Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2463405_0001.png
Dato
15-10-2021
Notat om centrale rammevilkår for kommunernes økonomi
Baggrund
Dette notat belyser de mest centrale rammevilkår for kommunernes økonomi, herun-
der:
Budgetloven og de årlige økonomiaftaler mellem KL og regeringen
Kommunernes vigtigste finansieringskilder
Kommunernes udgifter til overførsler
Reguleringer og udbetaling af generelle tilskud mv.
Der er ikke tale om en udtømmende redegørelse for alle aspekter af kommunernes
økonomi.
Budgetloven og de årlige økonomiaftaler mellem KL og regeringen
Budgetlovens regler og de årlige økonomiaftaler mellem KL og regeringen udgør de
overordnede rammer for kommunernes økonomi.
Budgetloven
Budgetloven er et centralt element i den overordnede udgiftsstyring i stat, kommuner
og regioner. I henhold til Budgetloven skal der fastsættes 4-årige udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner. For kommunerne betyder det, at der skal fastsættes en øvre
grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til service i de enkelte finansår.
Kommunernes serviceudgifter omfatter udgifter til daginstitutioner, folkeskoler, kom-
munernes del af sundhedsområdet, udgifter til udsatte børn og voksenhandicappede
samt ældre, miljøindsatsen, veje og kollektiv trafik samt udgifter til administration mv.
Ud over serviceudgifter har kommunerne udgifter til overførsler inkl. udgifter til for-
sikrede ledige, anlægsudgifter mv.
Overordnede rammer og finansiering i årlige økonomiaftaler mellem KL og regeringen
De mere konkrete rammer for kommunernes økonomi fastlægges i de årlige økonomi-
aftaler mellem KL og regeringen, herunder aftales bl.a. rammen for kommunernes ser-
viceudgifter for det kommende år. Denne serviceramme fastsættes for kommunerne
under ét med udgangspunkt i det gældende kommunale udgiftsloft for det pågældende
år
men der kan aftales justeringer i forhold hertil. Kommunerne koordinerer selv en
samlet overholdelse af de aftalte rammer, herunder bl.a. overholdelse af serviceram-
men. Overførselsudgifterne, herunder udgifter til forsikrede ledige, indgår ikke i ser-
vicerammen og påvirker således ikke kommunernes overholdelse af den aftalte ser-
viceramme.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 366: Spm. om et notat, der belyser kommunernes økonomi med fokus på forhold vedrørende udgifter til ledige og samspillet med bl.a. bloktilskud og refusion m.v., til indenrigs- og boligministeren
2463405_0002.png
Som led i økonomiaftalerne fastsættes også det årlige, statslige bloktilskud til kommu-
nerne. Bloktilskuddet fastsættes, så der sikres balance mellem på den ene side kom-
munernes forventede nettoudgifter til bl.a. service og overførsler efter refusion og på
den anden side indtægter fra skatter og tilskud.
I skøn for udgifterne tages der bl.a. højde for pris- og lønudviklingen i kommunerne.
Bloktilskud og en række andre tilskud reguleres også for pris- og lønudviklingen. Skøn
for pris- og lønudviklingen baseres på regeringens Økonomiske Redegørelse.
Kommunernes vigtigste finansieringskilder
Kommunernes finansiering kommer fra flere kilder, herunder primært provenu fra
kommunale skatter, statslige refusioner, statens bloktilskud samt øvrige generelle til-
skud og den kommunale udligning.
Provenu fra kommunale skatter
Kommunerne har selvstændig skatteudskrivning, som finansierer størstedelen af kom-
munernes udgifter, herunder kommunal indkomstskat samt grundskyld.
Kommunerne beholder endvidere en del af det samlede provenu fra selskabsskat og
den enkelte kommune kan vælge at opkræve en dækningsafgift på offentlige ejen-
domme og private forretningsejendomme beliggende i kommunen. Kommunerne har
også nogle øvrige, mindre finansieringskilder som fx provenu fra arveafgift mv.
Statslige refusion
For en række kommunale udgifter er der statslig refusion, hvor der refunderes en del
af en kommunes faktisk afholdte udgift. Dette er en direkte finansiering knyttet til den
konkrete opgaveløsning og udgiften hertil.
Der kan fx fremhæves den såkaldte centrale refusionsordning for særligt dyre enkelt-
sager på socialområdet. Refusionen ydes her til fx forebyggelse eller anbringelse på det
specialiserede socialområde, men afhænger af, hvor dyr sagen er. Der kan desuden
nævnes refusion for kommuners udgifter til overførsler på beskæftigelsesområdet. Her
afhænger refusionen af en refusionstrappe, som følger varigheden i systemet.
