Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 4880
Doknr.
430128
Dato
20-08-2021
Endeligt svar på spørgsmål fra MFU Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) stillet den 2.
juli 2021.
Spørgsmål nr. 290:
”Vil
ministeren redegøre for, om byrådsmedlemmer i forbindelse med, at de gør brug
af muligheden for sagsindsigt, også kan kræve, at kommunens administration oplyser,
hvilke dokumenter der er omfattet af tavshedspligten, herunder om kommunen er for-
pligtet til at udpege, hvilke dokumenter der præcist er omfattet af tavshedspligten?”
Svar:
1.
Efter straffelovens § 152, stk. 3, er en oplysning fortrolig
–
og dermed undergivet
reglerne om tavshedspligt
–
når den ved lov eller anden gyldig bestemmelse er beteg-
net som sådan, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at vare-
tage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser.
Straffeloven indeholder ikke en nærmere angivelse af, hvilke offentlige eller private in-
teresser der kan medføre, at en oplysning må anses for at være fortrolig. Om oplysnin-
ger skal holdes hemmelige, beror derfor i væsentlig grad på normer uden for straffelo-
ven, herunder forvaltningslovens § 27.
Forvaltningslovens § 27, stk. 1-4, indeholder en opregning af hensyn, der efter en kon-
kret vurdering kan føre til, at en oplysning er fortrolig og dermed undergivet tavsheds-
pligt. Opregningen er ikke udtømmende.
2.
Tavshedspligten efter forvaltningslovens § 27 gælder også for kommunalbestyrel-
sesmedlemmer og omfatter fortrolige oplysninger, som medlemmerne får kendskab til
som led i deres hverv, herunder oplysninger, som de får kendskab til som led i udnyt-
telsen af deres ret til sagsindsigt efter § 9 i lov om kommunernes styrelse.
Som det fremgår ovenfor, afgrænses tavshedspligten ikke på dokumentniveau, men på
oplysningsniveau.
3.
I forhold til ministres videregivelse af fortrolige oplysninger til Folketinget følger
det af håndbog i folketingsarbejdet, afsnit 4.4. (side 58), at en minister bør vejlede om,
at et dokument er fortroligt, når det sendes til Folketinget. Det fremgår endvidere, at
hvis der er tvivl om, hvorvidt hele dokumentet eller blot dele heraf er fortroligt, kan
udvalget anmode ministeren om en nærmere vejledning.
På tilsvarende måde vil det kunne være hensigtsmæssigt, at kommunens administra-
tion vejleder kommunalbestyrelsesmedlemmer, når et dokument
–
der f.eks. udleveres
som led i sagsindsigt
–
indeholder fortrolige oplysninger. Kommunalbestyrelsen kan