Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2437083_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021-4896
Doknr.
442521
Dato
26-08-2021
Endeligt svar på spørgsmål fra Heidi Bank (V) stillet 2. juli 2021.
Spørgsmål nr. 303:
”Vil ministeren redegøre for de forskellige muligheder for at opnå offentlig støtte angi-
vet som alle typer af offentlig støtte til dels etablering, dels løbende drift af forskellige
former for studieboliger, herunder almene ungdomsboliger, selvejende kollegier, støt-
tede private ungdomsboliger, private ungdomsboliger samt midlertidige studieboliger,
idet ministeren samtidig bedes redegøre for forudsætningerne for at opnå de forskelli-
ge offentlige støttemuligheder til de forskellige former for studieboliger samt størrel-
sen heraf?”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Bolig- og Planstyrelsen, der oplyser følgende:
”Der findes forskellige boligtyper, som bebos af studerende, og som er opført med
offentlig støtte. Enkelte af boligtyperne nævnt nedenfor kan også udlejes til andre un-
ge med særligt behov for en bolig. Styrelsen vil først redegøre for de gældende mulig-
heder for at give støtte til etablering, dernæst for mulighederne for at give støtte til den
løbende drift.
Etablering af ungdomsboliger
1.
Der er opført selvejende ungdomsboliginstitutioner med offentlig støtte efter byg-
gestøtte-, kollegiestøtte og boligbyggerilovgivningen. Disse institutioner omfatter
oftest ét enkelt kollegium og er ikke en del af en almen boligorganisation. Der ydes
ikke længere støtte til etablering af denne boligtype.
2. I perioden 2003-2008 blev der opført støttede private ungdomsboliger. Der ydes
ikke længere støtte til etablering af denne boligtype.
3. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der skal gives støtte til etablering af almene
ungdomsboliger. De almene ungdomsboliger kan være en del af en boligorganisa-
tion eller etableres som selvejende institutioner. Boligerne
finansieres i perioden 1.
juli 2012
31. december 2026 på følgende måde:
2 pct. af anskaffelsessummen
dækkes af det beboerindskud, som beboerne betaler ved indflytning, kommunen
yder et grundkapitalindskud på 10 pct. af anskaffelsessummen, og de resterende
88 pct. af anskaffelsessummen finansieres af realkreditlån. Fra og med 1. januar
2027 ændres det kommunale grundkapitalindskud til 14 pct. og realkreditfinansie-
ringen til 84 pct. af anskaffelsessummen.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm., om de forskellige muligheder for at opnå offentlig støtte angivet som alle typer af offentlig støtte til dels etablering, dels løbende drift af forskellige former for studieboliger m.v., til indenrigs- og boligministeren
2437083_0002.png
Det kommunale grundkapitalindskud ydes som et rentefrit lån. Lånet afdrages,
når ungdomsboligernes økonomi tillader det, dog senest 50 år efter ibrugtagelsen
af boligerne.
Boligorganisationen modtager ydelsesstøtte fra staten til betaling af realkreditlå-
net. Ydelsesstøtten dækker forskellen mellem ydelsen på lånet og den lovbestemte
beboerbetaling, som udgør 2,8 pct. af anskaffelsessummen på årsbasis. Beboerbe-
talingen pristalsreguleres.
4. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der skal gives støtte til selvejende instituti-
oner til etablering af campusboliger (også kaldet universitetsnære almene ung-
domsboliger). Campusboliger finansieres på følgende måde: 2 pct. af anskaffelses-
summen dækkes af det beboerindskud, som beboerne betaler ved indflytning, en
fond betaler et grundkapitalindskud på 20 pct. af anskaffelsessummen, og de re-
sterende 78 pct. af anskaffelsessummen finansieres af realkreditlån.
Institutionen modtager ydelsesstøtte fra staten til betaling af realkreditlånet. Ydel-
sesstøtten dækker forskellen mellem ydelsen på lånet og den lovbestemte beboer-
betaling, som udgør 2,8 pct. af anskaffelsessummen på årsbasis. Beboerbetalingen
pristalsreguleres.
5.
Midlertidigt husly til uddannelsessøgende:
Kommunalbestyrelsen kan etablere midlertidigt husly til uddannelsessøgende
med et akut boligbehov. Det midlertidige husly kan for eksempel være containere
indrettet til beboelse. Kommunalbestyrelsen kan yde etableringsstøtte.
Kommunalbestyrelsen kan også indgå aftaler med eksterne aktører, herunder pri-
vate virksomheder, om varetagelse af opgaven. Det er kommunalbestyrelsen, som
fastsætter kriterierne for, hvem der er berettiget til husly. Kommunalbestyrelsen
kan også i den forbindelse yde etableringsstøtte.
6.
Spørgsmålet omfatter også ”private ungdomsboliger”. Styrelsen går ud fra, at der
hermed menes ungdomsboliger etableret uden offentlig støtte.
Løbende drift af ungdomsboliger
1.
De selvejende ungdomsboliginstitutioner med offentlig støtte efter byggestøtte-,
kollegiestøtte og boligbyggerilovgivningen:
Kommunalbestyrelsen kan give tilsagn om kommunalt tilskud, lån eller garanti,
såfremt kommunal støtte skønnes at være påkrævet for ungdomsboligernes vide-
reførelse.
Kommunalbestyrelsen kan endvidere yde et tilskud, der dækker betaling af den
kommunale grundskyld.
2
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm., om de forskellige muligheder for at opnå offentlig støtte angivet som alle typer af offentlig støtte til dels etablering, dels løbende drift af forskellige former for studieboliger m.v., til indenrigs- og boligministeren
2437083_0003.png
2. De støttede private ungdomsboliger modtager ikke driftstilskud.
3. De almene ungdomsboliger:
Kommunalbestyrelsen kan beslutte på statens vegne, at der skal ydes ungdomsbo-
ligbidrag. Ungdomsboligbidraget udgør et fast beløb pr. kvadratmeter bruttoeta-
geareal. Beløbets størrelse afhænger af, hvilket år der blev givet tilsagn til opførel-
se af boligerne. Beløbet reguleres efter nettoprisindekset. For almene ungdomsbo-
liger med tilsagn i finansåret 2021 udgør boligbidraget 187 kr. pr. m
2
. Kommunen
refunderer 20 pct. af statens udgift til ungdomsboligbidrag.
Kommunalbestyrelsen kan endvidere yde et tilskud, der dækker betaling af den
kommunale grundskyld.
Indenrigs- og Boligministeriet kan også yde et tilskud til almene ældreboliger og
almene familieboliger, der efter aftale mellem en boligorganisation og en kommu-
nalbestyrelse midlertidigt anvendes som almene ungdomsboliger. Aftaler herom
har ikke kunnet indgås efter 1. januar 2017.
4. Campusboliger:
Der gælder samme regler om ungdomsboligbidrag og tilskud til betaling af grund-
skyld som nævnt i pkt. 3.
5.
Midlertidigt husly til uddannelsessøgende med et akut boligbehov:
Kommunalbestyrelsen har mulighed for yde støtte til driften. Det gælder også, når
kommunalbestyrelsen har indgået aftale med eksterne aktører om at løse opgaven.
6.
Spørgsmålet omfatter også ”private ungdomsboliger”. Styrelsen går ud fra, at der
hermed menes ungdomsboliger etableret uden offentlig støtte. Der ydes ikke of-
fentlig støtte til driften efter de regler, som Indenrigs- og Boligministeriet beskæf-
tiger sig med.”
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
3