Statens bloktilskud, øvrige tilskud og den kommunale udligning
Størstedelen af statens tilskud til kommunerne ydes som generelle tilskud, som ikke er
knyttet til den konkrete opgaveløsning eller udgift hertil i de enkelte kommuner. Her
udgør det årlige bloktilskud til kommunerne det primære tilskud. Herudover yder sta-
ten en række øvrige tilskud til kommuner, herunder tilskud til kvalitet i dagtilbud og
ældreområdet, tilskud til udsatte kommuner, særtilskud til vanskeligt stillede kommu-
ner, ø-tilskud mv.
Bloktilskuddet fordeles som udgangspunkt mellem kommunerne efter indbyggertal.
Det generelle kommunale udligningssystem indebærer dog, at der sker en omfordeling
af finansieringen mellem kommunerne. Kommuner med et forholdsvist højt beregnet
udgiftsbehov og/eller lavt beskatningsgrundlag får tilført yderligere finansiering, mens
kommuner med et forholdsvist lavt beregnet udgiftsbehov og/eller højt beskatnings-
grundlag bidrager til finansieringen i de øvrige kommuner. Gennem udligningen sker
der en omfordeling mellem kommunerne mhp., at kommunerne har mere lige vilkår
for at finansiere opgaveløsningen samlet på tværs af udgiftsområder i kommunerne.
Udligningssystemet er udformet med det sigte, at kommunens tilskud eller bidrag er
uafhængigt af, hvordan kommunen løser eller prioriterer opgaverne. Det beregnede
2
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 366: Spm. om et notat, der belyser kommunernes økonomi med fokus på forhold vedrørende udgifter til ledige og samspillet med bl.a. bloktilskud og refusion m.v., til indenrigs- og boligministeren
2463405_0003.png
udgiftsbehov i udligningen er således baseret på objektive kriterier, der afspejler den
aldersmæssige og socioøkonomiske sammensætning af hver kommunes befolkning.
Udgifter til overførsler
Kommunernes overførselsudgifter kan påvirkes af konjunkturudviklingen med ud-
sving fra år til år. Det tages der højde for med den kommunale budgetgaranti og en
særlig tilskudsordning til kommuner med høj stigning i ledigheden.
Den kommunale budgetgaranti
Udviklingen i en række kommunale nettoudgifter (efter statslig refusion mv.) på over-
førselsområdet kompenseres under ét gennem den kommunale budgetgaranti. Det in-
debærer, at der ved fastsættelsen af det statslige bloktilskud til kommunerne ved de
årlige økonomiaftaler tages højde for udviklingen i de budgetgaranterede udgifter.
Fra og med 2021, hvor beskæftigelsestilskuddet er omlagt, er kommunernes udgifter
til forsikrede ledige (dagpenge) også omfattet af den kommunale budgetgaranti.
Tilskud til kommuner med høj udvikling i ledigheden
Denne tilskudsordning udgør en særlig forsikringsordning på beskæftigelsesområdet
og har til formål at imødegå pludseligt opståede udfordringer, som har betydning for
enkeltkommuner inden for en kortere tidshorisont
fx i forbindelse med virksom-
hedslukninger eller større lokale afskedigelser.
Med ordningen ydes der tilskud for den del af kommunens bruttoledighed for forsik-
rede ledige, der ligger mere end 3 procentpoint over ledighedsudviklingen i landsde-
len.
Tilskudsudmeldingen og kommunernes budgetlægning
Den enkelte kommunes andel af det samlede statslige bloktilskud samt øvrige gene-
relle tilskud og udligningsbeløb udmeldes af Indenrigs- og Boligministeriet til kommu-
nerne senest 1. juli i året før tilskudsåret. Særtilskud til vanskeligt stillede kommuner
udmeldes dog først omkring ultimo august måned i året før tilskudsåret, idet tildelin-
gen af tilskud sker efter behandling af ansøgninger fra kommunerne.
Tilskudsudmeldingen og tildeling af særtilskud efter ansøgning kommer dermed før
kommunernes færdiggørelse af budgetlægningen for det kommende år, som i ud-
gangspunktet skal være afsluttet senest den 15. oktober.
Reguleringer og udbetaling af generelle tilskud mv.
Reguleringer
Der kan også midt i året foretages en midtvejsregulering af bloktilskuddet. Det kan fx
være som følge af ændrede opgaver eller andre ændrede forudsætninger ift. økonomi-
aftalen for det pågældende år.
Udbetaling
De udmeldte tilskud til kommunerne udbetales som udgangspunkt i 12 månedlige og
lige store rater over tilskudsåret.
En eventuel midtvejsregulering af bloktilskuddet afregnes i de tre sidste måneder af
tilskudsåret.
Den konkrete udbetaling foretages af Skattestyrelsen efter anmodning fra Indenrigs-
og Boligministeriet.
3