle dele af den offentlige sektor skal være gennemsigtighed omkring, hvilke personer der har gennemset personfølsomme oplysninger for borgere m.v., til justitsministeren
har således – ud over efterforskning – et præventivt formål, idet
logningen kan bevirke, at en bruger undlader at foretage behand-
ling af personoplysninger, som brugeren er autoriseret til, hvis
det ikke sker i en arbejdsbetinget sammenhæng.
Efter Datatilsynets faste praksis er der ikke efter databeskyttel-
sesforordningen adgang til indsigt i sådanne logs, der alene føres
til kontrolformål, og det er Datatilsynets opfattelse, at sådanne
logs ikke uden særskilt hjemmel kan gøres til tilgængelige for
borgerne.
Databeskyttelsesreglerne er imidlertid ikke til hinder for, at der
i lovgivningen eller på anden måde gives borgeren mulighed for
at kunne se indholdet af logs, som det f.eks. kendes fra
www.sundhed.dk, i forhold til oplysninger om borgeren selv.
Datatilsynet har herved ikke forholdt sig til, hvorvidt en sådan
ordning i øvrigt måtte være hensigtsmæssig.”
3.
Som det fremgår af Datatilsynets udtalelse, gælder der et krav om, at der
skal indføres passende foranstaltninger til sikring af fysiske personers ret-
tigheder og frihedsrettigheder, og hvor logning særligt for offentlige myn-
digheder i mange tilfælde vil være en af flere passende foranstaltninger.
Logs kan således være et egnet middel til intern kontrol i myndighederne,
men det vurderes bl.a. af ressourcemæssige årsager ikke helt generelt at
være hensigtsmæssigt at indføre et krav om adgang til indsigt i logfiler.
Side 3/3