Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2314511_0001.png
BOLIGMINISTEREN
Boligudvalget
Folketinget
Dato 5. januar 2021
J. nr. 2020-9513
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Boligudvalget har i brev af d. 9. december stillet mig følgende spørgsmål (BOU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 28:
Vil ministeren redegøre for, om ældre borgere kan blive udsat for gennemgri-
bende forandringer i deres hverdag som f.eks. tvangsflytning, hvis der ikke fo-
refindes dokumentation for forhold, der kan gøre, at en almennyttig boligorga-
nisation kan tvangsflytte beboere under påberåbelse af call in-bestemmelsen i
almenboligloven, idet der som konkret eksempel henvises til situationen for be-
boerne i ældreboligerne på Hothers Plads på Nørrebro i København, som har
fortrudt en renoveringsaftale fra 2015 med almenboligorganisationen Bo-Vita
som led i udviklingsplanen for Mjølnerparken, og som siden 2019 har forsøgt at
få boligorganisationens ledelse til at ophæve aftalen, fordi beboerne i ældreboli-
gerne er blevet oplyst om, at de ikke er garanteret at kunne flytte tilbage til de-
res lejligheder efter renovering, men at genhusning derimod kan ske uden for
deres oprindelige hjem? Se https://www.tv2lorry.dk/artikel/frustrerede-ael-
dre-vi-foeler-os-bondefanget-af-vores-boligselskab
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. De oplyser
følgende:
”Ifølge
det oplyste ønsker boligorganisationen Bo-Vita at gennemføre en hel-
hedsplan for boligafdelingen Hothers Plads i Københavns Kommune. Helheds-
planen vil give afdelingen et løft med boligrenovering, klimasikring, nyt tag og
elevatorer. På et afdelingsmøde i 2015 stemte beboerne for at gennemføre hel-
hedsplanen, og efterfølgende er planen desuden blevet godkendt af Køben-
havns Kommune og Landsbyggefonden, som har givet tilsagn om at yde tilskud
til gennemførelse af helhedsplanen.
Hermed var der etableret et formelt juridisk grundlag for at gennemføre hel-
hedsplanen, og boligorganisationen har siden da afholdt udgifter til forbere-
dende aktiviteter inden for rammerne af den godkendte helhedsplan. Der er
tale om udgifter, som vil blive finansieret af beboerne og gennem tilskud fra
Landsbyggefonden.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: MFU spm., om ældre borgere kan blive udsat for gennemgribende forandringer i deres hverdag som f.eks. tvangsflytning, hvis der ikke forefindes dokumentation for forhold, der kan gøre, at en almennyttig boligorganisation kan tvangsflytte beboere under påberåbelse af call in-bestemmelsen i almenboligloven, til boligministeren
2314511_0002.png
Side 2/3
Efterfølgende har en gruppe beboere i afdelingen Hothers Plads rejst spørgs-
mål om hensigtsmæssigheden ved at gennemføre en helhedsplan, der involve-
rer genhusning og en ifølge de nuværende beboere unødvendig renovering af
boligerne. I lyset af denne uro blandt aftaleparterne om grundlaget for gennem-
førelse af helhedsplanen for boligafdelingen har boligorganisationen Bo-Vita på
et ekstraordinært repræsentantskabsmøde i 2019 opnået øverste myndigheds
tilslutning til at fortsætte gennemførelsen af helhedsplanen for Hothers Plads.
I henhold til almenboliglovens § 37, stk. 1, træffes beslutninger om gennemfø-
relse af arbejder og aktiviteter i en almen boligafdeling af afdelingsmødet, der
skal godkende de overordnede rammer for iværksættelsen.
En boligorganisations øverste myndighed kan dog i særlige tilfælde iværksætte
arbejder, selv om afdelingsmødets godkendelse ikke kan opnås, eller forslaget
er blevet forkastet ved urafstemning, jf. almenboliglovens § 37, stk. 4. Det kan
dreje sig om gennemførelse af større renoveringsarbejder, større energibespa-
rende foranstaltninger, boligsociale helhedsplaner og fremtidssikring af bebyg-
gelsen og indsatser, der forebygger dannelse og opretholdelse af udsatte bolig-
områder. Det er en betingelse, at afdelingens godkendelse forgæves er søgt op-
nået, eventuelt til et tilrettet projekt. Der skal være tale om arbejder og aktivite-
ter, der er nødvendige for at gøre boligerne og boligafdelingen tidssvarende og
konkurrencedygtige over for en bred kreds af boligsøgende.
På det oplyste grundlag er det styrelsens vurdering, at forelæggelsen af hel-
hedsplanen for boligorganisationens øverste myndighed, med henblik på at
opnå deres tilslutning, formelt set ikke var nødvendig for at fortsætte arbejdet
med gennemførelse af helhedsplanen, men blev gennemført for at skabe ro om
afdelingen og realiseringen af helhedsplanen, som på det tidspunkt ikke kunne
sættes i stå.”
Med hensyn til genhusning af beboere under renovering af boligerne fremgår
det af almenlejelovens § 86, at når lejere opsiges som følge af renoveringer,
som nødvendiggør, at det lejede må fraflyttes, skal lejeren tilbydes en erstat-
ningsbolig. Genhusningen kan være både midlertidig og permanent.
Er den permanent, skal boligen være af passende størrelse, beliggenhed og kva-
litet og med passende udstyr. Boligen har en passende størrelse, når den enten
har et værelse mere end antallet af husstandsmedlemmer eller samme værel-
sesantal som husstandens tidligere bolig. Boligen kan være beliggende uden for
kommunen, hvis lejeren er indforstået hermed.
Udlejeren skal samtidig tilbyde at dække lejerens rimelige og dokumenterede
flytteudgifter i forbindelse med flytning til en anden bolig.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 28: MFU spm., om ældre borgere kan blive udsat for gennemgribende forandringer i deres hverdag som f.eks. tvangsflytning, hvis der ikke forefindes dokumentation for forhold, der kan gøre, at en almennyttig boligorganisation kan tvangsflytte beboere under påberåbelse af call in-bestemmelsen i almenboligloven, til boligministeren
2314511_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Kaare Dybvad Bek